Vad händer hos barnmorskan?
Ja, det kanske är en fånig fråga men jag vet inte vad jag ska förvänta mig...
Igår var jag på mitt första besök hos BM sedan inskrivningen, är i vecka 21 nu. Hade googlat en del för att ta reda på vad jag skulle förvänta mig innan besöket och då fått uppfattningen att hon skulle ta några prover, lyssna på hjärtljud, mäta magen, ta blodtryck och vikt. Men dels så fick jag istället för ett besök hos "min" BM, ett besök hos en elev under guidning av min BM. Och dels gjorde de INGENTING.
Eleven frågade hur jag mådde och gav mig en del papper och provsvar. Och det var det. Fick till svar att inga prover skulle tas nu eftersom mina värden var bra vid inskrivningen, dvs i vecka 8 för tre månader sedan. De frågade ingenting om jag känt av bebisen eller inte, kände inte efter livmodern, tog inga prover, lyssnade inte på något. Jag gick där ifrån med en bunt papper, en broschyr om amning och ett "bara ring om det är något". Jag ville ta upp min förlossningsskräck men kom inte fram till det då jag i princip blev avbruten med ett "det går bra i de allra flesta fall".
Jag har inga barn sedan tidigare så nu frågar jag er: är det så här det brukar gå till så kanske jag ska lugna ner mig, finns ju ingen anledning att byta barnmorska om allt gått rätt till, eller?