• Ooops

när slutar du ta upp hundskiten?

Tänk du går på en skogsstig, en slinga, upplyst och det är många hundar och traskande människor som går där dagligen. Det är stigen, ca 1 meter brett med gräs sen börjar små buskar som blir större och större och tillslut så kommer träd. Från stigen och tills träden börjar är ca 2- 2,5 meter. När slutar du ta upp hundskiten? Går du efter in vid träden? Låter du det ligga vid buskarna?

• Svar på tråden när slutar du ta upp hundskiten?
  • HäckHäxan

Hmm svårt men om min hund går 2-2,5 M in i terrängen så går jag nog inte efter och plockar upp det nej. Annars plockar jag nitiskt efter min hund.

• Majsan70

Jag tar upp skiten om jag misstänker att andra människor går där oavsett vart jag är. Eller om jag misstänker att det blir en allmän hundtoalett.

• Ooops

Varför jag frågar är för att vi brukar gå på just en sån stig, hunden traska rätt in i skogen och sket. Jag gick inte efter, men började fundera om man "ska" det! Är annars väldigt noga med att plocka upp, speciellt om jag vet att där kan gå andra..

• Apopan

Tycker inte man behöver plocka i sådana lägen.

Själv bor jag på vischan och plockar sällan häromkring, och ingen annan heller för den delen. Då är det bilvägsdiken och skog som gäller vid promenaderna, där bara vi hundägare och jägare vistas. I mer tätbebyggt område plockar jag alltid, såklart.
    När vi är i skogsområdena runt brukshundsklubben så skall det plockas om det är nära stigen. Om hunden däremot går in ett par/tre meter bort från stigen så behövs det inte om det inte är områdena där det brukar söktränas ofta. Så lite så skulle jag väl tänka vid ett elljusspår också.

• Apopan

... och just det. Jag ser personligen hellre hundskit i skogen en en hundbajspåse med skit i. Så fult att lämna påsarna i naturen. En får ta dubbla påsar och lägga den i fickan och ta med sig den hem om en ändå plockat.

• Aniiee

Snår, buskar och snårig skog = låter det vara. Öppnare skog, vildgräs (alltså inte anlagd gräsmatta), ängsmark = gräver ned skiten. (Om ängsmarken inte nyttjas av andra djur förstås, då får det vara). I civilisationen plockar jag upp om hundskrället inte satt sig i någon väldigt snårig buskage. Mina hundar gör nämligen IN i buskage, istället för att  sätta sig bredvid. 

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • realisten

alltid förutom i skogen och eftersom vi inte följer någon stig på våra skogspromender så blir det mitt ute i skogen. Men sen är jag ju inte mer en människa det har faktiskt hänt att jag glömt hundpåse någon gång och har jag då varit långt hemifrån så har jag inte kunnat plocka upp det men då skämns jag. Men man är inte mer en människa.

• Scoops
    HäckHäxan skrev 2014-05-11 19:51:34 följande:
    Hmm svårt men om min hund går 2-2,5 M in i terrängen så går jag nog inte efter och plockar upp det nej. Annars plockar jag nitiskt efter min hund.
    Samma här.
Svar på tråden när slutar du ta upp hundskiten?