• LHUF

det här med löss, någon som kan svara mig?

Det går löss på dotterns förskola, hon har kliat sig en del och vi har luskammat i helgen men såg ingenting, möjligtvis en död lus men väldigt oklart, men hon är rätt torr i hårbotten också så vet inte om det jag får för mig är ljusa prickar som kan vara ägg är torrt från hårbotten

Men skall man bara behandla om man ser en levande lus? eller om man ser ev gnetter?

helt novis på detta då det aldrig gått på mitt barns förskola förut eller inte på mina avdelningar på mitt jobb heller.. 

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden det här med löss, någon som kan svara mig?
  • Heranell

Svårt det där. Många behandlar nog "för säkerhets skull". Men tidig upptäckt är viktigast! I min dotters klass går det löss hela läsåret. När det var som värst kammade jag med två olika kammar (en grövre och en finare) över vitt papper. Det som trillar ner kollar jag under bra lampa med förstoringsglas. Nåt som är bra (tycker jag) är att hälla ner det man kammat ur i slasken och titta på det med förstoringsglas när köksbänksbelysningen är påslagen. Då hittade jag saker som rörde på sig... men jag ser å andra sidan lite dåligt.
    Men det där med att behandla när man är osäker.... en granne behandlade både sig och dottern varje vecka under en period - för säkerhets skull....

• LHUF

dom vill väl helst inte att man behandlar i onödan för att det kan bli resistenta löss av det?  men köpte ngt spray som var förebyggande också som man kan ha efter man behandlat och när det går löss..

skall kamma nu igen och se, men sjukt svårt tycker jag..

• BCH52

Något som förvånande nog oftast fungerar är att man själv svarar med mycket låg röst. De allra flesta reagerar då genom att själva sänka rösten. Värt att testa. Alltså att du på din pojkväns skrikande höga röst svarar med låg röst om du dessutom kan tala lite långsamt desto bättre. Det är inte alldeles lätt att hålla fast vid sin låga röst menmin erfarenhet är att det rätt ofta fungerar.

• kixan
    LHUF skrev 2014-05-05 16:23:32 följande:
    dom vill väl helst inte att man behandlar i onödan för att det kan bli resistenta löss av det?  men köpte ngt spray som var förebyggande också som man kan ha efter man behandlat och när det går löss.. skall kamma nu igen och se, men sjukt svårt tycker jag..

Fast det argumentet förstår jag inte. Om du behandlar och inte har löss, vilka löss skulle då bli resistenta? Och om du behandlar och har löss dör de ju och kan inte heller bli resistenta...
    A -03, F -05, V -10
  • BCH52
    BCH52 skrev 2014-05-05 17:29:35 följande:
    Något som förvånande nog oftast fungerar är att man själv svarar med mycket låg röst. De allra flesta reagerar då genom att själva sänka rösten. Värt att testa. Alltså att du på din pojkväns skrikande höga röst svarar med låg röst om du dessutom kan tala lite långsamt desto bättre. Det är inte alldeles lätt att hålla fast vid sin låga röst menmin erfarenhet är att det rätt ofta fungerar.

Oj, det här svaret hamnade helt fel. Jag ber om ursäkt fö det.
  • kixan
    LHUF skrev 2014-05-05 16:23:32 följande:
    dom vill väl helst inte att man behandlar i onödan för att det kan bli resistenta löss av det?  men köpte ngt spray som var förebyggande också som man kan ha efter man behandlat och när det går löss.. skall kamma nu igen och se, men sjukt svårt tycker jag..

Provar igen, det blev ju oläsligt förra försöket... Fast det argumentet förstår jag inte. Om du behandlar och inte har löss, vilka löss skulle då bli resistenta? Och om du behandlar och har löss dör de ju och kan inte heller bli resistenta...
    A -03, F -05, V -10
  • kixan

Men WTF? Ett sista försök då. Som svar på inlägg #2. Fast det argumentet förstår jag inte. Om du behandlar och inte har löss, vilka löss skulle då bli resistenta? Och om du behandlar och har löss dör de ju och kan inte heller bli resistenta...

A -03, F -05, V -10
  • LHUF

Haha nej jag vet inte heller när jag läser vad du skriver, klart det inte kan bli resistent då.

Men vi hittade en levande lus vid nästa kamning och har sedan behandlat och kammat ikväll. Så nu hoppas jag att det blir bra.

Svar på tråden det här med löss, någon som kan svara mig?