• Ellisizza

vaken 3 timmar nästan varje natt. Hjälp behövs!

Jag håller på att bli galen. Min son blir två i augusti. Sedan flera månader är han vaken 2,5-3,5 timme ca 4 nätter i veckan. Han kommer in till oss när han vaknar, ofta 00.30-2.45, och ligger rätt snällt i sängen men snurrar och kan inte somna. Jag orkar verkligen inte mer. Har själv börjat få svårt att sova på nätterna och nu när han äntligen somnat kan jag inte somna. Bvc säger att det är normalt. Snälla hjälp, jag håller på att bryta ihop av det här.

• Svar på tråden vaken 3 timmar nästan varje natt. Hjälp behövs!
  • Ellisizza

Kan tillägga att dagsömnen inte verkar spela någon roll. Han är extremt mammig så om pappa försöker ta en natt gallskriker han eftermig och väcker hela huset.

• isolande

Om man verkligen inte orkar mer så får pappa ta barnet trots skrik. Vem väcker han mer än dig och sambon? Hur stort bor ni? Bor ni litet och syskon störs skulle jag bett sambon åka iväg med barnet en natt så du får sova ut. Bor ni stort så får pappa sköta barnets skrik/omnattning i något annat rum där han inte stör lika mkt.

Ingen klarar sömnlöshet bra långa perioder i sträck, ni måste dela upp nätterna!

• Ellisizza
    isolande skrev 2014-05-07 10:46:44 följande:
    Om man verkligen inte orkar mer så får pappa ta barnet trots skrik. Vem väcker han mer än dig och sambon? Hur stort bor ni? Bor ni litet och syskon störs skulle jag bett sambon åka iväg med barnet en natt så du får sova ut. Bor ni stort så får pappa sköta barnets skrik/omnattning i något annat rum där han inte stör lika mkt.

Ingen klarar sömnlöshet bra långa perioder i sträck, ni måste dela upp nätterna!

Vi bor i radhu
  • Juronjaure

Har ni försökt att gå tillbaks med honom och natta om i hans egen säng? Kanske kan hjälpa.

• jwrga

Vår son har också haft sådana perioder och vi har tyvärr inte kommit på vad det kan bero på, sen har det gått över av sig självt efter ett tag. Gissar att vissa barn bara har sådana perioder. Verkligen skitjobbigt! Vi har iaf kunnat turas om att få gå och lägga oss i ett annat sovrum.

• Ellisizza
    isolande skrev 2014-05-07 10:46:44 följande:

Vi bor i radhus så det går att lägga sig i vardagsrummet. Han väcker sina äldre syskon. Vi har provat att pappan tar ett par nätter men tyvärr kan jag inte sova när jag hör hur han vrålar efter mig. Har funderat på att sova på hotell någon natt men skulle vilja hitta en mer långsiktig lösning. Han har hållit på så här på nätterna säkert ett halvår.
  • Ellisizza
    Juronjaure skrev 2014-05-07 19:52:05 följande:
    Har ni försökt att gå tillbaks med honom och natta om i hans egen säng? Kanske kan hjälpa.

Någon enstaka gång. Men då han inte somnade på ett tag gav jag upp. Kanske ska försöka med det igen?
  • Ellisizza
    jwrga skrev 2014-05-07 19:53:04 följande:
    Vår son har också haft sådana perioder och vi har tyvärr inte kommit på vad det kan bero på, sen har det gått över av sig självt efter ett tag. Gissar att vissa barn bara har sådana perioder. Verkligen skitjobbigt! Vi har iaf kunnat turas om att få gå och lägga oss i ett annat sovrum.

Hur länge har de perioderna hållit i sig? Här har det pågått utan paus säkert ett halvår så det känns som en permanent grej.
  • Juronjaure
    Ellisizza skrev 2014-05-07 19:54:39 följande:

Någon enstaka gång. Men då han inte somnade på ett tag gav jag upp. Kanske ska försöka med det igen?
    Tycker jag absolut du ska göra, och var lite envis ;) 
  • isolande

Tror oxå på envishet, han kommer intern vacker dag bara ändra sig utan protest.bestäm er och bar konsekventa.

• swiper

Du är inte ensam om det är nån tröst! Mitt barn är lite över 2år och har sovit oroligt i ca ett år. Oftast (6 av 7 nätter) vaken 2-3 timmar per natt. Sover ca 20:30-00:30/01, vaken vaken vaken - och sen sömn igen 03-07... En timmes dagsömn (sen väcks barnet som då ofta är supertrött). Vi håller på att bli knäppa av sömnbristen! Plus vilket är värst av allt är barnet ofta trött på dan. Hittills har vi bara minskat ner dagsömnen men för ett par dar sen tog vi bort den helt. Hoppas så att det ska göra nattsömnen bättre!

Vi har testat allt som att söva om i egen säng, söva om i vår säng, ge välling på natten, inte ge välling på natten etc... Under ett års sömnstrulande hinner man testa en hel del.

Vi är också helt slut men kan i vart fall turas om. Jobbigt nog ändå! Kanske kan du sova hos en vän nån gång i veckan i vart fall?

• En bebis i magen

Detta känner jag igen.
    Då sonen börjat på förskolan vid 16 månader och jag jobbade så började han kanske runt 17 månader att vakna vid 02 och vara vaken till 05. Varje natt. I sju veckor.
    Det funkade inte att pappan tog honom, då var jag ändå vaken eftersom han skrek så. Testade allt, tror jag, förutom att mixtra med hans dagsömn. Tror det är viktigt att barnet får sova de timmar de behöver per dygn.
    Iaf... jag sjöng (små grodorna skulle det vara - försök sjunga den släpigt och monotont) och till slut gav jag upp när han skrek, sitta foffan! Jag gick ner och satte mig i soffan och slog igång tvn. Han lutade sig tillbaka i min famn och jag kunde slumra lite.
    Jag var helt död på jobbet och är glad att mina kollegor och min chef stöttade mig.
    Har således inga tips att ge. Vår jobbiga period var ju rätt kort så här i efterhand. Sitta foffan är numera ett begrepp i vår familj och vår nu nyblivna femåring sover jättegott om nätterna. Just nu.
    Hoppas att ni snart får sova!

• Ellisizza

Ja nu ligger jag i hans säng och efter en halvtimme är han fortfarande vaken. Han ligger lugnt och snällt men somnar inte. Känns inte normalt?!

Svar på tråden vaken 3 timmar nästan varje natt. Hjälp behövs!