15 månaders flicka - autism?
Hejsan!
Jag skulle uppskatta jättemycket om ni som har erfarenhet av autism eller ev. barn som ni misstänkt ha någon diagnos, men där det visat sig att så inte varit fallet, orkar läsa och kommentera detta inlägg.
Jag har en underbar dotter på snart 16 månader som jag är orolig før.
Hon har alltid varit en lugn och glad flicka. Grät väldigt lite och tycket bäst om att ligga och bara titta de førsta 6 månaderna. Sover gott om natten och mitt på dagen.
Hon kan ännu inte krypa utan ålar sig fram. Hon är nyfiken på saker och stoppar allt i munnen.
Ofta är hon hyperaktiv, då hon går från leksak till leksak väldigt fort.
Hon lärde sig først att sitta själv vid 13 månaders ålder, men kan ännu inte satta sig sjælv upp.. Hon kan inte gå och tycker inte om att stå på føtterna. Läkarna siger att hon ar øverkanslig i føtter och armar. Hon tycker inte om att man tar henne i händerna. Hon klappar inte i händerna och kan inte peka eller ta pincet grep. Hon gillar musik, vilda snurrlekar och att dansa. Jag tycker att vi har fin øgonkantakt ibland men bara før kortare perioder. Hon kommer inte om man kallar på henne och førstår inte ett nej.
Hon har aldrig jollrat så som man hør av andra barn mer sagt ljud som en ylande varg. Hon kan inte säga något ord än. Hon lyssanar inte till sitt namn när man kallar på henne. Hon härmar inte efter.
Hon älskar mat och smakar på allt som erbjuds men är väldigt fokuserad på maten och otålig tills att hon bliver mätt. Hon mumlar när hon äter. Hon kan inte själv märka när det är fullt av mat i munnen utan bara stoppar in. Hon kan dricka ur sin pipmugg och äta med handen men inte med sked.
Hon leker inte med andra barn men tycker om att iakta dem. Hon tycker om att leka ensam. Hon blir glad och lyser upp när jag hämtar henne på dagis. Hon gillar djur. Kan inte bygga ett torn av klossar.
Hon skakar på huvudet och viftar mycket med händerna, ungefär som att hon vinkar med båda händerna (oftast när hon blir glad och exsalterad). Hon har inte alltid kontroll øver sina rørelser.
Jag har läst en del om autism och det verkar som om min dotter har en del av de symtomerna som kommer med den diagnosen.
/ Oroilg mamma