• Knyppla

Vad händer hos barnmorskan?

Ja, det kanske är en fånig fråga men jag vet inte vad jag ska förvänta mig...

Igår var jag på mitt första besök hos BM sedan inskrivningen, är i vecka 21 nu. Hade googlat en del för att ta reda på vad jag skulle förvänta mig innan besöket och då fått uppfattningen att hon skulle ta några prover, lyssna på hjärtljud, mäta magen, ta blodtryck och vikt. Men dels så fick jag istället för ett besök hos "min" BM, ett besök hos en elev under guidning av min BM. Och dels gjorde de INGENTING.

Eleven frågade hur jag mådde och gav mig en del papper och provsvar. Och det var det. Fick till svar att inga prover skulle tas nu eftersom mina värden var bra vid inskrivningen, dvs i vecka 8 för tre månader sedan. De frågade ingenting om jag känt av bebisen eller inte, kände inte efter livmodern, tog inga prover, lyssnade inte på något. Jag gick där ifrån med en bunt papper, en broschyr om amning och ett "bara ring om det är något". Jag ville ta upp min förlossningsskräck men kom inte fram till det då jag i princip blev avbruten med ett "det går bra i de allra flesta fall".

Jag har inga barn sedan tidigare så nu frågar jag er: är det så här det brukar gå till så kanske jag ska lugna ner mig, finns ju ingen anledning att byta barnmorska om allt gått rätt till, eller?

BF 2014-09-19
  • Svar på tråden Vad händer hos barnmorskan?
  • Flickan och kråkan

Du är så tidigt i graviditeten. Lyssnar på bebisen, mäter magen etc. gör man inte så tidigt. Däremot tycker jag att det var lite illa av dem att vifta bort dina funderingar kring förlossningen. Blodsocker, järn och urinprov brukar också tas men inte vid varje besök och jag har tyvärr glömt bort just första besöket efter inskrivning. Tror att järn togs i alla fall. Vikten frågade bm om. Vägde mig bara på inskrivningen. Har tre barn.

• Angel00

Var tydlig nästa gång att du inte vill ha med en elev. Ibland blir det fel och man känner sig obekväm.

När det gäller prover och mätning brukar den vanliga MVC ta järn, urinprov och ev blodsocker. Men kanske i v26-29. Mäta sf måttet gör de efter v30-32.

Så de gjorde inga direkta missar, skulle jag säga. Förrutom bortviftningen. Där kan det vara bra att ringa till MVC och kräva att de ska boka en tid hos en Aurora. Dvs en bm som jobbar med förlossningsrädsla.

Du kan även byta bm om det inte känns rätt.

• SilentHill

Det är säkert olika i olika landsting. Men jag var hos BM i vecka 22 och då lyssnade hon på hjärtljuden och tog prover (hbt, blodsocker och blodtryck, urinprov) Börja mäta magen gör dom i vecka 25.

BF 5 September (V.23)
  • Malima

På mitt första besök efter inskrivning, vill minnas att jag var i vecka20, tog de järnvärde, sockerbelastning och urinprov.

Dock mätte hon magen först vecka 24, då vi även lyssnade på hjärtat.

• E2012smamma
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-06 09:18:53 följande:

Du är så tidigt i graviditeten. Lyssnar på bebisen, mäter magen etc. gör man inte så tidigt. Däremot tycker jag att det var lite illa av dem att vifta bort dina funderingar kring förlossningen. Blodsocker, järn och urinprov brukar också tas men inte vid varje besök och jag har tyvärr glömt bort just första besöket efter inskrivning. Tror att järn togs i alla fall. Vikten frågade bm om. Vägde mig bara på inskrivningen. Har tre barn.

Fast det är är väldigt olika! Med mitt första barn lyssnade hon i v 15 och denna graviditet va jag och lyssnade i v 20+0 ( förra veckan ) då tog hon hb , protein, blodtryck plus gav mig alla provsvar .

Det enda hon inte gjorde var att mäta magen " det gör vi inte föräns nästa gång men jag känner att den växer som den ska "

Jag tycker det verkar helt sjukt att inte lyssna på hjärtat i v 20. Eller kolla hbt!
  • fyrabarnsmor4

TS

Jag ber dig, läs inte för mycket på internet om hur en MVC besök "ska vara" för det är olika i hela Sverige.
    Ta det som kommer på din MVCbesök.

Jag är vecka 23 o ska på första besök (efter inskrivningen o R-UL) om 2 veckor. Det är SENT tycker jag men sen tänker jag...varför? jag äter ju bra, sover ok (inte superbra men äsch) om nätter, dricker bra.
    Så jag tycker jag inte har bråttom.

Om det är nåt du undrar över så kan du prata med BM är du inte nöjd med henne så får du byta o du behöver inte förklarar varför. Använda mina vårdkontakter om du inte vill ringa o byta BM.

Önskar dig lycka till.

• Limaliie

Jätteolika det där, jag var inte på mitt andra besök förrän i v 24 och då lyssnade hon på hjärtljuden och mätte magen samt tog blodtrycket. Inget mer.

Imorgon är jag i v 28 och ska dit igen och då antar jag de tar urinprov osv också.

• Knyppla

Tack för svaren! Jag ser vad som händer på nästa besök då... Det som i grund och botten stör mig var att eleven var med tror jag, jag kände mig obekväm och ville inte stå på mig, kanske låter alldeles knäppt men det blir lite som en två mot en känsla.

Läsa på internet om vad jag har att förvänta mig kommer jag att fortsätta med eftersom jag tycker att alla kontakter med vården är obehagliga och att vara förberedd gör mig lugnare, men tack för rådet ändå.

• nozpa

Vid inskrivningarna har jag alltid fått ett papper som jag alltid ska ta med. Där står exakt vad BM gör i de olika veckorna.
    Så då vet man vad som kommer hända på varje besök.

Men i vecka 21, efter man gjort RUL så brukar det inte vara några prover om det inte var något på de tidigare proverna alt andra orsaker. Hade du sagt att du var trött osv hade dom nog kollat järnet. Men det där kommer senare. Dom känner på magen, lyssnar, sticker i fingret och så ska du få prata om din förlossning, smärtlindring osv.

Tråkigt att du inte kände dig nöjd med ditt besök. Och det var dumt att dom inte lyssnade på dig angående din förlossningsrädsla.

Svar på tråden Vad händer hos barnmorskan?