• Förtvivlad Kattägare

Förtvivlad kattägare

Hejsan!

Jag vet inte om familjeliv är rätt forum för detta men eftersom mina "hemska" bekymmer även berör andra delar kanske det är riktigt och rätt.

För 10-talet år sedan efter en traumatisk upplevelse flyttade jag så långt ifrån människor som möjligt. och bosatte mig i en liten lägenhet och fick förtidspension. Jag skaffade en katt som var i det närmaste blind från ett katthem men i övrigt frisk och otroligt trevlig men kanske lite mer utsatt än andra katter. Detta är en innekatt då. Jag tycker väldigt mycket om honom - han är min familj och kamrat.
    För ett år sedan började det klia väldigt mycket i öronen och efter ett veterinärbesök i vintras konstaterades en infektion i örat, han fick 2 olika mediner mot detta och tycktes repa sig efter ca: 14 dagar. Efter detta har det börjat lukta illa från det ena örat och en svart gegga har samlats i innerörat till och från som jag delvis har fått ut. För nästan 2 veckor sedan när han låg och sov i mitt knä satte han sig upp plötsligt och slog med huvudet åt båda hållen - fram och tillbaka. Jag blev alldeles förskräckt och försökte lugna honom vilket lyckade till sist. Sedan sprang han in under sängen och blev kvar till morgonen därpå då han kom ut med tydliga balansproblem främst när det gäller bakbenen. Han ligger helst under sängen nu men kommer fram till frukost och är väldigt hungrig. Jag måste bära honom till toaletten och vänta tills han e klar. Han kissar men bajsar inte längre (sedan i tisdags 6/5). All tid går åt till att sitta med honom och eftersom han är överkänslig mot starka ljud numer springer han ofta och gömmer sig. Han borde såklart åkt iväg till djursjukhuset direkt när anfallen började eller ännu tidigare men det har inte varit möjligt.

Varför har det då inte varit möjligt tänker kanske du?

- Jag lider sedan länge av något som ofta lite slarvigt bedöms som multisjuka. Jag vill bland annat inte ha något direkt med människor att göra längre (om det inte är absolut nödvändigt och det är ju t.ex. en veterinär).

- På grund av allt strul runt sjukdomarna har jag hamnat i KFM:s register och de drar från min redan fattiga sjukersättning en hel del varje månad.

- En del av mina bekymmer medför en ökad levnadsomkostnad med ca: 2000kr i månaden men riktiga läkarintyg och annat som styrker detta har jag tjatat om i 5 år. Det kommer några rader från någon stafettläkare då och då men jag anar att KFM och FK använder dessa i fikarummet som skräckexempel över hur man gör för att få avslag enklast möjligt - de brukar inte innehålla något mer vettigt om varför saker och ting är på ett visst sätt.

- Över till mat och allt annat har jag ca: 2000-2500kr. Det räcker och blir inte över till någon veterinär inte.
    Då har jag besökt SOC vid 2 tillfällen för att höra hur de ställer sig. De ställer sig inte alls tydligen eftersom de hävdar att jag är självförsörjande och inte ska lyfta några extra ersättningar och någon veterinärhjälp är det inte frågan om i något fall oavsett om jag är självförsörjande eller bidragstagare. Jag var väldigt ledsen sist jag gick därifrån eftersom jag trott att om man är riktigt i kläm så ska man kunna få hjälp från de sociala myndigheterna.

Någon kontakt med gamla vänner, släkt, företag o.s.v. har jag inte haft på länge. Inte känner jag någon granne heller så ingen hjälp där heller. Inte skrattar jag hela vägen till banken heller - de vill helst inte ha mig som kund eftersom jag finns hos KFM.

Jag är djupt olycklig över den uppkomna situationen eftersom det står klart för mig att katten lider. Vem skulle inte lida om allt bara snurra och man trillar stup i kvarten.

Finns det någon här som kan komma med ett gott råd så är jag otroligt tacksam. Tack för du läste.

