• positionabsolute

Byta skola eller ej... (ev flytt)?

Hej!

Vi ska flytta till hus så småningom, och nu har det dykt upp ett "perfekt" hus, förutom att det inte ligger där jag önskade... =/
    Vi har tre barn mellan 2 och 8 år. De två yngsta går på samma förskola, men mellanbarnet börjar snart i samma skola som äldsta barnet går i. Vi är jättenöjda med både skola och förskola och vill helst inte ta barnen därifrån. Barnen har tidigare fått byta förskola, så jag vill helst inte att de går igenom det igen, samt att vi som sagt är otroligt nöjda med de platser barnen har.
    Men... huset ligger i ett samhälle utanför stan. Inte så långt, ca 8 minuters bilresa. I det lilla lilla samhället finns ingen affär, men det finns skola och förskola. Skolan har dock bara upp till år 3, sen flyttas eleverna till grannbyn (inte stan vi bor i nu). 
    Om vi skulle flytta ut dit, och behålla barnen i skola och förskola här i stan, kommer de nog få svårt att få vänner i byn. Samtidigt är det kanske inte så lätt för klasskompisar att åka "så långt" för att hämta om vi tar med kompisar hem från skolan. Å andra sidan, varför skulle föräldrarna inte kunna göra det...? Men ändå.. Hur skulle ni göra? Skulle ni ha kvar barnen i stan eller flytta dem till samhället? Eller skulle ni inte köpa det huset fast det verkar jättebra annars?

Tacksam för input :)

• Svar på tråden Byta skola eller ej... (ev flytt)?
  • Kina79

Jag hade flyttat om både hus och samhället verkar bra. Jag hade flyttat barnen till samhället om det inte vore så att skolan i samhället är omtalat dålig eller har mycket problematik.
    Vi har flyttat några gånger med våra barn. Nu senast flyttade vi dessutom utomlands och barnen kunde ingen engelska. Men att flytta upplever jag inte som jobbigt i barnens ögon. Inte lika jobbigt som att behöva "pendla" till skola o kompisar, när alla andra i närheten följa åt till skolan typ.

• positionabsolute

Tack för svar, Kina79! 
    Jag skulle inte vilja flytta barnen till annan skola och förskola om det finns någon problematik över huvud taget, inte ens lite.. De platser vi har idag är vi så himla nöjda med, så jag vill inte byta om det inte vore så att jag helt enkelt är "elak" mot barnen genom att inte flytta dem till det lilla samhället i så fall... Men åh.. jag vet inte... :) Väldigt blandade känslor här... =/

Svar på tråden Byta skola eller ej... (ev flytt)?