• Eifos

Vad ska lillebror heta?

Vi har två namn som vi tycker passar lika bra men vi kan inte bestämma oss. Ett gammalt namn som inte är så vanligt men på uppgång och ett klassiskt namn som alltid "går hem". Vilket tycker du bäst om?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ska lillebror heta?
  • Nyfikeeen

Uhm jag vill inte lägga mig i er namnsmak eller så, men jag tror inte han skulle uppskatta namnet Knut när han blir ~18år...:)

• Vitrysk hockeyhjälte

Jämnt skägg mellan två gedigna namn (om än inte personliga favoriter), men jag säger nog ändå Gustav.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • fluu

Röstar för Knut som står på vår lista. Vackert, klatchigt, manligt och sött. Efter "Vikings" ska det tydligen fått ett litet uppsving i USA så helt omöjligt på engelska är det inte heller. Knutte fult smeknamn, men vilka av dagens ungar vet vad en knutte är?

Gustav är okej. Klassiskt och safe, men så mycket min generation att jag har tröttnat på det. Lite grått namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Nyfikeeen skrev 2014-05-07 17:15:04 följande:
    Uhm jag vill inte lägga mig i er namnsmak eller så, men jag tror inte han skulle uppskatta namnet Knut när han blir ~18år...:)
    Varför?
  • Leonie88

Röstade på Knut, tycker det är jättefint och gillar att de inte har ett smeknamn som Gustav har, Gurra.

• fluu
    Leonie88 skrev 2014-05-07 19:51:49 följande:
    Röstade på Knut, tycker det är jättefint och gillar att de inte har ett smeknamn som Gustav har, Gurra.
    Det hade jag helt glömt. Håller med!
  • Nyfikeeen
    fluu skrev 2014-05-07 18:34:25 följande:
    Varför?
    Jag uppfattar namnet som gammaldags och gubbigt och om man är i 13-15års åldern kanske man blir mobbad för det då alla andra heter Simon, Sebastian, Jacob osvosv.

Men tjaa..det är bara min uppfattning, ni lägger det namnet ni vill:)

Sen tänker jag på ramsan "knut satt vid en knut och knöt en knut. Då kom knut som bodde knut om knut med knut och sa till knut "vad gör du knut?". Jag knyter en knut sa knut till knut. Och så knöt knut knuten och så va knuten knuten"
  • fluu
    Nyfikeeen skrev 2014-05-09 23:56:34 följande:
    Jag uppfattar namnet som gammaldags och gubbigt och om man är i 13-15års åldern kanske man blir mobbad för det då alla andra heter Simon, Sebastian, Jacob osvosv.
    Men tjaa..det är bara min uppfattning, ni lägger det namnet ni vill:)

Sen tänker jag på ramsan "knut satt vid en knut och knöt en knut. Då kom knut som bodde knut om knut med knut och sa till knut "vad gör du knut?". Jag knyter en knut sa knut till knut. Och så knöt knut knuten och så va knuten knuten"
    Fast det handlar ju helt om association och generation. De flesta namn går i cykler och återkommer således.  När min mamma föddes(60-tal) ville mormor att hon skulle heta Frida i andranamn, men det gick inte hem hos andra eftersom det bara var tanter som hette så. Just då. När jag föddes förundrades många åldringar över att de delade namn med mig. Jag heter Ellen, otroligt tantigt tyckte tanterna 1993.
    Således, när TS barn är 15 år ser trenden annorlunda ut. Redan nu är Knut poppis och igen ett "barnnamn". Så tro det eller ej, men Mats, Birgitta och Kjell kommer också vara heta bland bebisar igen en dag om inte allt för länge och Ella, Wilma och Elliot kommer vara urgubbigt/tantigt.

• Nyfikeeen
    fluu skrev 2014-05-10 00:11:54 följande:
    Fast det handlar ju helt om association och generation. De flesta namn går i cykler och återkommer således.  När min mamma föddes(60-tal) ville mormor att hon skulle heta Frida i andranamn, men det gick inte hem hos andra eftersom det bara var tanter som hette så. Just då. När jag föddes förundrades många åldringar över att de delade namn med mig. Jag heter Ellen, otroligt tantigt tyckte tanterna 1993.
    Således, när TS barn är 15 år ser trenden annorlunda ut. Redan nu är Knut poppis och igen ett "barnnamn". Så tro det eller ej, men Mats, Birgitta och Kjell kommer också vara heta bland bebisar igen en dag om inte allt för länge och Ella, Wilma och Elliot kommer vara urgubbigt/tantigt.

Okej :)
Svar på tråden Vad ska lillebror heta?