• Svar på tråden Är inte barnen svenska, kan norge göra så här?
  • Anonym (Soc.)

Har sett tillräckligt av verkligheten bakim dylika historier i pressen för att inte omedelbart köpa mammans variant. Socialtjänsten jobbar utifrån vistelsebegreppet. Även svensk socialtjänst kan omhänderta barn med annat medborgarskap som befinner sig i sverige. Medborgarskap är irrelevant. Och det är också möjligt att vara bra förälder till ett barn men inte till nästa och tvärtom.

• Anonym (Nja)

Det spelar nog mindre roll. Det finns barn i Sverige också som har andra medborgarskap än svenska som blivit omhändertagna av svenska myndigheter när de ansett att föräldrarna inte kan axla sitt ansvar. Kommer på rak arm att tänka på tre syskon i Halmstad som omhändertogs. De var romer från Rumänien och när det sen kom ett utvisningsbeslut blev det ett himla rabalder eftersom man skulle skicka tillbaka dem till misär och diskriminering. Då stod utvisningsbeslutet över faktumet att de var omhändertagna och fosterhemsplacerade. Men jag tror det slutade med att de fick stanna i Sverige. Så visst kan myndigheterna i ett land omhänderta barn som bor där även om de inte har medborgarskap.

• Anonym (Vilse)
    Anonym (n) skrev 2014-05-06 18:52:39 följande:
    som jag förstår det måste väl barnen ha svensk medborgarskap och hur kan då norska myndigheter agera utan de svenska bakom sig? www.aftonbladet.se/nyheter/article18831302.ab
    Med ditt tankesätt har ju socialtjänsten i Karlskrona inte gjort något fel, för barnet var ju palestiner...
    Givetvis kan en myndighet agera ändå
  • Anonym (Vilse)

Annars hade vi ju bara kunnat låta barn stanna i familjen där barn for illa enligt våra lagar men inte enligt ex de afganska eller iranska.

• Anonym (n)

och tvångsadoptera  norska barn, är det något vi i Sverige kan göra om barn bor här? Tar inte socialtjänsten i det fall ens kontakt med Norge för att se vilket skyddsnät som finns hemma??

• Anonym (Nja)
    Anonym (n) skrev 2014-05-06 19:08:46 följande:
    och tvångsadoptera  norska barn, är det något vi i Sverige kan göra om barn bor här? Tar inte socialtjänsten i det fall ens kontakt med Norge för att se vilket skyddsnät som finns hemma??

Det står ju klart och tydligt i artikeln att det är en åtgärd söm inte tillämpas i Sverige.
  • Anonym (n)
    Anonym (Nja) skrev 2014-05-06 19:11:49 följande:

Det står ju klart och tydligt i artikeln att det är en åtgärd söm inte tillämpas i Sverige.
    vad skönt!! Låter rättsvidrigt och jag är nyfiken på svenska myndigheters reaktion på hur Norge agerar i fallet.
  • any19877

Det är mycket som är oklart i detta fall. Aftonbladet är väll inte så ärliga heller...

• Hmpf

Jag läste artikeln och blev helt förskräckt. Kan de verkligen ha blivit omhändertagna på de grunder som mamman anger? "Smutsiga arbetsbyxor i hallen" typ. Att de däremot har placerat barnen i olika hem borde ju vara ett grovt övergrepp.

• lostinspace
    Hmpf skrev 2014-05-06 19:58:22 följande:
    Jag läste artikeln och blev helt förskräckt. Kan de verkligen ha blivit omhändertagna på de grunder som mamman anger? "Smutsiga arbetsbyxor i hallen" typ. Att de däremot har placerat barnen i olika hem borde ju vara ett grovt övergrepp.
    Det är väl knappast enda orsaken...

Vi har läst mammans version och kommer aldrig att få höra utredarnas. Klart som fasen att hon inte går ut och säger att hon är en dålig mamma till pressen, även om hon nu skulle vara det.
  • Dr Mupp
    Hmpf skrev 2014-05-06 19:58:22 följande:
    Det är mammans version. Hur ser socialtjänstens version ut och hur verkligheten såg ut vet vi inte.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Biomamma

Jag är mamman i artikeln. Journalisten och en stor arbetsgrupp på Aftonbladet fick samtliga dokument i ärendet och man har berättat allt om ärendet i artikeln. Allt är in i minsta detalj granskat. Inga lögner, varken från mig eller Aftonbladet. Allt i artikeln är sanning. Svenska myndigheter gör ingenting för att försöka få över barnen till Sverige, man struntar helt enkelt i svenska barn.

Svar på tråden Är inte barnen svenska, kan norge göra så här?