• Jessica01

    Månadsanställd sjukskriven

    Hej jag har råkat ut för en korsbandsskada, varit sjukskriven i ca 4 veckor. Ska nu opereras nästa vecka.

    Problemet är att jag varken har a-kassa eller fast jobb. Är månadsanställd. Eftersom arbetsgivaren nu vet att jag kommer vara borta minst en månad efter operationen kommer han med största sannolikhet inte att ge mig några timmar för juni månad. 

    Hur funkar det med försäkringskassan när jag inte har någon a-kassa, och kan man använda sig av sjukförsäkring?

    I runda slängar så vet jag inte om jag kommer få några pengar alls.

    HJÄLP!!!

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Månadsanställd sjukskriven
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Om du är anställd tills vidare, har ett tidsbegränsat anställningsavtal som avser en månad eller längre eller varit anställd under fjorton kalenderdagar i följd så omfattas du av Sjuklönelagen. Du får i så fall sjuklön från ditt arbete under de första fjorton dagarna som du är sjuk.


    I annat fall får du kontakta Försäkringskassan och sjukanmäla dig. Om du kan få ersättning eller inte beror på så många faktorer, om du är arbetssökande utöver din timanställning, hur stadigavarande du arbetar mm.


    Du är välkommen att kontakta vårt kundcenter om du har ytterligare frågor


    Tel 0771-524 524.
    Vi finns tillgängliga måndag - fredag 08.00-21.00,
    lördag 08.00-15.00 och söndag 15.00-21.00.

    Här kan du läsa lite mer om de vanligaste frågorna när det gäller sjukpenning:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld_ny/nar_du_blir_sjuk/om_sjukpenning/

    Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Månadsanställd sjukskriven