• 201307eli

en fråga angående sjukskrivning under graviditete!

Är gravid i 2 månaden och har mått grymt illa haft två stora blödningar plus riktigt trött att jag inte orkar något. Plus så har jag en liten flicka som tar på energin. Min läkare bad mig ta det lugnt just för blödningarna och den extrema illamåendet så jag fick 2 veckors sjukskrivning. Men har börjat gå på denna kurs för arbetssökande och den ligger ca 30 km härifrån och har börjat känna att jag inte orkar. Spyr för minsta lilla är yr hela tiden och tål inga lukter. Så tänkte mig om jag kanske ska ta en månad nu för behöver verkligen det. Någon som fått det i början pågraviditeten och isåfall på ggrund av vad? Tacksam för svar!

• Svar på tråden en fråga angående sjukskrivning under graviditete!
  • BlippBlopp

Jag var sjukskriven från v7 till v17 på grund av illamående och "tecken på depression". (Blev deprimerad av de fysiska påfrestningarna, hormonförändringarna och stressen över att inte hänga med i vardagen längre)

Blev sjukskriven en månad i taget och det var aldrig någon som ifrågasatte. Läkaren sa dock att sjukskrivning för enbart illamående godtas inte av FK om man vill ha ersättning. Så det var tur i oturen att jag mådde dåligt på flera plan.

Så om läkaren har sagt att du ska ta det lugnt på grund av blödningar, borde du be honom sjukskriva dig längre.

• BlippBlopp

Och ang din andra tråd om eventuellt missfall kan du bli sjukad för det också. Det är en hemsk sak att gå igenom och många behöver en tid på sig för att sörja och kunna gå vidare. Våga be om ordentligt med tid.

• 201307eli
    BlippBlopp skrev 2014-05-12 19:44:28 följande:
    Och ang din andra tråd om eventuellt missfall kan du bli sjukad för det också. Det är en hemsk sak att gå igenom och många behöver en tid på sig för att sörja och kunna gå vidare. Våga be om ordentligt med tid.

Tack för ditt svar. Tack gode gud att barnet fortf lever men det är ju en jobbig process mentalt och psykiskt för man mår skit ju.

Känns som jag ber om för mycket om jag ber om sjukskrivning igen men mår verkligen rentut sagt skit. GGraviditeten med dottern var hur bra som helst mådde riktigt bra men just nu mår ja bara skit är deprimerad med det är för mycket nu. Behöver nog en månad är bara rädd att jag ej får det dock :/
  • BlippBlopp

Ja det är sjukt jobbigt att be om sjukskrivning. Även fast jag bröt ihop och grät varje dag drog jag mig från att göra det.

Men lättnaden efter det är avklarat är guld värd! Och du har ju dessutom en liten dotter du måste finnas för. Förminska inte dina problem när du pratar med läkaren, han finns där för att hjälpa dig.

Ring imornbitti å be om en akuttid, det gjorde jag.

• 201307eli
    BlippBlopp skrev 2014-05-12 20:13:53 följande:
    Ja det är sjukt jobbigt att be om sjukskrivning. Även fast jag bröt ihop och grät varje dag drog jag mig från att göra det.

Men lättnaden efter det är avklarat är guld värd! Och du har ju dessutom en liten dotter du måste finnas för. Förminska inte dina problem när du pratar med läkaren, han finns där för att hjälpa dig.

Ring imornbitti å be om en akuttid, det gjorde jag.

Tack ska försöka dra ut på de iaf en vecka till blir det ej bättre så ringer jag. Skönt med någon som faktiskt varit där och förstår!
Svar på tråden en fråga angående sjukskrivning under graviditete!