• Joloa

Vad tycker ni om namnet Joni, (flicka)?

Hej! Min dotter heter Joni och jag älskar naturligtvis hennes namn! Dock är det många som tror att hon heter Juni, Juno, Joline och tillochmed Yuri... Många frågar flera gånger, vad sa du att hon hette...? Vi uttalar det som det stavas. Vissa snappar upp det direkt och tycker att det är ett sött och lite busigt namn. Men jag börjar tröttna lite på att så ofta behöva upprepa det och bokstavera det. Det är fyra bokstäver liksom. Är det verkligen så udda? Jag vet att det är ett finskt mansnamn, men det stör mig inte, det finns ju många namn som är kvinnliga eller manliga beroende på var i världen man bor. Så, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Joni, (flicka)?
  • fluu

Kopplar inte alls till mansnamn och kände inte till att det är ett finskt mansnamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Qaroliine

Min sambo har kallats joni halva sitt liv, heter Johan egentligen Tycker såklart därför inte det är ett flicknamn.

Tilde 101221
  • Joloa

Ni uttalar det som det stavas, hur blir det då? . "Jonni?" "Jånni?" "Jooni?" "Jååni?"

Jag frågar eftersom jag inte är svensk "från början" och har ibland svårt att veta vad som är s a s normalt uttal här. Jag hör alltså till de jobbiga som skulle behöva fråga om stavning etc.

minerva123 Vi säger Jooni, men med kortare o. Fast när jag säger åt henne eller frågar henne nåt blir det "Jooni, har du nåt i munnen" etc.

Vet inte riktigt hur man citerar eller svarar direkt på meddelanden, därför är jag lite klumpig här

• Joloa

fluu, kände inte till Joni Fuller innan, lyssnade lite nu, och det är ju både en vacker och kaxig tjej

• Joloa

Qaroliine, det förstår jag, att det är ett namnsman för dig! Det är ju din sambo :)

• Joloa

Minerva123, jag är faktiskt inte heller svensk "från början", inte pappan heller :) Jag är finsk

• Radhuspinglan

För mig är Joni ett finskt pojknamn.

• Joloa

Tack för svar! Nu avslutas tråden. Kommer inte att läsa eller besvara fler inlägg. Men tack alla för era åsikter!

• Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-05-13 00:02:32 följande:
    För mig är Joni ett finskt pojknamn.

Vill bara säga att när jag var barn så ansågs Alex, Kim och Robin vara pojknamn - idag är de unisex (hör jag namnet Kim idag, så tänker jag direkt tjej. Det gjorde jag inte för 15 år sedan). Så kör ni på Joni till en flicka. Det funkar ju! :)
  • anonymtjej1

Min sambos styvmors barnbarn hetet Joni! Kanske det är tillmed du som skrivit detta?

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Joni, (flicka)?