• Anonym (mamman)

Separerad med tvååring heltid - Ny kille utan barn, funkar det?

Hej FL!

Undrar om det är någon som varit i liknande sits och kanske kan ge lite input - det uppskattas verkligen!

Jag är separerad från dotterns pappa sedan förra året, de träffas sällan för att inte säga aldrig (pga hans personliga problem).

Nu har jag träffat en ny kille sedan några månader, en jättebra kille på alla sätt - för mig. Men, han har själv inga barn, ser sig som alldeles för ung för att ha barn (25), och erkänner att han inte riktigt gillar barn (även om han tror att han kommer vilja ha barn i framtiden, men långt fram). Han har inga syskon, inga yngre kusiner osv, och har alltså ingen erfarenhet av barn.

JAG behöver ingen ny pappa till min dotter, jag känner att jag klarar mig själv både ekonomiskt och känslomässigt, men jag undrar om det är egoistiskt av mig att tänka så? Vi bor långt (lååångt) ifrån min familj så min dotter har varken sin morbror eller morfar som stabil manlig förebild. Är det dumt av mig att stanna med en partner som inte kommer ta pappa-rollen?

• Svar på tråden Separerad med tvååring heltid - Ny kille utan barn, funkar det?
  • Anonym (Gå på magkänslan)

Jag levde i flera år med en man som blev styvfar till min son, som bodde hos oss varannan vecka. Det funkade men han knöt aldrig band till sonen. Han var själv barnlös. Det var svårt ibland, jag hamnade mitt emellan och blev lite överbeskyddande mot sonen när styvpappan klagade på honom. Med tiden dog mina känslor. Den bristande relationen var ett skäl. Och då hade vi ändå tid för varandra varannan vecka, mannen och jag. Idag är grabben 12 år och mycket mer självsäker och stabil än när vi levde ihop. Det är ett svårt läge. Men som förälder går plikterna till barnet före.

• Anonym (nej)
    Anonym (MM) skrev 2014-05-18 09:17:25 följande:
    Jag kan bara skriva för vad jag själv anser och jag anser inte att en partners barn är något att vara glad för, alls. Hur söta och gulliga de än är så nej, sådana känslor skulle jag aldrig känna för dem. Jag skulle alltid anse att det vore bättre om de inte alls fanns, för de begränsar mitt liv på ett sätt som jag inte gillar. De är ett nödvändigt ont. Jag skulle däremot inte visa det och möta dem med respekt. Och till och med låtsas vara glad och förtjust. Det handlar inte om mognad. Jag vill inte ha egna barn - så varför skulle jag vara head over hiills som du skriver i någon annans barn? Och om det dessutom underförstått skulle förväntas att jag skulle älska dem så skulle det vara ännu värre. Jag tror föräldrar borde inse och förstå att andra inte ser deras barn som världens underverk, för andra är de som vilken unge som helst. Och är det då en unge som man måste dras med dygnet runt så är det jobbigt, tungt och i längden blir det något väldigt negativt....Så nej. jag tror inte han ändrar åsikt. Han har varit öppen om hur han känner och du får utifrån det besluta om hurudant engagemang du vill ha av din partner. Själv förstår jag inte varför man vill ha en ny extraförälder till sitt barn. Det är att skapa problem och bara gör att den nya partnern känner ännu mer negativt för ditt barn, tror jag.

Mycket bra skrivet. Jag blir så trött på föräldrar som tar för givet att alla ska älska deras barn lika mycket som de själva gör. Om ts förväntar sig att killen ska ta hand om barnet som om det var hans eget är förhållandet troligtvis dödsdömt från början.
  • Anonym (X)

Jag hoppas för killens skull att ni ger upp.

Ett förhållande där en annan persons barn ingår är ett i mitt tycke väldigt begränsat förhållande. Det är inte lätt att alltid komma i andra hand efter någon man inte tycker om i en relation och inte lätt när den andra partern är bedårad och inte ser hur jobbig den tredje personen är.

• MachoCulture

(X) men OM TS vill ha SchnabelTerapi dåååå?

Om det inte skulle finnas några mamz att tömma påzen i
    hur många spermapungsdräneringar skulle då gå förlorade
    för singelmän (o otrogna män) i landet

Och så tar MC KöpeFixUlfs bevingade uttrryck:

OM det INTE Funnits Pengar
    Faan vad mycket mindre kärlek det skulle finnas i världen

• Anonym (mamman)

Hej hej! Lite senare. First of all - jag har efter en snabbtitt ignorerat alla MachoCultures inlägg. Om det stod någonting väldigt intressant där, kan väl någon med vettig ortografi upprepa det, tack...

