• sphynxan

Så trött på min sambo!!!

Hej!

Jag är mamma till en underbar dotter på 1,5 och  ägare till två underbara hundar modell mellanstor. Den ena är 7 år och behöver lagom aktivitet. Den andra blir 2 år snart och av en mera krävande typ (behöver mycket mental och fysisk stimulans). Det var min sambo som promt ville ha den sista hunden, jag var nöjd med att ha en hund. När vi fick barn tyckte han att vår andra hund skulle få sällskap. Hundarna har jätte bra sällskap av varandra, vi har en tomt där de kan leka med varandra osv. Före vi skafffade den andra hunden (som min sambo ville ha) kom vi överens att vi skulle dela på aktiveringen och motionen av hundarna. När jag var hemma med vår dotter gick vi mycket med barnvagnen och tränade tricks och lydnad när dottern sov.  Sen körde vi lite personspår på helgerna (det gör vi fortfarande)Hundarna var nöjda och glada. Nu är min sambo föräldraledig och jag jobbar heltid. DÅ tycker jag att det är hans jobb att aktivera hundarna när vår dotter sover (1,5 timmar om dagen) och så kan jag gå med dem på kvällen när hon somnat. Men han tycker att det är jobbigt att gå när det är dåligt väder eller så vill han titta på serie avsnitt när vår dotter sover. Det har lett till vår yngsta hund börjat få lite olater (av understimulering) , Jag tycker det är så onödigt då jag vet att det försvinner om de får mer motion och mental stimulans.

Jag har gett ett ultimatum till min sambo att vi måste sälja den yngre hunden om han inte börjar ta sitt ansvar. Han tycker att man inte ska sälja  ett djur man skaffat, man ska behålla dem hela livet. Han står som ägare på den andra hunden men orkar inte jobba med den. När vår dotter börjar förskolan kommer jag att jobba ca. 60 procent  så då kommer jag att hinna aktivera hundarna mera men jag BLIR SÅ ARG  för att han inte tar sitt ansvar och sköter djuret HAN VILLE HA. När jag jobbar heltid vill jag bara få vara med min dotter när jag kommer hem och sen ta en promenad när dottern somnat. Jag vill inte behöva känna mig stressad över en understimulerad hund . Hur ska jag göra för att få honom att fatta detta? Jag vill ju inte att olaterna blir ett inlärt beteende hos den yngre hunden. Detta sliter på vårt förhållande och jag vet inte hur jag ska få honom att fatta. Snälla hjälp mig! 

• Svar på tråden Så trött på min sambo!!!
  • Ramborg

Det låter väl rimligt som du redan sagt. Orkar han inte ta sin del av ansvaret för hunden så får ni sälja den. Helst innan den skaffat alltför mycket dåliga vanor!

42.
  • Hallonbåt02

Eftersom du redan har ställt ett ultimatum så är det bara att genomföra den efter ett visst datum som du sätter om du inte börjar och se lite framfötter.

• Dexter dot com

Eftersom din sambo inte sätter hundens bästa först utan är ego och ointresserad av hundens välmående är det naturligtvis bäst att ge bort hunden till någon som tycker det är kul med hund. Fattar han det inte själv så lär han inte fatta det hur mycket du än upplyser honom tyvärr.

• realisten

vad är det för hundras?

• realisten

Får inte hunden den tid den behöver är det djurplågeri att inte omplacera den till någon som ger den den tid den kräver.

Svar på tråden Så trött på min sambo!!!