• justme79

Äntligen bestämt mig - insemination i Danmark!

Efter många års funderande har jag nu äntligen tagit beslutet att åka ner till Danmark för inseminering. Men behöver er hjälp! Vad är första steget? Ta kontakt med någon klinik? Hålla koll på ägglossning? Göra undersökning och kolla så att jag ens kan få barn? Ha ha som ni märker har jag många frågor och skulle verkligen uppskatta alla råd och tips ni kan ge mig.
    Om någon av er bor i Stockholm och har liknande planer, redan börjat processen el blivit gravida ses jag gärna för att bara prata och utbyta tankar.

• Svar på tråden Äntligen bestämt mig - insemination i Danmark!
  • MD77

Hej!

Det första du bör göra är att hitta en gynekolog som kan hjälpa dig med att göra en "fertilitetsutredning". Göra vaginalt ultraljud, ta blodprover och se att du har ägglossning och annat som kan behövas. 
    Sen är det bra att kolla upp menscykel, med ägglossningstest och då se hur låg lutealfas du har, tiden mellan ÄL och mens. 
    Sen måste du försöka att välja klinik och kolla upp vad de kräver att du gör innan det är aktuellt för insemination. Storkklinik som jag åker till kräver Joursamtal, för att se att man verkligen är säker, sen ska man göra en del tester som de ska ha. Efter det ska du bestämma om du vill ha "öppen" eller "anonym" donator och sen har du också möjlighet att välja mer specifika kriterier om du vill. 

Tror jag fick med det mesta Glad

Det du kan börja med redan nu är att spara ihop pengar...det kostar en del med resor och inseminationen. 

Lycka till!

• MissEmelie

Hej!
    Har själv bestämt mig för att göra denna resa.. Men kommer att dra igång om ca 1 1/2 år då jag precis börjat på ett nytt arbete.. Behöver även gå ner i vikt för att öka chansen samt spara lite mer pengar.. Detta kommer ju att kosta en del :) när ska du dra igång?
    Kanske en för personlig fråga men hur har din omgivning reagerat på ditt beslut om att bli en frivilligt ensamstående mamma? Jag har fått en blandad respons men av dem som står mig närmast har jag bara fått positiv feedback :)

• justme79
    MD77 skrev 2014-05-19 19:43:04 följande:
    Hej!

Det första du bör göra är att hitta en gynekolog som kan hjälpa dig med att göra en "fertilitetsutredning". Göra vaginalt ultraljud, ta blodprover och se att du har ägglossning och annat som kan behövas. 
    Sen är det bra att kolla upp menscykel, med ägglossningstest och då se hur låg lutealfas du har, tiden mellan ÄL och mens. 
    Sen måste du försöka att välja klinik och kolla upp vad de kräver att du gör innan det är aktuellt för insemination. Storkklinik som jag åker till kräver Joursamtal, för att se att man verkligen är säker, sen ska man göra en del tester som de ska ha. Efter det ska du bestämma om du vill ha "öppen" eller "anonym" donator och sen har du också möjlighet att välja mer specifika kriterier om du vill. 

Tror jag fick med det mesta Glad

Det du kan börja med redan nu är att spara ihop pengar...det kostar en del med resor och inseminationen. 

Lycka till!
    Oj då kanske jag har börjat i fel ordning! Ha ha men det löser sig nog. Bestämt mig för Vitanova och ska ha mitt joursamtal på fredag!

Får jag fråga hur du resonerat kring öppen/anonym donator? Jag lutar åt anonym men inte helt bestämt mig.
    Hur många försök har du gjort?

Jo tack, att det kommer kosta en del har jag tyvärr insett. Men för hoppningsvis kommer det ju vara värt det.

