• Anonym (Glad Pappa)

Kan jag söka föräldrarersättning?

Hej!

Är pappa till en 7 månaders baby och undrar om jag kan söka ersättning.

Jag kommer att studera en dag per vecka 6 timmar dagtid. Jag driver även ett företag som jag jobbar med hemifrån ett par timmar per dag. Dock är det jag som passar barnet eftersom mamman jobbar utanför hemmet.

Mvh, Robin

• Svar på tråden Kan jag söka föräldrarersättning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan ansöka om föräldrapenning för hela eller del av dag när du studerar förutsatt att du inte har förlagda studier i skolan samt att du själv gör bedömningen att du klarar av att vårda barnet samtidigt. Om du arbetar hela dagar kan du inte ansöka om föräldrapenning utan bara för den tiden du inte arbetar och vårdar barnet.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (Glad Pappa)

Tack Agda!

Jag har som sagt var bara studier på skolan en dag per vecka. Övrig tid jobbar ett par timmar varje kväll och pluggar någon timme men övrig tid är jag den som tar hand om honom.

Jag kan med andra ord ansöka om föräldrapenning för 6 dagar per vecka?

Mvh, Robin

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan inte ta ut föräldrapenning när du arbetar. Om du arbetar kvällstid, t ex två timmar, då kan du ta ut en ¾ dels dag med föräldrapenning den dagen.

Men är det så att du studerar en dag i veckan och inte jobbar de andra dagarna så kan du ansöka om hel föräldrapenning sex dagar i veckan när du vårdar barnet de dagarna.

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (Glad Pappa)

Tack igen för svaret.

Hänger dock inte med på hur detta räknas.

Jag driver ett egen företag och kan inte lägga ner det för att jag är pappaledig. Jag deltar däremot inte i någon produktion och kan därför inte ta ut någon lön för jobbet. Jag utför bara "underhåll".

Jag får inte göra det med andra ord?

• Försäkringskassan

Hej

Om du vill ha hel föräldrapenning så får du inte arbeta alls. Ska du arbeta så får du I så fall ta föräldrapenning för del av dag beroende på hur mycket du arbetar. Det gäller även om du arbetar utan lön.

Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden Kan jag söka föräldrarersättning?