• goggles

Tips på gå-sele för min tvååring. (Vi besöker Liseberg ofta)

Jag vill inte ha predikningar om att det är bara hundar som har koppel. Jag har hellre ett barn i koppel än ett bortsprunget barn...  

Jag och mina två barn på 2 och 4 år har inskaffat årskort/åkpass på Liseberg och vi bor endast några hållplatser ifrån så det lär bli minst 1 besök/ vecka under sommarsäsongen. Min fyraåring är rätt så lydig men jag har en tvååring som näst intill vägrar hålla handen när vi går (och dessutom har han mycket sämre balans då) så för att vi inte ska tappa bort varandra i folkmassorna/ att han smiter iväg om det är lite kö mm har jag bestämt mig för att skaffa ett sele. Har ni tips på selen? Min son är ca 94cm lång och väger 19kg (så en bärsjal är också helt uteslutet).  

Ryggsäckssele vill jag inte ha då vi planerar att åka en del attraktioner och det blir nog dessutom extra varmt under sommarmånaderna. 

Har ni tips?

• Svar på tråden Tips på gå-sele för min tvååring. (Vi besöker Liseberg ofta)
  • goggles
    Hedebris skrev 2014-05-05 22:28:29 följande:
    Vi hade en blå sele som var jättebra
    Minns du märke/material osv?
  • Påslag

Vi har också en blå sele som kan fästas som "vanligt" alternativt runt handleden. Har dock aldrig använt den så jag vet inte om den funkar bra. Minns ej märke eller inköpsställe ...

• Echo

Köpte en enkel blå, sunshine kids heter märket. Väldigt billig och väldigt bra.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • goggles
    Ellie skrev 2014-05-05 22:37:21 följande:
    Här finns en blå sele:
    www.barntrygghet.se/barnsele-gasele
    Googla på sele barn så får du många alternativ.
    Har själv aldrig provat någon.
    Ja, jag har googlat och sett ett antal men jag tänkte att den som kanske provat själv har tips då jag kan tänka mig att vissa inte håller vad de borde eller, t.ex kan jag tänka mig följande scenario. Om själva "koppeldelen" sitter fast så att dragpunkten sker vid midjan kommer barnet att tippa/ramla framåt när h*n stretar emot. Om själva dragläget kommer i höjd med skulderbladen får barnet bättre balans. Men det är vad jag tror och därför jag ställer frågan
  • Echo
    goggles skrev 2014-05-05 22:49:57 följande:
    Ja, jag har googlat och sett ett antal men jag tänkte att den som kanske provat själv har tips då jag kan tänka mig att vissa inte håller vad de borde eller, t.ex kan jag tänka mig följande scenario. Om själva "koppeldelen" sitter fast så att dragpunkten sker vid midjan kommer barnet att tippa/ramla framåt när h*n stretar emot. Om själva dragläget kommer i höjd med skulderbladen får barnet bättre balans. Men det är vad jag tror och därför jag ställer frågan smile1.gif
    Om barnet "stretar" så används selen fel tycker jag. Det är en extra säkerhetsåtgärd, inte ett koppel.

Men den selen vi har har fästet högre upp på ryggen.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • goggles
    Echo skrev 2014-05-05 22:59:26 följande:
    Om barnet "stretar" så används selen fel tycker jag. Det är en extra säkerhetsåtgärd, inte ett koppel.

Men den selen vi har har fästet högre upp på ryggen.

Men det är ju så lätt hänt att han håller mig i handen och han missuppfattar vilket håll vi ska gå mot och så är olyckan ett faktum. Eller att jag verkligen under 20 sekunder behöver ha uppmärksamheten på min "store" pojk och min 24 månaders drar iväg utan att jag hinner säga till... Som sagt, selen är bara till för Lisebergsdagar och hade jag kunnat ha ögon i nacken hade det funkat nästan lika bra

• catgirl
    goggles skrev 2014-05-05 22:26:25 följande:
    Jag vill inte ha predikningar om att det är bara hundar som har koppel. Jag har hellre ett barn i koppel än ett bortsprunget barn...     Jag och mina två barn på 2 och 4 år har inskaffat årskort/åkpass på Liseberg och vi bor endast några hållplatser ifrån så det lär bli minst 1 besök/ vecka under sommarsäsongen. Min fyraåring är rätt så lydig men jag har en tvååring som näst intill vägrar hålla handen när vi går (och dessutom har han mycket sämre balans då) så för att vi inte ska tappa bort varandra i folkmassorna/ att han smiter iväg om det är lite kö mm har jag bestämt mig för att skaffa ett sele. Har ni tips på selen? Min son är ca 94cm lång och väger 19kg (så en bärsjal är också helt uteslutet).     Ryggsäckssele vill jag inte ha då vi planerar att åka en del attraktioner och det blir nog dessutom extra varmt under sommarmånaderna.    Har ni tips?

Hundkoppel är mitt tips.
  • goggles
    catgirl skrev 2014-05-06 00:23:52 följande:

Hundkoppel är mitt tips.

Jag tänkte på det först men folk kanske tror att jag är förtjust i BDSM om jag kopplar honom runt halsen och jag är också osäker på vad det är för typ av material de använder och då min lille har känslig hud är jag orolig att han får utslag. 

• goggles
    Annelie 76 skrev 2014-05-08 09:51:56 följande:
    Jag har en Tullsa som jag köpt på en babyaffär (Babyproffsen). Kostade 100-150kr och är väldigt bra. Tror den säljs som barnvagnssele men det ingår en rem så man kan använda den när man går också: www.babyjoy.se/630-barnsele-marin-tullsa.html

Tack! Jag var faktiskt iväg och köpte just en sådan. Väldigt smidigt då vår son ofta rymmer från fästet som sitter i vagnen sedan innan. Det här kommer skapa en säkrare miljö för honom.

catgirl skrev 2014-05-06 00:23:52 följande:

Hundkoppel är mitt tips.

Fast du kanske menade det på riktigt? Obestämd

• GästL

Vi har sele på vår lilla tjej när vi är ute bland mycket folk. Hon vill inte sitta i vagn, vill gå själv men vill inte hålla i handen. Hon älskar att plötsligt vända och springa åt andra hållet osv vilket gör att det är superläskigt när vi är ute. Räcker med att man vänder bort blicken några sekunder så är hon borta. Vi köpte en blå sele med kardborrband som funkade bra när hon var ca 1år o 5 månader. Tyvärr håller inte kardborrbanden för trycket nu när hon är lite större dvs snart 2. När hon springer iväg så släpper de direkt och hon korvar superfort ur den med en vridning, så vi kan inte ha den längre. Mitt tips är alltså att du ser till att hitta en sådan klassisk variant med spänne och hål, som i skärp om du förstår vad jag menar.

Som tillägg så gillade hon verkligen selen för då fick hon gå själv hur låga perioder som helst, om hon ville. Har verkligen underlättat när vi reser!

• Karin78

Vet att jag sett massor av mammor som köper vanligt hund koppel som de sätter i byxlinningen,
    Funkar ju jätte bra och billigt.

Svar på tråden Tips på gå-sele för min tvååring. (Vi besöker Liseberg ofta)