• justme79
    MissEmelie skrev 2014-05-20 14:21:48 följande:
    Hej!
    Har själv bestämt mig för att göra denna resa.. Men kommer att dra igång om ca 1 1/2 år då jag precis börjat på ett nytt arbete.. Behöver även gå ner i vikt för att öka chansen samt spara lite mer pengar.. Detta kommer ju att kosta en del :) när ska du dra igång?
    Kanske en för personlig fråga men hur har din omgivning reagerat på ditt beslut om att bli en frivilligt ensamstående mamma? Jag har fått en blandad respons men av dem som står mig närmast har jag bara fått positiv feedback :)
    Kul att du oxå bestämt dig även om det är ett tag tills du "drar igång". Jag har precis tagit ut min p-stav men vill gärna köra igång så fort som möjligt. Har mitt joursamtal med kliniken på fredag så efter det vet jag mer när det kan tänkas bli dags.
    Ja spara pengar behövs ju också. Hade ju varit skönt att slippa resorna iom att man måste boka sista minuten.

Jag har berättat för mina föräldrar och syskon samt mina två närmaste arbetskamrater på jobbet. Alla är väldigt glada för min skulle och otroligt stöttande. De vet att jag längtat efter barn ett bra tag. De som inte varit positiva till ditt val, vad har de sagt? Anledningen att jag inte berättat för fler är ifall det misslyckas. Blir jag gravid kommer jag givetvis berätta "hur det gått till"!
  • MD77
    Vinterflickan79 skrev 2014-05-20 18:27:45 följande:
    Oj då kanske jag har börjat i fel ordning! Ha ha men det löser sig nog. Bestämt mig för Vitanova och ska ha mitt joursamtal på fredag!

Får jag fråga hur du resonerat kring öppen/anonym donator? Jag lutar åt anonym men inte helt bestämt mig.
    Hur många försök har du gjort?

Jo tack, att det kommer kosta en del har jag tyvärr insett. Men för hoppningsvis kommer det ju vara värt det.

jag har valt öppen donator, men det var inte självklart. Min första instinkt var att välja anonym, jag ville inte att mitt framtida barn kanske skulle träffa någon "galning" eller någon som var otrevlig eller något annat dåligt. Men ju mer jag tänkte på det och ju mer jag läste kring forskning så blev det öppen donator. Jag tycker inte att jag ska ta beslutet och stänga alla dörrar för mitt barn att få information kring donatorn, det är min sons beslut som han får ta när han är 18. Om han väljer att vilja träffa honom så är han faktiskt vuxen då och jag tror att han kan hantera det utan att jag lägger mig i Glad Forskningen säger att bara det att barn har möjligheten att söka upp sin donator och att de får tillgång till viss information ger dem ett slags lugn och väldigt få gör slag i saken och kontaktar sin donator. 

Jag försöker nu att skaffa ett syskon till min son, har gjort ett misslyckat försök... När jag blev gravid förra gången krävdes 3 försök, så jag räknar med att det säkert gör det denna gång också, men jag har åldern mot mig i statistikenGlad Är 36 år, men jag hade tänkt motbevisa statistiken och lyckas nästa gäng...Glad

Lycka till på joursamtalet!
  • justme79
    MD77 skrev 2014-05-20 20:57:57 följande:
    jag har valt öppen donator, men det var inte självklart. Min första instinkt var att välja anonym, jag ville inte att mitt framtida barn kanske skulle träffa någon "galning" eller någon som var otrevlig eller något annat dåligt. Men ju mer jag tänkte på det och ju mer jag läste kring forskning så blev det öppen donator. Jag tycker inte att jag ska ta beslutet och stänga alla dörrar för mitt barn att få information kring donatorn, det är min sons beslut som han får ta när han är 18. Om han väljer att vilja träffa honom så är han faktiskt vuxen då och jag tror att han kan hantera det utan att jag lägger mig i Glad Forskningen säger att bara det att barn har möjligheten att söka upp sin donator och att de får tillgång till viss information ger dem ett slags lugn och väldigt få gör slag i saken och kontaktar sin donator. 

