• Hultan

Någon som bor i Söderort (Stockholm) och vill träffas?

Hej. 
    Jag är en föräldraledig mamma som är hemma med en son på snart 7 månader. Jag bor i Söderort, närmare bestämt Älvsjö. Jag är 29 år gammal, och är hemma med mitt första barn.

Jag och min man flyttade hit i samband med vår sons födelse och jag har inga föräldralediga vänner i närheten att umgås med i veckorna. Har varit med i BVC´s mammagrupp och går på öppna förskolan med sonen, men känner att det blir svårt att hitta likasinnade i dessa sammanhang. De flesta jag träffar lever "traditionellt" och följer BVC´s alla råd kring föräldraskap slaviskt, så jag har aldrig särskilt mycket gemensamt med dessa föräldrar vilket känns tråkigt. Vi kan aldrig diskutera saker kring barnen, eftersom jag och min man alltid är så annorlunda i våra val. Vi samsover alla tre, bär i sjal, äter Lchf (dock ej strikt för sonen), kör på BLW (Babyled Weaning) dvs plockmat direkt istället för pureer, tänker långtidsamma i minst 2 år om allting fungerar bra, vill vänta med förskola till ca 3 års ålder mm.   

Man behöver ju absolut inte tycka lika i allt kring barn och föräldraskap, tvärtom är det ju kul att kunna diskutera fram och tillbaka och ta inspiration av varandra, men det vore trevligt att slippa känna sig som ett totalt UFO.. vilket jag gör då jag försöker prata med mammorna i mammagruppen eller på öppna förskolan, trots en ödmjuk framtoning. 

Finns det någon annan förälder som är hemma om dagarna som känner igen sig, och som skulle vilja träffas? 

/Hultan

• Svar på tråden Någon som bor i Söderort (Stockholm) och vill träffas?
  • Galaxtica
    nachos skrev 2014-07-21 23:58:12 följande:

Jag är väldigt inne på AP och försöker praktisera efter bästa förmåga men känner att det skulle vara värdefullt att utbyta erfarenheter med andra som också tycker att det är det rätta :)

Hej, jag bor iofs i innerstan men jag har en son på 3 månader och vi kör väl på vad som kallas AP, mer eller mindre. Skulle vara trevligt att utbyta erfarenheter. :)
  • pmb

Jag är fortfarande intresserad! Är hemma höggravid med tvååringen just nu, vet inte riktigt när bebisen tänker titta ut. Jag blir iaf hemma ett antal månader till sen

• nachos
    Galaxtica skrev 2014-07-22 01:42:14 följande:

Hej, jag bor iofs i innerstan men jag har en son på 3 månader och vi kör väl på vad som kallas AP, mer eller mindre. Skulle vara trevligt att utbyta erfarenheter. :)

pmb skrev 2014-07-22 09:11:32 följande:

Jag är fortfarande intresserad! Är hemma höggravid med tvååringen just nu, vet inte riktigt när bebisen tänker titta ut. Jag blir iaf hemma ett antal månader till sen

Vad roligt hörni :) hur gör vi då? :)
  • Hultan

Men halloj alla! Wow jag trodde denna tråd dött ut så har inte varit inne på länge. Vad roligt att så många hittat hit!

Jag vill gärna ses! Ska vi börja med att kort presentera oss? Jag kan börja.

1. Ålder: 29

2: Barn: en son på 9 mån

3. Bor: Älvsjö

4. Ska vara hemma till: heltid till hösten 2015, sedan deltid.

????

• pmb

Ålder: snart 31

Barn: en son född - 12, en bebis i magen med bf 8/8

Bor: i Tullinge

Ska vara hemma till i maj. Blir en utmaning nu närmsta tiden tror jag, kommer bara ha pappan hemma de första två veckorna när bebisen kommit. Är så rädd att det ska bli jättejobbigt, att sonen ska känna sig åsidosatt och att det blir jobbigt med bebisen. Försöker tänka att fler än jag har det så, förr fanns ju inte ens dagis, så jag borde överleva.

Vi skulle ju kunna ta en fika i Farsta c tex, ligger ju ganska bra i mitten. O har jag sonen med mig (vilket är troligast) brukar han kunna hålla sig i skinnet under en fika

• nachos

Ålder: 29

Barn: en son som är 2,5 månad

Vi bor som sagt i Haninge :) planen just nu är att jag är hemma till januari + en omgång till senare. Kanske är det lättare för alla att ta sig till Älvsjö? Finns ju ett nyöppnat café där.

• Hultan

Jag föreslår en fika på filt i nån park istället. För vår del är det smidigare eftersom min son har svårt att sitta stilla längre stunder. Han vill gärna utforska allt. Vad säger ni om det?

• nachos
    Hultan skrev 2014-07-25 08:54:14 följande:

Jag föreslår en fika på filt i nån park istället. För vår del är det smidigare eftersom min son har svårt att sitta stilla längre stunder. Han vill gärna utforska allt. Vad säger ni om det?