• Svar på tråden Förtvivlad kattägare
  • koas
    nemo1 skrev 2014-05-10 15:47:23 följande:

Ni idioter som sitter och skriver avlivning, kan ni inte gå ur denna tråden som är till för människor som älskar katter och ser ett värde i dom.
    Och ni som säger att hon ska vända sig till ett katthem, ta reda på hur ett katthem fungerar först, dessa är alla ideella och har givetvis inte råd att betala någon veterinärvård och har ingen skyldighet till det heller då katten är köpt för många år sen.
    Så tragiskt med alla människor som skaffar sig ett djur för att sen inte ha råd till de basala sakerna som veterinärvård  och försäkring.

Idiot? Tack för den trevliga tonen. Hur tycker du att TS ska lösa situationen med en uppenbart lidande katt när hon inte har några pengar?

Skulle du, som är så mycket mer djurvän (eller inte) än jag låta ett trafikskadat djur ligga kvar utan att göra nåt också?
  • nemo1
    koas skrev 2014-05-10 17:03:48 följande:
    Idiot? Tack för den trevliga tonen. Hur tycker du att TS ska lösa situationen med en uppenbart lidande katt när hon inte har några pengar?

Skulle du, som är så mycket mer djurvän (eller inte) än jag låta ett trafikskadat djur ligga kvar utan att göra nåt också?
    Vilka paralleller du drar, denna katt är ägd och det är varje djurägares ansvar att ta sitt djur till veterinär när det är sjukt! Det är tom lagstadgat så visste jag var ts bodde så skulle jag göra en anmälan till länsstyrelsen!

En trafikskadad katt skulle jag genast åka med till en veterinär för att få hjälp med bedömning.
  • The Fugly

Ni idioter som sitter och skriver avlivning, kan ni inte gå ur denna tråden som är till för människor som älskar katter och ser ett värde i dom.
    Och ni som säger att hon ska vända sig till ett katthem, ta reda på hur ett katthem fungerar först, dessa är alla ideella och har givetvis inte råd att betala någon veterinärvård och har ingen skyldighet till det heller då katten är köpt för många år sen.
    Så tragiskt med alla människor som skaffar sig ett djur för att sen inte ha råd till de basala sakerna som veterinärvård  och försäkring.

Det handlar inte om en förväntan på att katthemmet ska betala. Däremot kan de kanske ha tips på veterinärer som är villiga att hjälpa TS och tillåta avbetalning under dessa akuta omständigheter. Jag var med när mina föräldrar hämtade hem sina katter och de fick veta att de alltid var välkomna att ringa om de behövde råd gällande katterna. TS behövde råd.
  • Mon bébé 81
    skpklm skrev 2014-05-10 12:09:31 följande:
    När en katt jag hade inte bajsat på några konstaterade veterinär att hon var uttorkad.   "Visst kan vi vätska upp henne,  och få igång magen men den hjälpen blir bara tillfällig..."   Rådet var att låta henne somna in.   Och min kan kan naturligtvis ha blivit sjuk av helt andra orsaker än ts´ s  katt.
    Beklagar att din katt blev sjuk. 

Och visst är det så att det kan finnas olika orsaker till att en katt inte bajsar. Men allvarligt är det, och katten behöver komma inom veterinärvård. 
  • AnnaSe
    Idiot kan du vara själv!! Ta reda på först vem du kallar för idiot tror du verkligen att du är den enda som har kontakt med katthem och vet hur dem fungerar.
    Det står i alla kontrakt att skulle det inträffa något med katten och dem behöver veterinär vård och man har inte råd att betala själv så är man SKULDIG  att ta kontakt med den katthem som man har köpt katten ifrån. Man får INTE avliva katten utan att tagit kontakt med katthemmet. Enda gången man får avliva är om katten är så pass skadad så att det finns ingen hjälp. TÄNK om du kunde ta reda på fakta istället för att häva ur dig en massa påhopp. Ja jag har köpt katt från katthem och tänka sig jag har även varit jourhem och volontär på katthem så jag vet hur det går till. Konstig att du som har varit så länge jourhem inte vet reglerna.

Om hon inte ändå inte skulle få någon hjälp från katthemmet för att katthemmet är en oseriös katthem och hon inte får tag i pengar så har hon inget annat val än att avliva katten. PS. Du kanske är jourhem till en oseriös katthem därför som du inte känner till reglerna.

