Ensam i föräldraskapet
Jag har levt ensam med mina barn i snart tre år. De är 10, 9 och 6 år gamla i år. I början kände jag mig aldrig ensam i mitt föräldraskap då jag hade en god relation till barnens pappa och han var engagerad i deras vardag. De två äldsta bodde även varannan vecka då. Och innan vi separerade var han en aktiv pappa även om han inte hade ett lika stort intresse i barnen som jag. Jag hade även min mamma som var väldigt engagerad i barnen och stöttade mig i allt.
Idag bor barnen hos mig och hälsar på sin pappa varannan helg. Och det rätta ordet är just "hälsar på". Han frågar aldrig hur det är med barnen, om de mår bra, är sjuka, om det går bra i skolan. Aldrig att han frågar om föräldramöten eller utvecklingssamtal och att gå på något av dem är uteslutet. Han kan inte heller ta ledigt på klämdagar eller lov då han har barnen trots att vi har föräldradagar att utnyttja kvar utan barnen får vara på fritids/förskolan. Vår yngsta utreds just nu pga dålig tillväxt och aldrig att han undrar någonting om det. När barnen är hos honom duschar han dem inte en enda gång och de gör aldrig läxor. De hittar heller aldrig på några roliga aktiviteter utan håller sig hemma tillsammans med hans flickvän och hennes barn.
Och min mamma dog för ett år sedan. Jag känner mig otroligt ensam i mitt föräldraskap för det finns ingen annan som är lika intresserad av mina barn längre som jag är. Ingen som bryr sig om dem som en förälder förutom jag. Mina barn har en pappa, men han är så otroligt frånvarande och det känns tungt.
Jag gissar på att det finns fler här som har det på ett liknande sätt? Hur gör ni? Vem delar ni era bekymmer och glädjeämnen med? Orkar ni bära allting själva? Jag har inga svårigheter i det praktiska eller att få vardagen att fungera. Jag har snälla och härliga ungar som är lätta att ha att göra med, men den psykiska delen av föräldraskapet är jobbigare när det inte finns någon att dela den med.