knodd skrev 2014-05-09 07:40:08 följande:
Nej det har jag väll egentligen inte.
Det är väll mest att om jag börjar blöda så ska jag vara tydlig med att moderkakan sitter som den gör. Men jag har inte blödig något mer och det var som sagt bara lite rosa så jag vet inte.
Allt är första gången för mig så jag vet ingenting
Hm. Precis som de andra skriver så verkar det där vara lite olika. Ansvarig mvc-läkare måste ju kunna ge besked kring vad som skall gälla i ditt fall.. Det verkar vara lite beroende på moderkakans exakta placering; vid enbart lågt sittande moderkaka verkar många få rådet att leva mer eller mindre som vanligt, medan vid placenta praevia (och i synnerhet vid total placenta praevia) får många totalt sexförbud och får inte lyfta tungt, en del ordineras sängläge osv. Detta är upp till läkaren att bedöma och inget som skall besvaras generellt på ett internetforum.
Jag tycker du skall ringa och rådgöra med en barnmorska. Du måste få klart för dig vad som skall gälla i just ditt fall. Bäst är väl om du kan prata med din egen BM på mvc.
Vad gäller blödningen du hade; en liten rosa blödning direkt efter sex, som direkt avtar hade jag personligen inte oroat mig för. Och då har jag ändå själv varit med om en akut moderkaksavlossning. MEN, jag tycker ändå att du skall ringa och rådgöra. Dels för att få ett definitivt svar av de som faktiskt är ansvariga för din vård, och dels för att du skall få helt klart för dig hur du skall förhålla dig till sådant här i fortsättningen.