• Trixihixi

Sonen sjuk vad kan det vara?

Hej, jag är ny här på familjeliv och det är en sak jag undrar om någon har ett vettigt svar på.

Jag har en son på 8 år han har alltid varit frisk och glad. Nu de senaste månaderna har saker förändrats och jag börjar bli riktigt orolig för min lille gosse. Allt började i December min son Tim hade då haft hög feber i en vecka den hade legat runt 39 till 40 grader. Febern nådde ända upp till 41 grader och då bestämde jag och min man oss för att åka upp och kolla vad som var fel. Väl framme på akuten så tog dem flera blodprover men allt såg bra ut förutom blodvärlderna som låg lite lågt, om jag mins rätt så var det på 87. Så dem bestämde sig för att lägga in honom på avdelningen där de inte gjorde så mycket förutom att ge alvedon och ipren. Redan nästa dag var febern borta och vi fick åka hem. Febern kom tillbaka flera gånger i veckan, den låg då mellan 38-39 grader. Det pågick ända till Februari då han plötsligt blev sämre och Tim började spy, inte vanlig spya utan BLOD inte rent blod då utan blodblandade spyr. Jag vart väldigt orolig och rings 1177 där sa dem att vi direkt skulle åka upp och att de skulle skicka en remiss dit. På akuten vart vi varmt mottagna av en snäll sjuksköterska som tog prover och lyssnade på honom. De kunde inte hitta något fel, vi har fått tagit 4 ryggmärgeprov  som såg helt normala ut. Nu till saken för cirka 2 veckor sedan kände jag tre knölar i nacken ungefär på Tim. Vart så orolig det ända jag kunde tänka var cancer, vi har ännu inte undersökt knölarna. När vi ringde sjukvårdsupplysningen sa dem att det är normalt och inget vi behöver oroa oss för. Ska jag verkligen vara så lugn? jag är väldigt orolig. Överreagerar jag bara? är jag en hönsmamma? Tim har också minskat i vikt han har inte riktigt någon aptit han har alltid varit matglad och han börjar bli väldigt hängig. De har ringt från skolan flera gånger och sagt att han bara fallit ihop och somnat när han suttit och lekt. Han har även fått en hel del stora svart/blåa blåmärken över hela kroppen. Någon som vart med om något liknande och vet vad det kan vara? Proverna visar ju bra vad ska man göra. Det ända jag vill är att han ska må bra :(

Mvh Orolig mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-04 15:33
    Nu sitter vi på akuten :( Sonen fick plötsligt hög feber. Så vi får se vad som händer nu. Vi har blivit lovade nya prover. De har redan tagit blodvärdet och det låg på 62 nu. Nu hoppas jag på det bästa, svårt att hålla tillbaka sin oro när läkaren säger att det kan röra sig om leukemi. Men nu ska han få ta prover så får vi se vad de visar. Han ska även få extra blod.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-04 19:16
    Nu har vi fått besked om att det var akut leukemi vår lille son hade så de börjar med cytostatikabehandling redan i morgon. Han hade inga alls vita blodkroppar och värdena såg mycket dåliga ut. De har också tagit benmärgsprov. Tim förstår inte riktigt vad som händer läkare springer in och ut och ska ta nya prover stup i kvarten. Jag hoppas att det här kommer gå bra alla läkare har sagt att det är stor chans att han kommer överleva så nu hoppas vi på det bästa. Men självklart blir man som mamma helt panikslagen, min man lyckades hålla sig lugn men jag bara skrek och grät när vi fick reda på att det var cancer han hade.

Hoppas alla har det bra !

• Svar på tråden Sonen sjuk vad kan det vara?
  • Ellie

Sök läkare igen!
    Knölarna i nacken kan vara helt normala ofarliga lymfknutor, men han skall inte gå ner i vikt, somna under lek och få blåmärken på hela kroppen. Du säger att proverna visar bra, men det är ju svårt att veta exakt vilka prover de tagit. De blodprover som var låga när ni sökte första gången, har man tagit om dem? Det låter som att det behövs en ny bedömning och en ny omgång prover nu.
    Jag tycker du skall fortsätta söka hjälp tills han blir bättre eller någon kan berätta vad felet är.