Sen - Det jag skrev om att "hur kan någon inte älska min dotter" var ju ironiskt. Det är väl klart att jag fattar att det inte är samma grej, som föräldrar ser man saker genom ett skimmer ingen annan ser.

Fanny b skrev 2014-05-18 09:32:03 följande:
    Det är också vanligt att föräldrar som tycker om sina egna barn inte  är  så förtjust i andras. Det kan också vara så att om man t ex har en 10-åring och träffar en förälder som har ett barn på 2-år så kan barnets ålder ses som negativt, för man kanske inte vill återgå till att leva ett småbarnsliv.

För ensamstående föräldrar ser jag ett val här: Välja att träffa någon som spontant gillar ens barn eller träffa någon som inte gör det, och acceptera att för denna person är barnet troligtvis något som tillhör det bagage man tar med sig.
    Absolut! Jag gillar inte heller riktigt barn, förutom mitt egna då, och andra barn jag KÄNNER. Jag älskar min brorsdotter, jag älskar min kompis barn som jag lärt känna nu och suttit barnvakt för. Jag tyckte från början att han verkade som en ganska dryg och gnällig unge, men inte längre. Jag skulle lätt tänka mig, om vi drar situationen till sin spets, att adoptera honom som min egen. Jag tycker fortfarande oftast att barn jag träffar sällan eller för första gången är jobbiga.

Jag hoppas att det är det jag ser nu i min kille, som verkar mer och mer avslappnad runt dottern. Och hoppas att det inte är fejk! För det hjälper ju ingen. Och, for the record, han har inte sagt att han INTE vill ha barn (nånsin!) - han har sagt att han inte riktigt gillar barn, vilket jag ser som en produkt av has otroligt begränsade erfarenhet av barn, men att han vill ha barn i framtiden.

Men hur som helst så är det varken hans eller mina känslor, varken i relationen eller vid ett eventuellt uppbrott, som jag är så oroad för, vi är vuxna människor och kan kommunicera, förstå, acceptera. Jag skrev TS för att få input på denna typ av relations påverkan på ett barn.
    Anonym (Gå på magkänslan) skrev 2014-05-25 08:42:31 följande:
    Jag levde i flera år med en man som blev styvfar till min son, som bodde hos oss varannan vecka. Det funkade men han knöt aldrig band till sonen. Han var själv barnlös. Det var svårt ibland, jag hamnade mitt emellan och blev lite överbeskyddande mot sonen när styvpappan klagade på honom. Med tiden dog mina känslor. Den bristande relationen var ett skäl. Och då hade vi ändå tid för varandra varannan vecka, mannen och jag. Idag är grabben 12 år och mycket mer självsäker och stabil än när vi levde ihop. Det är ett svårt läge. Men som förälder går plikterna till barnet före.
    Tack så jättemycket för ditt inlägg. Det är precis det här jag är rädd för - att det kan påverka hennes självförtroende att bli fäst vid någon som inte visar kärlek på samma sätt tillbaka. Min egen pappa, även om han säkert älskade mig, var en person som hade väldigt svårt för att visa känslor. Hans kyla har absolut påverkat mig. Jag vill helst skydda min dotter från allt sånt.

Eftersom jag ändå ser en förändring i killens beteende, hoppas jag på det bästa och har inte brytit än. Men om det inte blir mycket bättre, och snart, ser det inte ljust ut.

Om det är någon som vill fortsätta skriva i tråden, ber jag er fokusera mer på ett barns roll i denna typ av relation. Det är hon som behöver skyddas, inte han eller jag. Tack! Kram :)
  • Papito
    Anonym (MM) skrev 2014-05-18 09:17:25 följande:
    Jag kan bara skriva för vad jag själv anser och jag anser inte att en partners barn är något att vara glad för, alls. Hur söta och gulliga de än är så nej, sådana känslor skulle jag aldrig känna för dem. Jag skulle alltid anse att det vore bättre om de inte alls fanns, för de begränsar mitt liv på ett sätt som jag inte gillar. De är ett nödvändigt ont. Jag skulle däremot inte visa det och möta dem med respekt. Och till och med låtsas vara glad och förtjust.

