Kina79 skrev 2014-05-09 11:14:12 följande:
Jag vet ju inte hur det varit i Sverige, där båda föräldrarna jobbar och det blir mycket mer logistik.... Här är jag ju hemma, men visst kör det ihop sig ändå ibland, när de ska vara på tre ställen samtidigt

Förhållandet har inte blivit lidande, inte av att vi har tre barn. Jag upplever att tredje barnet stabiliserade familjen på nåt sätt, band oss samman. Kan inte förklara det, men vi blev en hel, komplett, färdig familj. Vi kan fortfarande resa, får plats i en vanlig bil, går ut på restaurang med barnen mm. Fr mig framförallt var det inget val. Jag ville ha tre barn. Jag var inte färdig efter två, så var det bara. Min man var velig ett tag, hade nöjt sig med två om jag gjort det. Men det praktiska, med hus, bil, aktiviteter, logistik mm, var inte avförande för oss. Utan det var just att vi verkligen ville ha ett tredje barn. Aktiviteter och liknande får man väl anpassa sen när vi är i Sverige igen.
Har samma känsla här. Familjen känns mer komplett och de äldsta två har fått ett annat fokus. Eftersom jag är hemma och föräldraledig med vår snart 1-åring och ska vara hemma minst ett år till så ger det ju också ett lugn på många sätt.....även "stora" barn mår bra av att inte så långa dagar.
När det gäller logistik så lämnar och hämtar ju jag till och från förskoleklass och förskola. Jag har inga andra tider att passa. Sambon behöver aldrig känna stress till eller från arbetet. Våra stora har en hel del aktiviteter på eftermiddagarna, vilket kräver lite planering då de ofta ligger så pass tidigt att det blir jag som får ta det och alla barn ska med med utrustning och allt, men jag tycker mest att det är kul. Jag gillar deras aktiviteter.
Sedan beror det väl på hur man är. Vi behöver inte så mycket egentid jag och sambon. Vi trivs bra med ett rätt enkelt familjeliv. De stora somnar tidigt och ofta också minstingen numera så vi har oftast ett par timmar "själva" på kvällarna. Vi har i praktiken aldrig barnvakt (har haft det när barn två och tre föddes, men egentligen aldrig annars). Vi avlastar varandra genom att låta den andre få en stunds barnfri tid här och där.
Jag tycker att vår relation har blivit starkare för varje barn. Mer rotad på något vis. Men visst är det väldigt mycket barn i livet just nu.