• Trixihixi
    Ellie skrev 2014-05-04 13:53:44 följande:
    Sök läkare igen!
    Knölarna i nacken kan vara helt normala ofarliga lymfknutor, men han skall inte gå ner i vikt, somna under lek och få blåmärken på hela kroppen. Du säger att proverna visar bra, men det är ju svårt att veta exakt vilka prover de tagit. De blodprover som var låga när ni sökte första gången, har man tagit om dem? Det låter som att det behövs en ny bedömning och en ny omgång prover nu.
    Jag tycker du skall fortsätta söka hjälp tills han blir bättre eller någon kan berätta vad felet är.
    Ska ringa vårdcentralen imorgon! 
    Blodvärdena hade gått upp till det normala sist det kolla, fast det var i och för sig cirka 1 månad sen. Ska begära nya prov och hoppas på att det inte är något allvarligt. Har läst lite på nätet och det kommer bara fram leukemi. Kan inte föreställa mig att min älskade son skulle kunna ha cancer det gör mig så ledsen. 
    Jag hoppas verkligen på bra provsvar. 
    Men som sagt jag ringer i morgon så får vi se vad som händer
  • Aimee68

Usch då, förstår att du är orolig! Bra att du ringer i morgon. Stå på dig och ge dig inte förrän de gjort massor med undersökningar! Så ska din son inte behöva må. Håller tummarna att det går braHjärta

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Trixihixi
    Aimee68 skrev 2014-05-04 14:12:38 följande:
    Usch då, förstår att du är orolig! Bra att du ringer i morgon. Stå på dig och ge dig inte förrän de gjort massor med undersökningar! Så ska din son inte behöva må. Håller tummarna att det går braHjärta
    Tack så hemskt mycket Hjärta
  • Aimee68

Hej igen! Vad sa de vårdcentralen? Hoppas innerligt att de tar er på allvar!

• Ellie

Beklagar att det var som du befarade! Som tur är finns det ju bra behandling och överlevnaden är hög. Gynnsamma faktorer är bland annat ålder mellan 1-10 år och lågt antal vita blodkroppar. Givetvis följer en mycket jobbig period för er, och jag önskar er all lycka med att ta er igenom denna värsta tid, för att sedan förhoppningsvis kunna återgå till det normala med en friskförklarad son!

• Aimee68

Vänta nu..TS har inte nämnt nåt än? De har väl inte hittat nåt?

• Ellie
    Aimee68 skrev 2014-05-06 11:37:40 följande:
    Vänta nu..TS har inte nämnt nåt än? De har väl inte hittat nåt?

TS har skrivit ett tillägg i trådstarten.
  • Aimee68
    Ellie skrev 2014-05-06 12:12:35 följande:
    TS har skrivit ett tillägg i trådstarten.

jag såg det nu :( Läste från mobilen och såg inte tillägget. Då hade jag såklart inte skrivit så. Ursäkta..åh jag beklagar! Kram
  • Trixihixi
    Ellie skrev 2014-05-06 10:57:16 följande:
    Beklagar att det var som du befarade! Som tur är finns det ju bra behandling och överlevnaden är hög. Gynnsamma faktorer är bland annat ålder mellan 1-10 år och lågt antal vita blodkroppar. Givetvis följer en mycket jobbig period för er, och jag önskar er all lycka med att ta er igenom denna värsta tid, för att sedan förhoppningsvis kunna återgå till det normala med en friskförklarad son!
    Hej!
     Tim svarar väldigt bra på behandlingen så det känns ju jätte bra. Ja läkaren nämnde också att det är väldigt väldigt få barn som faktiskt dör av leukemi.
    Min Morfar dog av leukemi och docktorn berättade även att det är en mycket god prognos för unga att få medans det kan vara en svår för gamla. 
    Nu försöker vi ta vara på varenda tillfälle som han mår bra på så hittar vi på något kul :)
  • Trixihixi
    nozpa skrev 2014-05-06 21:41:03 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-168/m73163615.html

Vilket sammanträffande ts... Eller har du en dotter också?
    Kan inte komma in, det står tråden finns inte? 
    Nu förstår jag inte riktigt? En dotter också? 

Kan du förklara, har fått samma länk skickad flera gånger men kommer inte in på den. 
  • Trixihixi
    Vickan I skrev 2014-05-06 22:48:07 följande:
    Oj vad tyst det blev i båda trådarna!
    Jag har bara en tråd? Jag förstår inte. Har inte varit så aktiv härinne då all min tid gått åt till sonen och att han ska ha det så bra som möjligt.

Kan någon förklara vad ni menar med det här?
  • Trixihixi
    Aimee68 skrev 2014-05-06 17:32:56 följande:

jag såg det nu :( Läste från mobilen och såg inte tillägget. Då hade jag såklart inte skrivit så. Ursäkta..åh jag beklagar! Kram
    Ingen fara! kram
  • Trixihixi
    IsDimma skrev 2014-05-08 19:27:09 följande:
    Usch smile4.gif hoppas sonen så snart det går blir bra igen smile1.gif
    Ja cancer är hemskt :(

Ja det hoppas jag med. Tack! Glad
Svar på tråden Sonen sjuk vad kan det vara?