• Beccisboll

Flyttad i graviditeten

Hej! Behöver lite svar på en fundering. Vet när jag hade ägglossning, exakt när bebisen blev till. Testade positivt två veckor efter samlag. Gjorde två ultraljud innan rutinultraljudet, de visade på vad jag "visste" (ungefär rätt vecka, fostret var ju inte så långt gånget så fick ingen exakt dag men en uppfattning och det stämde med när jag vet att bebis är tillverkad) men blev tillbaka flyttad en dag vid sista ultraljudet innan rutin. Sedan vid rutin ultraljudet flyttade de mig ytterligare sex dagar bakåt, jag är alltså en vecka tillbaka i tiden. Gjorde ett nytt ultraljud i vecka 34, då var bebisen +17% och beräknad väga 4,1 vid födelsen. Jag undrar om det inte kan vara så att jag har haft rätt hela tiden. Att jag i verkligheten är 1 vecka före vad de sista två ultraljuden sagt, att beräknad förlossning är en vecka innan än vad jag nu har i mina papper? Jag frågade barnmorskan om detta men fick till svar att man ändrar inte datum för beräknad förlossning. Men för mig hade det känts skönt att veta, för nu känns en vecka hit eller dit som hundra år.. Tack för svar.

• Svar på tråden Flyttad i graviditeten
  • MammasPojke13
    Beccisboll skrev 2014-05-11 01:42:39 följande:

Hej! Behöver lite svar på en fundering. Vet när jag hade ägglossning, exakt när bebisen blev till. Testade positivt två veckor efter samlag. Gjorde två ultraljud innan rutinultraljudet, de visade på vad jag "visste" (ungefär rätt vecka, fostret var ju inte så långt gånget så fick ingen exakt dag men en uppfattning och det stämde med när jag vet att bebis är tillverkad) men blev tillbaka flyttad en dag vid sista ultraljudet innan rutin. Sedan vid rutin ultraljudet flyttade de mig ytterligare sex dagar bakåt, jag är alltså en vecka tillbaka i tiden. Gjorde ett nytt ultraljud i vecka 34, då var bebisen +17% och beräknad väga 4,1 vid födelsen. Jag undrar om det inte kan vara så att jag har haft rätt hela tiden. Att jag i verkligheten är 1 vecka före vad de sista två ultraljuden sagt, att beräknad förlossning är en vecka innan än vad jag nu har i mina papper? Jag frågade barnmorskan om detta men fick till svar att man ändrar inte datum för beräknad förlossning. Men för mig hade det känts skönt att veta, för nu känns en vecka hit eller dit som hundra år.. Tack för svar.

Vad spelar datumet för roll? Bebisen kommer när den kommer. Och anledningen till att du blir flyttad beror väl på bebisens storlek. Och efter RUL brukar de inte ändra datumet mer.
  • Beccisboll

Fullgången tid = v 37-42. Bebis kommer när den kommer. Vet det mycket väl :) och som jag skrev, efter rutin ul flyttar man inte datum för bf. Men har funderat på detta hur långt gången jag är, jag är 99 på att jag är en vecka längre gången än vad mitt bf datum säger. Jag kände mig gravid tidigt och testade neg en vecka efter "tillverkning" och pos två veckor efter "tillverkning", och jag vet ju när bebis är gjord. Sen kan det ta tid innan ägget fastnar och allt växer till sig, det vet jag det med därav funderingarna...

Jag behöver höra om jag kan hoppas på att vara en "vecka närmare förlossning", om någon har erfarenhet kring detta, om någon vet; om det är vanligt att först höra att man är en viss tid gången. - Att det stämmer exakt med äl och "tillverkning", men sedan bli tillbakaflyttad i tid och sedan få höra att bebisen ligger över "normal" i tillväxt. Då känns det ju som att man kanske är en vecka längre gången trots allt..?

