• MachoCulture

Gamla Människor/Pensionäer med Dålig Ekonomi

Hur många såna känner Ni/känner Ni till?

Historiskt sparade man för att ha att ta av när man blev
    gammal o får dålig pension ink betala egen begravning.

Numera finns det massor som får (ålders)pension som inte
    har besparingar - o har haft bil osv - vill ha bil - reser o vill
    resa o vill fortfarande leva så fast inkomsterna sjunker kraftigt.

O vi har massor av sjukpensionärer som lever rätt fattigt och
    får jätteproblem när det blir ålderspension eftersom inkomsterna
    då minskar avsevärt

De som är nettoskuldsatta när de får pension har ju jätteproblem
    o de är många

Det har numera visat sig att pensionärerna är en väldigt ökande
    grupp hos kronofogden.

Skuldsanering för pensionärer innebär rannzakning i 5 år o sen kanske
    de inte har några nämnvårda år kvar eller godhålsoår om de inte dör
    under skuldsaneringstiden.

Några som kan berätta - t ex från arbeten eller bekantskapskrets

• Svar på tråden Gamla Människor/Pensionäer med Dålig Ekonomi
  • Dixie
    MachoCulture skrev 2014-05-10 19:35:27 följande:
    Några som kan berätta - t ex från arbeten eller bekantskapskrets
    berätta vad då? om vi känner någon som har dålig ekonomi som pensionär? nä, det känner jag ingen. 
  • Currykoalan

Jag känner ett par stycken ja.

De vill precis som du beskriver i din ts leva som de gjorde när båda arbetade heltid de tjugo år eller så som var mellan att det yngsta barnet flyttat hemifrån tills de blev pensionärer med kraftigt minskad inkomst. Med två bilar. Med ett hus de har lån på, de köpte då huset när hela räntan var avdragsgill och trots alla år som gått sedan dess har de fortfarande inte ansett att det var klokt att amortera. Med fritidshus, inte heller det fullt betalt. Med klubbmedlemskap i än det ena än det andra.

De har rest utomlands ett par gånger om året. De har inte sparat. De har inte pensionssparat.

De tror dessutom (och misstycker högljutt) att alla andra får bostadsbidrag, hemmafrubidrag, socialbidrag bara genom att ringa socialen när andan faller på, att en normal hyra för en normal femrumslägenhet täcks av barnbidraget för tre barn (för det gjorde de när de bodde så). Jag tycker inte synd om dessa jag känner, ärligt talat.

• MachoCulture

Kul CurryKoalan - när vaknar de upp i verkligheten - dvs säljer sommarstugan
    OM det nu ger ett antal års andrum genom vinsten? Eller blir det HyresKasern?

Vet en annan kille som skilde sig i 60-årsåldern - hade juste hus - har juste pension
    osv o hade haft huset ett antal år - hade inte råd att lösa ut damen.

MC men vad fan hur kan du ha så stor skuld på huset - du gav ju inte så mycket.
    Man vill ju leva juste under tiden o då lånar man ju upp på huset - killen är lite
    besatt av Bileriet men är händig o duktig på det (elingenjör) - han köpte 1a br
    utanför staden.

Vet inte exakt hur han har det nu men bor nog större eftersom han har ny dam.

Det går ingen nöd på honom - men du såg principen o symptomen.

En i släkten blir 70 i år - har köpt juste hus på 1970 talet för 380 k är väl värt
    2.5-3 Mkr o har typ 550 k i lån idag - han har aldrig haft det så bra/så mycket
    pengar att röra sig med men han jobbar då o tjänar 200 k utöver pensionen.
    Nu har han fått hjärtinfarkt o som pensionär får man ingen sjukkassa - det går
    ingen nöd på honom - han är händig o duktig han med

• Majsan70

Jag möter ofta fattigpensionärer i mitt jobb. Anledningarna är olika till att de hamnar där de hamnar. Oerhört sällan är lyxkonsumtion orsaken.

• MachoCulture

Majsan - hur många av dem är företagare som inte betalat in
    rep sjukpensionärer som blivit 65?

Vet f d väns farsa som köpte bilar på abis o det vart ju kris
    när inkomsterna sinade - ingen av far o son har haft pengar

• Majsan70
    MachoCulture skrev 2014-05-10 20:30:07 följande:
    Majsan - hur många av dem är företagare som inte betalat in
    rep sjukpensionärer som blivit 65?

Vet f d väns farsa som köpte bilar på abis o det vart ju kris
    när inkomsterna sinade - ingen av far o son har haft pengar
    Jag för inte statistik i mitt jobb. De flesta har varit vanliga hårt arbetande människor genom hela livet. I mitt arbete är de flesta äldre äldre även om det ibland dyker upp en o annan yngre äldre. 
    Som sagt ingen av de jag har träffat  har lyxkonsumerat.
  • MachoCulture

Majsan - hur är könsfördelningen - många kvinnor som varit hemmafruar eller deltidare`?

• Majsan70
    MachoCulture skrev 2014-05-10 20:50:13 följande:
    Majsan - hur är könsfördelningen - många kvinnor som varit hemmafruar eller deltidare`?
    Det varierar ganska mycket. De flesta som varit hemmafruar har dålig pension, men väldigt ofta hushåller de med pengarna på annat sätt. Jag tror det i övrigt är en ganska jämn fördelning. 

Vissa har inte sparat något kontra en liten pension och andra har drabbats på annat vis.

Man skall inte glömma att pensionen är liten även om man jobbat hela sitt liv. Pensionsförsäkringar var ju inget som var vanligt förr i tiden. 
  • MachoCulture

JAA majsan kvinnor super normalt inte o förslösar inte sina pengar på
    bileriet - men det finns ett fåtal som förstört sina pengar på hästeriet

• MachoCulture

Vi har väl också en del som fått sparken/slutat skall starta eget
    o lever som vanligt men inkomsterna ökar inte eller har inte åter-
    kommit som de trott

• Majsan70
    MachoCulture skrev 2014-05-10 22:21:10 följande:
    JAA majsan kvinnor super normalt inte o förslösar inte sina pengar på
    bileriet - men det finns ett fåtal som förstört sina pengar på hästeriet
    Det är nog ett ytterst fåtal faktiskt. Jag har aldrig under mina år träffat någon inom mitt yrke som har gått ner sig ekonomiskt pga hästar. Däremot har jag träffat kvinnor som supit bort sin ekonomi. Ganska vanligt.

Jag tror du får se utanför din ram lite och se vilka som är pensionärer i dag. Du kan inte jämföra dagens pensionärer med hur yngre människor lever i dag.
Svar på tråden Gamla Människor/Pensionäer med Dålig Ekonomi