Det handlar inte om mognad. Jag vill inte ha egna barn - så varför skulle jag vara head over hiills som du skriver i någon annans barn? Och om det dessutom underförstått skulle förväntas att jag skulle älska dem så skulle det vara ännu värre. Jag tror föräldrar borde inse och förstå att andra inte ser deras barn som världens underverk, för andra är de som vilken unge som helst. Och är det då en unge som man måste dras med dygnet runt så är det jobbigt, tungt och i längden blir det något väldigt negativt....Så nej. jag tror inte han ändrar åsikt. Han har varit öppen om hur han känner och du får utifrån det besluta om hurudant engagemang du vill ha av din partner. Själv förstår jag inte varför man vill ha en ny extraförälder till sitt barn. Det är att skapa problem och bara gör att den nya partnern känner ännu mer negativt för ditt barn, tror jag.

Jag tycker att det är lite tråkigt med en så kategorisk åsikt men har full respekt för den. Du verkar ha funderat och kommit fram till hur du vill ha ditt liv, det är jättebra.

Däremot förstår jag inte varför du skulle låtsas vara förtjusta och glad, det är falsk marknadsföring, skapar orealistiska förväntningar och skapar svåra situationer framöver.

Du har ju en bestämde åsikt i frågan, den måste man respektera. ...men visa lika mycket respekt tillbaka och låt partnern ifråga få basera sina val utifrån sanningen.
  • Papito

Ts, jag tror att det finns en hyfsat stor risk att din dotter blir sårad.

Killen har tagit sitt ansvar och varit ärlig.

Du är kär och hoppas att han ändrar sig men det är långt ifrån säkert.

På sikt kommer ni att vilja flytta ihop, har han då inte ändrat sig kommer din dotter att få växa upp med en man som inte gillar henne, sånt kan sätta djupa spår.

Mardrömmen hade varit att träffa någon som inte kan tänka sig att försöka ta till sig mina barn men som inte är ärlig med det.

För mig är det grymt oattraktivt med någon som inte tycker att det är okej med min barn (om tanken är en seriös relation). Som mångas skriver kan man inte förvänta sig att partnern ska älska ens barn eller ta lika mycket ansvar men jag vill nog att det finns en positiv attityd och att man faktiskt försöker ta till sig barnens lite mer än en random unge på gatan.

• Ann Cistrus
    Anonym (mamman) skrev 2014-05-30 06:34:00 följande:
    Hej hej! Lite senare. First of all - jag har efter en snabbtitt ignorerat alla MachoCultures inlägg. Om det stod någonting väldigt intressant där, kan väl någon med vettig ortografi upprepa det, tack...

Sen - Det jag skrev om att "hur kan någon inte älska min dotter" var ju ironiskt. Det är väl klart att jag fattar att det inte är samma grej, som föräldrar ser man saker genom ett skimmer ingen annan ser.
    Absolut! Jag gillar inte heller riktigt barn, förutom mitt egna då, och andra barn jag KÄNNER. Jag älskar min brorsdotter, jag älskar min kompis barn som jag lärt känna nu och suttit barnvakt för. Jag tyckte från början att han verkade som en ganska dryg och gnällig unge, men inte längre. Jag skulle lätt tänka mig, om vi drar situationen till sin spets, att adoptera honom som min egen. Jag tycker fortfarande oftast att barn jag träffar sällan eller för första gången är jobbiga.

Jag hoppas att det är det jag ser nu i min kille, som verkar mer och mer avslappnad runt dottern. Och hoppas att det inte är fejk! För det hjälper ju ingen. Och, for the record, han har inte sagt att han INTE vill ha barn (nånsin!) - han har sagt att han inte riktigt gillar barn, vilket jag ser som en produkt av has otroligt begränsade erfarenhet av barn, men att han vill ha barn i framtiden.

Men hur som helst så är det varken hans eller mina känslor, varken i relationen eller vid ett eventuellt uppbrott, som jag är så oroad för, vi är vuxna människor och kan kommunicera, förstå, acceptera. Jag skrev TS för att få input på denna typ av relations påverkan på ett barn.

Tack så jättemycket för ditt inlägg. Det är precis det här jag är rädd för - att det kan påverka hennes självförtroende att bli fäst vid någon som inte visar kärlek på samma sätt tillbaka. Min egen pappa, även om han säkert älskade mig, var en person som hade väldigt svårt för att visa känslor. Hans kyla har absolut påverkat mig. Jag vill helst skydda min dotter från allt sånt.

Eftersom jag ändå ser en förändring i killens beteende, hoppas jag på det bästa och har inte brytit än. Men om det inte blir mycket bättre, och snart, ser det inte ljust ut.

Om det är någon som vill fortsätta skriva i tråden, ber jag er fokusera mer på ett barns roll i denna typ av relation. Det är hon som behöver skyddas, inte han eller jag. Tack! Kram :)
    Om jag ska försöka koka ner det hela till sina enklaste beståndsdelar så handlar det väl rent krasst om att du har hittat en kille som i dagsläget verkar kunna tillfredställa dina behov men inte din dotters.