Jag försöker nu att skaffa ett syskon till min son, har gjort ett misslyckat försök... När jag blev gravid förra gången krävdes 3 försök, så jag räknar med att det säkert gör det denna gång också, men jag har åldern mot mig i statistikenGlad Är 36 år, men jag hade tänkt motbevisa statistiken och lyckas nästa gäng...Glad

Lycka till på joursamtalet!
    Samtalet varade ca 20 min och gick jättebra. Min syster frågade ifall det var som jag hade tänkt mig men hade nog inte tänkt så mycket på det. Jobbar på en förskola så det är full rulle hela tiden, vilket var väldigt skönt idag då jag inte hann tänka och bli nervös under förmiddagen.

Jag tänker oxå att jag ska motbevisa statisktiken och lyckas på max fyra försök! Ne då jag försöker intala mig själv att det behövs mer än så så att jag inte ska bli besviken.

Funderar fortfarande på anonym/öppen men under samtalet sa de att jag kan ju ändra mig vilket känns skönt. Är ju som du skriver, varför ska jag bestämma över vad barnet kommer vilja göra då han/hon är 18.

Hoppas du plussar snart, håller tummarna för dig!
  • Kasperina

Jag har en dotter från Storkklinik så jag har gjort resan redan Märkligt nog kan det där med att hitta en gynekolog som hjälper till med de prover som behövs vara svårt, har du svårt att hitta en som ställer upp så rekommenderar jag att du går med i Femmis, i deras forum brukar man kunna få tips om sådant.
    Jag valde först öppen donator, för att ge barnet så stor chans som möjligt att få veta allt om sitt biologiska ursprung, men det var inte helt självklart då jag var lite orolig för att barnet ska ha orealistiska förväntningar på mötet med donatorn. Jag blev gravid på första försöket men fick MA konstaterat i v11, så när det var dags igen valde jag anonym donator. Jag blev återigen gravid på första försöket och allt gick bra Jag har mha en FB-grupp hittat massor av information om donatorn, ett bebisfoto, medicinsk historia för tre generationer, ett personlighetstest samt en inspelad intervju med donatorn. Jag har även hitta ett halvsyskon till min dotter via samma FB-sida och jag är reggad på Seed Sibling. Ibland kommer donatorer och söker sin avkomma på dessa siter, och jag tänker att om de gör det så VILL de ju verkligen ha kontakt. En öppen donator har lovat att träffa avkomman nästan 20 år tidigare och vill kanske egentligen inte...
    Lite så har jag funderat

• Kasperina

Och jag har motbevisat statistiken då jag gjorde första försöket två månader innan jag fyllde 41, och andra försöket två månader efter 41-årsdagen Med första barnet (som har en pappa), började försöka när jag var 35, tog det mycket längre tid

• LLL84
    Vinterflickan79 skrev 2014-05-11 16:29:55 följande:
    Efter många års funderande har jag nu äntligen tagit beslutet att åka ner till Danmark för inseminering. Men behöver er hjälp! Vad är första steget? Ta kontakt med någon klinik? Hålla koll på ägglossning? Göra undersökning och kolla så att jag ens kan få barn? Ha ha som ni märker har jag många frågor och skulle verkligen uppskatta alla råd och tips ni kan ge mig.
    Om någon av er bor i Stockholm och har liknande planer, redan börjat processen el blivit gravida ses jag gärna för att bara prata och utbyta tankar.
    Hej!
    Jag ställer mig samma frågor som du, men har inte kommit så långt i processen rent praktiskt. Mest mentalt att jag vet att jag vill försöka få barn på det här sättet. Bor också i Sthlm. Jag tänkte registrera mig på ännu ett forum och se om jag även där kan få lite tips och utbyte av tankar :).
  • Inseminera2014

Det behöver inte bli dyrt. :)

Det tog på andra försöket och har kostat under 20 000:- totalt med resor och allt. Valde öppen eftersom det är så lagförslaget är för singlar i Sverige efter årsskiftet. Är i v 14 nu och precis gjort KUB. 40 år och gjorde det på Vitanova nära jvst vid Tivoli.

• MariePåLivsResa

Helt underbart o höra att det har gått så bra för er. Då finns det hopp !! :)

Svar på tråden Äntligen bestämt mig - insemination i Danmark!