Du kan anmäla bäst du vill det kommer inte ske något annat än att Länsstyrelsen beordrar avlivning av katten.
  • Fundersam02
    Jag, och säkert de flesta som har/har haft katt, tycker förstås att katter ska få vård hos veterinär genom att ägaren betalar för kattförsäkring eller ser till att de kan betala för veterinärbesök.

MEN TS var väldigt tydlig med att inga pengar fanns. Då är det väl inte konstigt att rationella och empatiska människor förordar avlivning. Avlivning är förstås ett andrahandalternativ.

Jag hoppas att jag har skrivit tillräckligt tydligt nu så att du förstår att det var dumt att skriva som du gjorde.

Jag hoppas också att katten inte ligger hemma och lider hemma hos TS nu utan har fått hjälp.
  • Jasmin Karlsson
    Zafirah skrev 2014-05-10 14:26:47 följande:
    Jasmine Karlsson: Vem har sagt något om att smita från betalningen? Är väl bättre att katten får den behandling den behöver i stället för att lida? Så får ts bara betala fakturan när hon fått pengar. Att avliva katten kostar ju också pengar! Eller tänkte du att ts själv ska sparka ihjäl den??
    Och hur kan du ens jämföra med att snatta?? Haha. Hos tandläkaren kan man få faktura. Kanske något veterinärkliniker ska ta efter.
    Ja, du skrev att hon skulle säga att hon "glömt sin plånbok". Det är ungefär samma sak som att gå på restaurang, äta maten och sedan säga att man glömt plånboken. Visst, företaget har inget annat val än att skriva faktura, men företaget kräver betalning vid besökets slut och det vet kunden när den kommer dit.
    Problemet är att de människor som gör så, "glömmer plånboken", aldrig betalar sina fakturor. Och på det som TS skriver låter det som att hon inte har råd att betala någon faktura heller, så det blir att smita från betalningen.
    Veterinärkliniker ger inte fakturor eftersom det är så många som inte betalar sina fakturor och det är så dyrt för klinikerna att anlita inkassobolag, så de får aldrig in sina pengar (tro mig, jag jobbar i branschen).
    Därför föreslår jag (absolut inte att hon ska sparka ihjäl katten!) att hon ska ringa länsveterinären och anmäla sig själv så att de gör en inspektion (vet inte vad det skulle leda till i praktiken, men det är det bästa förslaget jag har). Alternativt åka till en veterinärklinik och bara lämna in katten för avlivning, de flesta veterinärer skulle avliva katten av djurskyddsskäl.
  • nemo1
    AnnaSe skrev 2014-05-10 19:48:49 följande:
    Idiot kan du vara själv!! Ta reda på först vem du kallar för idiot tror du verkligen att du är den enda som har kontakt med katthem och vet hur dem fungerar.
    Det står i alla kontrakt att skulle det inträffa något med katten och dem behöver veterinär vård och man har inte råd att betala själv så är man SKULDIG  att ta kontakt med den katthem som man har köpt katten ifrån. Man får INTE avliva katten utan att tagit kontakt med katthemmet. Enda gången man får avliva är om katten är så pass skadad så att det finns ingen hjälp. TÄNK om du kunde ta reda på fakta istället för att häva ur dig en massa påhopp. Ja jag har köpt katt från katthem och tänka sig jag har även varit jourhem och volontär på katthem så jag vet hur det går till. Konstig att du som har varit så länge jourhem inte vet reglerna.

Om hon inte ändå inte skulle få någon hjälp från katthemmet för att katthemmet är en oseriös katthem och hon inte får tag i pengar så har hon inget annat val än att avliva katten. PS. Du kanske är jourhem till en oseriös katthem därför som du inte känner till reglerna.

Du kan anmäla bäst du vill det kommer inte ske något annat än att Länsstyrelsen beordrar avlivning av katten.
    Vad sägs om att DU tar reda på fakta innan. Jag har mycket god insyn i katthemsverksamheten och det är väl ganska självklart att man som köpare inte kan ringa efter tio år och säga att katten är sjuk, betala!
    Katthemmen har otroligt dålig ekonomi och lever endast på bidrag från generösa privatpersoner och har ett helvete att kunna betala veterinärvård för de katter de tar in.
    Det som stämmer är att man inte får avliva utan att kontakta katthemmet först!
  • koas
    nemo1 skrev 2014-05-10 17:11:46 följande:
    Vilka paralleller du drar, denna katt är ägd och det är varje djurägares ansvar att ta sitt djur till veterinär när det är sjukt! Det är tom lagstadgat så visste jag var ts bodde så skulle jag göra en anmälan till länsstyrelsen!