Det låter bra!
  • Galaxtica

Ålder: snart 23
    Barn: son på 3 månader
    Bor: Norrmalm
    Ska vara hemma tills John blir tre är väl tanken, men det vet man ju aldrig. Har varit hemma under hela graviditeten och ska fortsätta vara det ett tag framöver. Sambon har varit pappaledig från juni och kommer vara det en bit in på augusti. 

För mig är det lätt att åka vart som, har nära till pendel och tunnelbana. :)

• dlra

Åh, det känns som att det var jag som skrev allt det där TS... Får jag hoppa in här? Har en son på 2,5 år och en dotter på 6 månader. Sonen ska börja förskolan runt 3 år och samma mål ska vi försöka ha med lillasyster. Vi kör på nära-förälderkonceptet, samsover och är starka anknytningsanhängare. Känner mig ofta som ett ufo bland andra föräldrar med mina visioner om föräldraskapet.. Alla tar så illa vid sig också fast att jag är öm..känns som att alla får uttrycka sina åsikter bara om dom håller sig inom den "normala mallen" och "standardlösningen"..är lite trött på det.

Är 24 år, bor i vällingby. Träffas gärna!

• Hultan
    dlra skrev 2014-07-27 20:37:44 följande:

Åh, det känns som att det var jag som skrev allt det där TS... Får jag hoppa in här? Har en son på 2,5 år och en dotter på 6 månader. Sonen ska börja förskolan runt 3 år och samma mål ska vi försöka ha med lillasyster. Vi kör på nära-förälderkonceptet, samsover och är starka anknytningsanhängare. Känner mig ofta som ett ufo bland andra föräldrar med mina visioner om föräldraskapet.. Alla tar så illa vid sig också fast att jag är öm..känns som att alla får uttrycka sina åsikter bara om dom håller sig inom den "normala mallen" och "standardlösningen"..är lite trött på det.

Är 24 år, bor i vällingby. Träffas gärna!

Åh vad roligt! Självklart får du vara med.

Ska vi börja med att försöka spika ett datum längre fram då alla som villl kan ses? Så kan vi klura på plats sen. Jag föreslår ngn dag i september, så har man lite framförhållning. Tänker att det kan vara smart att sen i samband med träff skap en chattgrupp i tex whatsap så kan man enkelt hålla kontakten. Vad tror ni om det? Har ngn förslag på datum ?
  • dlra

Vad roligt!

September låter bra, då börjar vår semester ;) men vi ska bara vara hemma och njuta. Så jag kan närsom!

• nachos

September passar bra för mig också :) då är jag tillbaka från min semester! Kan nog vilken dag som helst då, har i alla fall inget planerat vad jag vet :)

• nachos

Hej alla! Hoppas ni fortfarande är på att träffas :) snart september :) ska vi försöka bestämma datum och plats?

• Stefanie01

Hej, Är mammaledig till min son på 2 månader. Har en till son som blir 2 år snart. Tänkte höra om de är okej att jag är med e grupp. Känner inte så många i Stockholm. Bor själv i Tumba & gjort de snart 1 år.

• pmb

Stefanie: du är välkommen Jag bor själv i Tullinge, har en tvåveckors bebis och en tvååring. Vi är ganska nyinflyttade här. Om du känner för en fika nån dag så säg till, det finns ju trevliga caféer både i tumba o Tullinge. Hur är det med öppna förskolan i tumba? Finns det nån, och var?

Sonen håller på att skolas in på nytt dagis nu, han kommer iaf gå några timmar tis ons tors, hur mycket beror på hur väl han trivs. Så jag kommer inte med egna förslag utan avvaktar vad ni bestämmer, kan jag då så kommer jag!

• Stefanie01

Tack :) träffas jätte gärna på en fika. Känner inte heller så många här.

Då jag är från Malmö från början.

Det finns en uppe i storvreten, vi har varit där någon gång med min äldsta.

Det är helt okej :)

Om du vill får du gärna skriva med mig på fb. Är mer inne där :)

Stefanie Karell heter jag :)

pmb skrev 2014-08-26 20:47:17 följande:

Stefanie: du är välkommen Jag bor själv i Tullinge, har en tvåveckors bebis och en tvååring. Vi är ganska nyinflyttade här. Om du känner för en fika nån dag så säg till, det finns ju trevliga caféer både i tumba o Tullinge. Hur är det med öppna förskolan i tumba? Finns det nån, och var?

Sonen håller på att skolas in på nytt dagis nu, han kommer iaf gå några timmar tis ons tors, hur mycket beror på hur väl han trivs. Så jag kommer inte med egna förslag utan avvaktar vad ni bestämmer, kan jag då så kommer jag!

Svar på tråden Någon som bor i Söderort (Stockholm) och vill träffas?