• Utbrytarkonst

Samma namn till sitt barn som närstående?

Vi väntar vårt sjätte barn och har lite problem angående namn till den lille.

Vi kommer inte överens om något namn alls, alla sambon gillar avskyr jag, och själv har jag få eller inga förslag alls.

Det enda som vi båda gillar skarpt är Vincent, och det passar perfekt till syskonens namn också (August, Ludvig, Edith, Amanda & Isidor)

Dock är det så att en av mina närmaste vänner heter Vincent, samt att mitt kusinbarn heter så (träffar dock inte min kusin och har inte gjort på flera år, men ändå, vi talas ju vid ibland och så)

Är det konstigt om våran eventuella son skulle få heta det då?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Samma namn till sitt barn som närstående?
  • Bestemor

Det är väl en komplimang i så fall, att ni tycker namnet är så vackert att ni vill döpa er son till det.

• fluu

Tycker inte det är konstigt. Så länge ni inte träffas jätteofta och det blir förvirrat vilken Vincent som ropas på så kör i vind.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Majsan70

Min farfar hette Johan, min lillebror heter Johan och min son heter Johan. Vi syskon umgås dagligen och inte blir det förvirrande bara för att de heter samma. Vi har lärt oss leva med det bara. 

• Solrosens
    Majsan70 skrev 2014-05-09 18:29:37 följande:
    Min farfar hette Johan, min lillebror heter Johan och min son heter Johan. Vi syskon umgås dagligen och inte blir det förvirrande bara för att de heter samma. Vi har lärt oss leva med det bara. 

Ovanligt att döpa sitt barn efter sin bror!
  • Majsan70
    Solrosens skrev 2014-05-09 18:32:21 följande:

Ovanligt att döpa sitt barn efter sin bror!
    Min son är döpt efter min farfar precis som min bror är.
  • Solrosens
    Majsan70 skrev 2014-05-09 18:33:39 följande:
    Min son är döpt efter min farfar precis som min bror är.

Även det är ovanligt.
  • Majsan70
    Solrosens skrev 2014-05-09 18:42:42 följande:

Även det är ovanligt.
    Inte särskilt. Jag ser det väldigt ofta faktiskt. Sen blir det kanske inte alltid tilltalsnamnet, men i vårt fall valde vi det som tilltalsnamn. 
  • Solrosens
    Majsan70 skrev 2014-05-09 18:44:17 följande:
    Inte särskilt. Jag ser det väldigt ofta faktiskt. Sen blir det kanske inte alltid tilltalsnamnet, men i vårt fall valde vi det som tilltalsnamn. 

Okej. Jag hade nog inte gett mitt barn samma namn som min systers eller min mormors. De har sina unika namn som jag starkt förknippar just med mina älskade familjemedlemmar och de är sitt namn! Namnen tillhör just dem. Samma med mitt barn, hon får sitt egna unika namn (i familjen) att lystra till.
  • Hjärta i norr

Om vi säger så här, min pappa heter Lars-Erik och min farfar hette Lars Erik, snacka om orginellt Nog skulle ni kunna döpa barnet till Vincent tycker jag!

• Majsan70
    Solrosens skrev 2014-05-09 18:48:41 följande:

Okej. Jag hade nog inte gett mitt barn samma namn som min systers eller min mormors. De har sina unika namn som jag starkt förknippar just med mina älskade familjemedlemmar och de är sitt namn! Namnen tillhör just dem. Samma med mitt barn, hon får sitt egna unika namn (i familjen) att lystra till.
    Jag är av den typen som inte tycker att namn är unika. Ett namn är ett namn lixom och därför gillar jag oxå gamla hederliga namn som många heter. Alla i vår familj har släktnamn bland sina förnamn.
    Mina barn är inte mindre unika för att de har ett vanligt namn eller för att de delar namn med en älskad morbor. 
  • Solrosens
    Majsan70 skrev 2014-05-09 18:54:44 följande:
    Jag är av den typen som inte tycker att namn är unika. Ett namn är ett namn lixom och därför gillar jag oxå gamla hederliga namn som många heter. Alla i vår familj har släktnamn bland sina förnamn. Mina barn är inte mindre unika för att de har ett vanligt namn eller för att de delar namn med en älskad morbor. 

Okej. Jag hade inte gett mitt barn sammas namn som min bror eller min älskade systers namn. Vi gör inte så i vår familj. Som ett andra namn ev för att hedra ett minne då absolut, men ej annars.
  • Majsan70
    Solrosens skrev 2014-05-09 19:12:35 följande:

Okej. Jag hade inte gett mitt barn sammas namn som min bror eller min älskade systers namn. Vi gör inte så i vår familj. Som ett andra namn ev för att hedra ett minne då absolut, men ej annars.
    Alla är vi olika. Jag tycker inte det är nåt konstigt och i våra kretsar är det inget ovanligt. Namn är inte unika i de flesta fall och varför välja bort ett namn man tycker om bara för att nån annan heter det?

I vårt fall är ju namnet dessutom efter min döde farfar.
Svar på tråden Samma namn till sitt barn som närstående?