• Anonym (nr 3)

Gravid med nr 3 - Namnfunderingar

Är gravid med nr 3. Vi har redan börjar diskutera namn osv. När vi fick våra två tjejer så var vi ogifta men barnen har sin pappas efternamn och mitt dåvarande efternamn som mellannamn. När vi gifte oss tog jag min mans efternamn men behöll mitt som mellannamn. Nu när vi väntar 3an så kommer den ju automatiskt få vårt gemensamma efternamn eftersom vi nu är gifta. Men kan jag fortfarande lägga till mitt efternamn jag hade då som mellannamn? eller är det helt uteslutet nu. Har för mig att det var någon artikel i tidningen om just detta för några år sen. Men minns inte exakt. Någon som vet?

• Svar på tråden Gravid med nr 3 - Namnfunderingar
  • magelita80

Min man bytte efternamn för några år sedan. Han bytte från mammas till pappas efternamn. Hans mamma är omgift men har kvar sitt efternamn som mellannamn. Min man ville behålla mammas efternamn som mellannamn men fick avslag för hans mamma har inte kvar det som efternamn. Detta var för 5 år sen men kan ha ändrats.

• Anonym (Stämmer)

Du får inte ge dina barn ditt mellannamn. För att kunna göra detta behöver du byta så att ditt mellannamn blir till ditt efternamn. Så fungerade det iaf när jag ville att mitt ovanliga mellannamn skulle föras vidare.

• MEMFS
    Anonym (Stämmer) skrev 2014-05-03 19:31:33 följande:
    Du får inte ge dina barn ditt mellannamn. För att kunna göra detta behöver du byta så att ditt mellannamn blir till ditt efternamn. Så fungerade det iaf när jag ville att mitt ovanliga mellannamn skulle föras vidare.
    Kan man då som gift byta tillbaka till mitt efternamn jag hade som ogift, som nu är mitt mellannamn? För att se byta tillbaka till min mans igen?
  • Sofie mamma till 2 prinsar
    MEMFS skrev 2014-05-03 22:24:53 följande:
    Kan man då som gift byta tillbaka till mitt efternamn jag hade som ogift, som nu är mitt mellannamn? För att se byta tillbaka till min mans igen?
    Ja det bör ju gå i teorin men alltid säkrast att höra efter med dem om det. :)
Svar på tråden Gravid med nr 3 - Namnfunderingar