Din barnuppfostran är viktig
Vad händer om du skäller med personkritik på ditt barn?
Smärt centrat i hjärnan aktiveras och barnet upplever psykisk smärt.
Jag fick många, långa utskällningar med personkritik.
Jag fick höra att jag var dum, klantig och klumpig.
Eftersom jag inte började att gråta utan valde att hata min förälder så blev utskällningarna mycket långa, en halvtimma till en timma.
Jag var inte stor när jag kom på att: om jag berättar vad jag känner så kommer nog min förälder att slå ihjäl mig och det måste vara bättre att vara död än att lida så här.
Min förälder slog inte, men föräldern bad mig gå, jag kände mig som en vinnare, men när adrenalinet gick ur kroppen så kände jag mig som en levande död.
Jag ville inte besegra min förälder jag ville bli älskad.
Jag använde samma mening långt upp i vuxen ålder.
Orsaken att utskällningarna blev så långa var att jag inte ville få stryk av min förälder och därför väntade jag tills jag var helt förtvivlad.
Min förälder visste inte att en tjurig och arg person är mycket ledsen och behöver hanteras varsamt.
Min förälder visste inte att jag är högkänslig och att en högkänslig person som får en sådan behandling kan utveckla en kronisk psykisk sjukdom.
Min största önskan är att ni skall lära er av denna berättelse och sluta att skälla, tjata och jaga era barn.
När ni blir arga eller ledsna undvik all konfliktlösning tills dessa känslor minskat och ni kan lösa konflikten genom samtal där ni gemensamt hittar en lösning som är bra för alla.
Om ni inte lyckas stoppa utskällningen, så gör den så kort ni kan, kritisera endast handlingen och när ilskan har lagt sig, be om ursäkt för att ni blev så arga.
Detta minskar lidandet.