• Let it Rain

Hundar blir lugna av mig - hur kommer det sig?

Jag har två hundar, båda omplacerade. När jag skaffade den sista dröjde det bara en vecka innan den var lugn. Denna hund var tidigare en vilde.

Jag har tydligen ett sådant inflytande på hundar, både mina och andras, att jag gör dem lugna. Jag skulle dock vilja veta VAD det är som har denna effekt på dem. Enligt mig så är jag bara mig själv, vilket tydligen funkar rätt bra. Men som sagt får ni gärna komma med förslag här i tråden så att jag kan klura ut vad i mitt beteende som har denna inverkan på de fyrbenta... Jag tror nämligen att det kan vara bra om jag har en större medvetenhet om detta.

• Svar på tråden Hundar blir lugna av mig - hur kommer det sig?
  • viseversa

Min pappa är en sån. Alla djur älskar honom. Han blev kompis med en älg på Skansen en vild häst ingen kunde närma sig när han gjorde lumpen och en liten nervös hund jag brukade passa för många år sen. Hon äääälskade pappa. Skulle jämt ligga på hans bröst. Vad det beror på? Ingen aning. Dock utsöndrar min pappa ett lugn och en trygghet på något vis. Svårt att förklara..

• Aupendi

Eftersom vi inte vet hur du beter dig är det ganska svårt att svara på.

Men de trivs väl med struktur och en fast men kärleksfull hand. Lugn, trygghet och självförtroende mår de nog bra av, som jag förstått det

Du utstrålar väl helt enkelt dessa saker utan att anstränga dig, vilket gör att de tycker om att vara med dig.

Svar på tråden Hundar blir lugna av mig - hur kommer det sig?