Har gått hemma sjukskriven i över tre månader för svår foglossning, har rejäla ödem och karpaltunnelsyndrom. En vecka längre gången i graviditeten skulle därför vara en uppmuntrande tanke. Annars spelar det som sagt ingen roll, och nej vet ju ändå inte om bebisen tänkte titta ut efter 38 veckor eller efter 42... Så kan ju ändå inte veta när bebisen kommer exakt... :)

• Flickan och kråkan

Men RUL är ju inte en exakt vetenskap på det viset. Förstår inte riktigt hur du tänker? De gör en medelberäkning utifrån fostrets mått. Med mitt tredje barn exempelvis så skilde det 1,5 vecka i ålder i mätning av huvud och lårben.

• Dixie
    Beccisboll skrev 2014-05-11 01:42:39 följande:
    Men för mig hade det känts skönt att veta, för nu känns en vecka hit eller dit som hundra år.. Tack för svar.

Fast det är nog bara att vänja dig vid tanken att du inte vet exakt när babyn kommer, även om du skulle bli flyttad så är ju två veckor innan och två veckor efter Bf inom normalgränsen för när babyn kommer!
  • Lizzie 83

Jag tror att bf är det datumet du själv tror, men egentligen spelar det ju inte så stor roll. Bebisen kommer ju när den kommer ändå...

• E2012smamma

Klart dom Kan mätt fel!

Min bm går enligt kub mätningarna. Hon sa att man ska göra det om man gör UL tidigt för då är det ännu mer precis,och att dom inte skulle flytta mig efter rul.

• Karpalo

Jag tycker det är lite märkligt att de flyttade dig vid rutinul. Här i Vasa sa de på rutinul att man inte kan avgöra längre baserat på babyns storlek eftersom babyn redan i det stadiet börjat växa efter föräldrarna (korta föräldrar vs. långa föräldrar). Tror nog du hade rätt från början.

Dessutom kommer babyn när hen är färdig, oberoende vad äl, mens och ul säger ;)

• Beccisboll

[quote=73207165][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2014-05-11 06:53:22 följande:[/quote-nick]Men RUL är ju inte en exakt vetenskap på det viset. Förstår inte riktigt hur du tänker?

Det är just det, att det tillväxt ul (stämmer som du säger att de tar en massa mått på rul och sedan räknar på det, görs även på tillväxt) jag gjorde i vecka 34 inte stämde med rul, tillväxt stämde mer med de tidigare ul som gjorts.. Jag vill gärna kunns se det som jag har ännu en vecka bakom mig, rent psykiskt ;) Bebis kommer när bebisen är färdig!! :)

• Beccisboll

Men vad konstigt att de har olika rutiner gällande fastställande av bf.. Kändes snopet att bli tillbakaflyttad där runt vecka 20, skriver gravid dagbok och tar kort = jaha... Två veckor 19 då ;) eller hur fan blir det nu..? :p

Bebis kommer som sagt när hon är klar. Det är bara jag som "försöker få lite hopp om att det "tekniskt" sett är en vecka mindre kvar alla gravidbekymmer om jag gått en vecka längre". Kommer ju dock aldrig få svar på om hon kommer i vecka 38, 39, 40, 41 eller 42 endå..

- Så kanske meningslöst att fråga tycker ni, men jag var nyfiken på era svar! :)

Jag är bara så slut i kroppen och hoppas jag får mitt lilla underverk snart så jag kan få hålla och pussa!!

• Beccisboll

Flickan och kråkan skrev 2014-05-11 06:53:22 följande:

Men RUL är ju inte en exakt vetenskap på det viset. Förstår inte riktigt hur du tänker?

Det är just det, att det tillväxt ul (stämmer som du säger att de tar en massa mått på rul och sedan räknar på det, görs även på tillväxt) jag gjorde i vecka 34 inte stämde med rul, tillväxt stämde mer med de tidigare ul som gjorts.. Jag vill gärna kunns se det som jag har ännu en vecka bakom mig, rent psykiskt ;) Bebis kommer när bebisen är färdig!! :)[/quote]

Svar på tråden Flyttad i graviditeten