• Barnlangtan

Sluta amma - Hur snabbt sinar mjölken?

Min son är 3 veckor gammal. Fram tills i tisdags så helammades han men har nu börjat kombinera med ersättning. Jag måste lägga ner amningen pga ett läkemedel som jag kommer behöva äta. Tanken är att gradvis övergå helt till ersättning för att göra det mer skonsamt för sonen. Redan nu märker jag att brösten inte blir lika överfulla som tidigare. Kommer jag kunna slippa pumpa ur brösten om jag gradvis slutar med amningen de närmsta en-två veckorna? Dvs sluta amma helt inom en-två veckor? Vad jag förstått så kan det hända att det fortfarande finns mjölk kvar länge efter att man slutat amma, men tänker mer på om jag länge behöver "tömma ur" brösten så de inte spänner länge.

* Leos mamma * - 17 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 17:04
    Ser nu att trådstarten är lite grötig, har skrivit från mobilen. Hoppas ni förstår vad jag menar ändå
  • Svar på tråden Sluta amma - Hur snabbt sinar mjölken?
  • whydoyoucare

Jag ammade inte och för mig tog det 1-2 månader för mjölken att försvinna helt. Om du trappar ner så hinner nog kroppen med i den minskade förbrukningen och då lär du inte behöva pumpa. Men jag är ingen expert så lita inte helt på mig :)

• Emmalinnéa

tog 1-2 veckor tills det minskade och det slutade göra ont för mig, men mjölk kunde jag få ut några droppar i typ ett år efter förlossningen

• Barnlangtan

Okej! Så om jag börjar trappa ner nu så borde jag slippa få överfyllda och spända bröst om en-två veckor. Risken för mjölkstockning är väl inte heller så stor om man trappar ner gradvis?

• Pissenisse

Jag slutade plötsligt när sonen var tre månader pga medicinering. Jag pumpade ut några gånger och kastade efteråt men bara 5-6 dagar efter var det helt torrt och tomt!

• Vellonen

Hej. Har oxå slutat amma nu, bestämde mig igår. Det blev för bökigt utav många anledningar. Jag har en fråga, jag pumpar ut så den värsta spänningen slutar men jag skulle behöva göra detta typ var tjugonde-trettionde minut (mitt barn åt så ofta!!!) . Är detta vanligt? Ska jag fortsätta på detta sättet eller finns det nåt annat jag ska göra nu när jag slutat amma?? Otroligt tacksam för svar...skitjobbigt o gå med mjölksprängda tuttar hela tiden.

• Barnlangtan
    Vellonen skrev 2014-05-16 08:05:37 följande:
    Hej. Har oxå slutat amma nu, bestämde mig igår. Det blev för bökigt utav många anledningar. Jag har en fråga, jag pumpar ut så den värsta spänningen slutar men jag skulle behöva göra detta typ var tjugonde-trettionde minut (mitt barn åt så ofta!!!) . Är detta vanligt? Ska jag fortsätta på detta sättet eller finns det nåt annat jag ska göra nu när jag slutat amma?? Otroligt tacksam för svar...skitjobbigt o gå med mjölksprängda tuttar hela tiden.
    Jag har trappat ner på amningen den senaste veckan. De första två dagarna kände jag mycket av i brösten att jag trappat ner, men de har ställt in sig snabbt på att jag gradvis minskat. För två dagar sedan trodde jag att jag höll på att få mjölkstockning. Mitt högra bröst var alldeles knöligt, hårt och ömt, dock inga andra tecken på stockning. Lät sonen ligga länge vid det bröstet och knöligheten släppte.

Det jag märkt efter att jag trappat ner är att brösten rinner mer. Amningsinlägg är toppen just nu

Eftersom du verkar ha slutat helt och hållet, till skillnad från mig som gradvis slutar, försök håll ut med hur ofta du pumpar ur brösten. Håll brösten varma och spola gärna mycket varmvatten på brösten när du duschar. Det har underlättat för mig när brösten har varit som mest spända. Om du idag håller ut i en timme, imorgon en och en halv, etc. Dra ut på pumpningarna mer och mer. Som sagt så har mina bröst ställt in sig ganska snabbt på hur mycket mjölk som efterfrågas. I värsta fall så finns det ju läkemedel som hämmar mjölkproduktionen, men de har ganska jobbiga biverkningar och det tar ändå ett tag innan produktionen gått ner helt. Enda är att hålla ut, tyvärr.

Hoppas det går bra för dig
Svar på tråden Sluta amma - Hur snabbt sinar mjölken?