En trafikskadad katt skulle jag genast åka med till en veterinär för att få hjälp med bedömning.
    Undrar fortfarande vad du tycker ska göras i denna situation? Pengar finns inte till veterinärvård, det är helt uppenbart. Du verkar ha lättare att kasta skit på andra än att komma med nåt som helst vettigt. Generöst av dig dock att betala veterinärvård för okänd katt.
  • AnnaSe
    nemo1 skrev 2014-05-10 22:24:10 följande:
    Vad sägs om att DU tar reda på fakta innan. Jag har mycket god insyn i katthemsverksamheten och det är väl ganska självklart att man som köpare inte kan ringa efter tio år och säga att katten är sjuk, betala!
    Katthemmen har otroligt dålig ekonomi och lever endast på bidrag från generösa privatpersoner och har ett helvete att kunna betala veterinärvård för de katter de tar in.
    Det som stämmer är att man inte får avliva utan att kontakta katthemmet först!
    Jag har fakta som jag skrev innan jag har jobbat på katthem och har en väldigt bra insyn i verksamheten. Jo om det är en seriös katthem man har att göra med så kan man ringa till dem och få hjälp oavsett om man ringer efter 1 år eller 15 år. Vårt katthem har hjälp personer som köpt katt från oss och som har hamnat i en sån sits som TS gjort och det var precis efter 10 år. Att hjälpa en person behöver inte betyda att man bara betalar för kattensvård och sen klipper banden med ägaren. Dem vi har hjälpt har antingen gått med på en avbetalningsplan till katthemmet eller om ägaren inte ser någon ljusning i sin ekonomi så har vi tagit tillbaka katten och omplacerat den.
    Jag vet varifrån katthemmen får sina bidrag. Det är som du säger från generösa privatpersoner och företag men dem får även från Djurskyddsorganisationer som dem är medlemmar i. Dem kan även få bidrag till kastreringshjälp av myndighet.
  • DeLo
    TS har uppenbarligen inga pengar, ser hellre på när katten lider. Var är snällast för katten? Fortsatt lidande eller avlivning? Antar du inte älskar katter då du inte förstår varför de andra här förespråkar avlivning. Efter denna katt bör TS däremot INTE skaffa nya djur. 
  • nemo1
    DeLo skrev 2014-05-11 23:03:48 följande:
    TS har uppenbarligen inga pengar, ser hellre på när katten lider. Var är snällast för katten? Fortsatt lidande eller avlivning? Antar du inte älskar katter då du inte förstår varför de andra här förespråkar avlivning. Efter denna katt bör TS däremot INTE skaffa nya djur. 
    Avlivning kostar nästan en tusenlapp det med beroende på vikt.
    Nä jag älska inte katter, det är därför jag ständigt har hemmet fullt av hemlösa katter!!
  • DeLo
    nemo1 skrev 2014-05-12 08:48:42 följande:
    Nä jag älska inte katter, det är därför jag ständigt har hemmet fullt av hemlösa katter!!
    Ja, och vård några tusenlappar mer. 
    Jag tror nog INGEN i denna tråd förespråkar avlivning för skojs skull utan för kattens bästa då ägaren vägrar ge den vård p.g.a. ingen ekonomi o rädsla för människor.
  • skpklm

Har bekanta som anlitar skytt de känner när deras hund  och katt blivit för sjuka...

• molly50
    nemo1 skrev 2014-05-12 08:48:42 följande:
    Och vad tror du att det kostar att behandla katten?

Har du något konkret förslag på vad TS ska göra? Katten lider ju uppenbarligen.
    Ska den få fortsätta lida eller är det bäst att låta den få somna in? Vad tycker du?

TS har inga pengar och är rädd för människor.
    Kanske skulle hon kunna låna pengar av någon hon känner och kanske kan densamme även ta med katten till veterinären.
    Vad som helst är väl bättre än att katten ska fortsätta lida,eller hur.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Förtvivlad kattägare