Det känns lite som att du försöker pressa in en fyrkantig kloss i ett runt hål och för egen del hade jag nog tackat för mig och hoppats på at hitta en man som vill ha både mig och mina barn redan från start. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Nej 2)

Jag är uppvuxen med "mammas nya man". Som kunde acceptera att jag fanns, men inte mer. Han hade egna barn med. Ofta märktes det inte jättemycket, men det märktes ändå hela tiden. Inland slog det igenom och märktes väldigt, väldigt tydligt. De såren och ärren är inte helt läkta ens 30 år senare. Skadorna det orsakade på självbild och självkänsla kommer nog aldrig helt gå att läka. Mammas andra sambo var endera en bättre skådespelare eller accepterade mig fullt ut (han hade också egna barn) och även om det för rn utomstående inte gick se en skillnad mellan de två situationerna så var skillnaden för mig milsvid. Så jag skulle som TS inte fortsätta relationen. Mannen har varit ärlig och inte ens all vilja i världen från TS håll kommer att kunna skydda dottern från att känna av killens inställning :/

• Anonym (det fungerar)

Jag flyttade ihop med en man (han var då 26 och jag 24) när min son precis hade fyllt 3 år. Han träffade då inte sin pappa regelbundet. Min nya sa att han inte ville ha barn, inte tyckte speciellt mycket om barn, men eftersom jag inte ville ha fler så kändes det okej. Jag tyckte om honom, och han tyckte om mig. Jag sa väldigt bestämt att jag INTE förväntade mig eller var ute efter en ny pappa till min son.

Nu, ganska precis 3 år senare, är han inte en pappa för min son, men han tar väldigt mycket ansvar, och dom både säger att dom älskar varandra. Han är inte pappa, men han är som en tredje förälder (pojken träffar nu sin pappa vh). Det fungerar bra för alla parter. Min sambo vill fortfarande inte ha barn, och tycker fortfarande inte speciellt mycket om barn, men han tycker ju om SIN "lille grabb". Jag säger inte att det kommer bli en solskenshistoria för er, men om han accepterar dig så blir det ju så att han även accepterar att du har ett barn. Så småningom kanske han växer in i en pappa roll, eller som min sambo, i en annan vuxenroll som fungerar för alla parter.

• Anonym (det fungerar)

Och min sambo, även om han inte är överösande med traditionell kärlek (han är mer den bus-lekande typen) är väldigt mån om min son och att han ska ha det bra. Han insisterar alltid på att vi ska spendera pengar på min son t.ex. aktiviteter, presenter osv. Så han älskar verkligen honom även om det kanske inte är på ett pappa-sätt och han har en annan slags relation.

• Anonym (det fungerar)

Jag vill även tillägga att för något år sen var det inte såhär! Då grät jag ibland för att jag inte kände att vi "var en familj" och aldrig gjorde saker ihop, utan det var jag och sambon eller jag och sonen. Aldrig dom två. Det har tagit TID att växa ihop och känna sig som en familj. Man kan inte förvänta sig att någon utomstående ska känna kärlek för ett barn som de knappt känner, eller hur? Låt det ta tid, sätt ingen press på deras relation, utan låt det vara som det är, så skapar de sig nog en egen relation såsmåningom. Och nej, det kanske inte är en pappa-dotter relation men den kan vara bra ändå!

• Fanny b
    Anonym (mamman) skrev 2014-05-30 06:34:00 följande:

Jag känner ju inte din särbo men jag uppfattar inte hans beteende kring dottern som fejkat då jag inte generellt tror att någon i hans situation, särbo med en förälder, har ett  behov att fejka känslor kring barnen. Givetvis kan det finnas undantag men jag tror generellt att som särbo i en sådan situation bestämmer man sig på ett tidigt stadium om man vill ge relationen till en förälder, speciellt med småbarn, en chans.  Sedan är också min erfarenhet att om man har lite svårt för att umgås på ett naturligt sätt med främmande barn så kan det bli lättare när man träffar barnet flera gånger under avslappnade former. Med det sista menar jag att föräldern inte försöker "tvinga" fram ett intresse för barnet genom att uppmuntra en att ta kontakt med det, utan att föräldern accepterar att man är vänlig mot barnet men inte tar kontakt med barnet så mycket. Min erfarenhet är då att om barnet tar kontakt och man märker att man kan vara sig själv i en stor grad så blir det lättare att umgås med barnet.
Svar på tråden Separerad med tvååring heltid - Ny kille utan barn, funkar det?