• CapaApa

Är jag ett svin som inte vill betala för sambos katteR?

Hej.

Lång story short.
    Sambo och jag bodde ihop i 4 år. Gjorde slut. Blev särbos ett tag. Flyttar ihop igen nu.

Till saken: Under de 4 åren har jag alltid hjälpt till att betala kattmaten, operationer, sanden m.m. Men när vi gjorde slut så fick hon ju sina katter. 3 st. 

Nu när vi ska flytta ihop igen så känner jag att det känns lite orättvist att jag ska lägga ut pengar varje månad på hennes 3 katter när jag ändå inte "äger dem". Ifall vi gör slut igen så får jag inte behålla dem ju.

När jag pratade med min sambo fick hon mig att känna mig som ett svin. Hon säger att jag får glädje av dem under tiden och även ifall vi skulle göra slut så får jag ju glädje av dem under tiden vi har ihop allafall.

Svarade då "Så jag antar att du betalar för min tv, högtalare, dator och möbler?, du får ju glädje av dem under tiden du bor här och använder dig av dem". 

Aja, hur som helst.. är jag ett svin som inte vill betala för hennes katter längre när jag gjorde det förut? 

• Svar på tråden Är jag ett svin som inte vill betala för sambos katteR?
  • sextiotalist
    nemo1 skrev 2014-05-24 10:02:56 följande:
    Hobby??????? 
    Jag älskar katter, men jag ser det ändå som en hobby.
  • Dexter dot com
    nemo1 skrev 2014-05-24 10:02:56 följande:
    Hobby??????? 
    Ja ett intresse, alltså en hobby man gillar att sysselsätta sig  med på sin fritid. Helt valfritt och något man gör för sitt höga nöjes skull.
  • AstridH
    nemo1 skrev 2014-05-24 15:00:41 följande:
    Katter är familjemedlemmar och ingen hobby!
    För dig och mig, kanske. Men inte för alla, och särskilt inte för de människor som inte äger eller ens vill ha katter.
  • Rakad Apa

Glöm det.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • AstridH
    Rakad Apa skrev 2014-05-24 18:32:28 följande:

Glöm det.
    Det är klart att det är så för somliga, men inte för alla och det måste respekteras.
  • nemo1
    Rakad Apa skrev 2014-05-24 18:32:28 följande:

Glöm det.
    Får hoppas att du inte har den äran att få äga en katt.
  • Rakad Apa
    AstridH skrev 2014-05-24 18:36:15 följande:
    Det är klart att det är så för somliga, men inte för alla och det måste respekteras.

Absolut. Min flickvän t ex ser sin hund som en bebis, medans jag aldrig skulle kunna få sådana känslor för ett djur.
  • Rakad Apa
    nemo1 skrev 2014-05-24 18:44:23 följande:
    Får hoppas att du inte har den äran att få äga en katt.

Ära? gillar katter även om jag inte ser dom som familjemedlemmar.
  • MachoCulture

MC har svårt att fatta att man flyttar ihop med damer som kräver
    att få ha pissande och skitande katter i hemmet.

Klart du INTE skall betala - katterna är ju NOLLintresse för dig

• Currykoalan

Nej, du har inte något ekonomiskt ansvar för hennes katter. Om du inte vill betala för dem så gör du ju inte det förstås. Jag tycker liknelsen med tvn var alldeles utmärkt.

• Grande Rock
    kan du förtydliga motsatsförhållandet?
    It's Good But It Just Ain't Right
  • silvergirl

Nä ts säg ifrån för fasen! Varför jar hon någonsin kunnat räkna med att du ska betala? Hon hade med sig katterna in i relationen och tar med sig dem ut ur den. Du har inte valt utgifter för tre katter.

Säg att ni kan bo ihop men hennes katter, hennes ansvar. Simple As that

• sanna70

Till att börja med så är du inget svin för att du inte vill betala för hennes katter dock bör ni båda se det hela från ett större perspektiv. Ni flyttar ihop.. Vem betalar hyran, maten, elen mm mm Om ni får barn, vem köper välling och blöjor..? Det enklaste är väl ändå att ha gemensam ekonomi om man bor under samma tak..? För den sakens skull så behöver det inte innebära att det finns orättvisor. Om man nu har tänkt att flytta ihop så kan man inte ha två mjölk i kylen, din och hennes..? Samma med allt annat.. Om du däremot finner det hela som orättvist redan nu, då lär ni få ännu större problem i framtiden.Du ska inte betala hennes räkningar och inte hon dina, dem får ni betala tillsammans. En gemensam budget..  I botten så handlar det om mer än bara hennes katter.. Fundera på det.. 

• sextiotalist
    sanna70 skrev 2014-05-26 07:58:44 följande:
    Till att börja med så är du inget svin för att du inte vill betala för hennes katter dock bör ni båda se det hela från ett större perspektiv. Ni flyttar ihop.. Vem betalar hyran, maten, elen mm mm Om ni får barn, vem köper välling och blöjor..? Det enklaste är väl ändå att ha gemensam ekonomi om man bor under samma tak..? För den sakens skull så behöver det inte innebära att det finns orättvisor. Om man nu har tänkt att flytta ihop så kan man inte ha två mjölk i kylen, din och hennes..? Samma med allt annat.. Om du däremot finner det hela som orättvist redan nu, då lär ni få ännu större problem i framtiden.Du ska inte betala hennes räkningar och inte hon dina, dem får ni betala tillsammans. En gemensam budget..  I botten så handlar det om mer än bara hennes katter.. Fundera på det.. 
    Alla har inte gemensam ekonomin för att man flyttar ihop
    Min sambo har två barn sedan tidigare (nu är de vuxna) men han betalade för sina barn och jag för min katt.

Nu har vi varit tillsammans i 20 år och det fungerar utmärkt, katten är borta sedan länge, och hans barn är vuxna.

Min syster har häst (gift sedan 25 år) och hennes man har en annan dyr hobby, de betalar sina egna hobbys.
  • sanna70

Alla sätt är bra sätt, utom dem dåliga :)

Många har onödiga bråk pga ekonomi så bättre att reda ut det med en gång
    och bestämma sig för man ska ha det.

Vissa tjänar mer, andra mindre. Saker kan hända under resans gång, sjukdomar, arbetslöshet mm
    Det är helt ok att ha separat ekonomi ( faktum är att jag personligen förespråkar just detta ) på så sätt
    slipper man hamna i beroendeställning. Men man måste ändå ha med i beredskap att kunna hjälpa 
    varandra om och när det behövs om man lever tillsammans. 

• sextiotalist
    sanna70 skrev 2014-05-26 11:19:57 följande:
    Alla sätt är bra sätt, utom dem dåliga :)

Många har onödiga bråk pga ekonomi så bättre att reda ut det med en gång
    och bestämma sig för man ska ha det.

Vissa tjänar mer, andra mindre. Saker kan hända under resans gång, sjukdomar, arbetslöshet mm
    Det är helt ok att ha separat ekonomi ( faktum är att jag personligen förespråkar just detta ) på så sätt
    slipper man hamna i beroendeställning. Men man måste ändå ha med i beredskap att kunna hjälpa 
    varandra om och när det behövs om man lever tillsammans. 
    Generositet åt båda håll är alltid lika viktigt i ett förhållande, oavsett om man har gemensam eller separat ekonomi.
Svar på tråden Är jag ett svin som inte vill betala för sambos katteR?