• MARlA

4 månaders reagerar på gröt och ersättning

Jag har precis börjat ge små smakportioner till min kille på 4 månader. Igår fick han modersmjölksersättning för första gången och strax efter det blev han röd runt munnen, på kinderna och lite på bröstet. Samma sak hände idag när jag gav lite mild naturell havregröt. I övrigt verkade han inte må dåligt av det och det röda försvann efter ca 10-15 minuter. Både ersättningen och gröten var från Semper. Har någon varit med om liknande eller vet vad det kan vara? Kan det vara en allergisk reaktion?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden 4 månaders reagerar på gröt och ersättning
  • Solrosens
    MARlA skrev 2014-05-12 20:54:03 följande:
    Ok, det verkar som att det kan visa sig på olika sätt.

Ja, mitt råd till dig är att omedelbart sluta med mjölkprotein produkter, tills ditt barn är utredd. Mitt barn reagerade ganska starkt EN gång med mildare andnöd. Det var hemskt. Andra gånger innan blev hon mest röd med klåda. Har nu fått medicin att ha hemma ifall barnet OAVSIKTLIGT råkar få i sig något protein (får inte hända, men men). Detta var läkarens råd.

Men som sagt hade jag varit dig hade jag väntat med mat då din pojke är så liten, onödigt att ge och nu när han dessutom reagerar!
  • La Lola
    MARlA skrev 2014-05-12 20:57:00 följande:

Det var vår anledning och man gör ju som sagt det man tror är bäst för sitt eget barn. Jag vet att rekommendationerna är 6 månader och tidigast 4 månader. Tack ändå för upplysningen!
    Nja, från 4 mån handlar det om pyttesmå smakprov, tex att slicka av sås från ett finger. Kryddmåttsstorlek.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MARlA
    La Lola skrev 2014-05-12 20:55:32 följande:
    Hur visade det sig detta intresse?

Att det finns gröt från 4 mån beror ju att tillverkarna skiter i kostrekommendationerna. De vill ju bara sälja sina produkter.

Vad innebär äta på riktigt då? Fast föda är ju fast föda....
    Vi såg det på honom och hur han agerade. Självklart är det så att de vill sälja sina produkter men jag tror inte det är därför det finns mat från 4 månader.

Livsmedelsverket säger även att: "En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader" så helt fel är det ju absolut inte.

Äta på riktigt tänker jag är när han börjar äta större portioner..

• Solrosens
    MARlA skrev 2014-05-12 20:57:00 följande:
    Det var vår anledning och man gör ju som sagt det man tror är bäst för sitt eget barn. Jag vet att rekommendationerna är 6 månader och tidigast 4 månader. Tack ändå för upplysningen!

Det är i all välmening Lycka till!
  • La Lola
    MARlA skrev 2014-05-12 21:02:05 följande:
    Vi såg det på honom och hur han agerade. Självklart är det så att de vill sälja sina produkter men jag tror inte det är därför det finns mat från 4 månader.

Livsmedelsverket säger även att: "En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader" så helt fel är det ju absolut inte.

Äta på riktigt tänker jag är när han börjar äta större portioner..

Ni såg det på honom? Han såg alltså att ni stoppade något i munnen o ni tolkade detta som att han också ville äta?

Jo, pyttesmå smakprov ja. Inte smakportioner.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • ymmmi

Ingen mat förens 6 månader. Tills dess bara kryddmått. Deras tarmar är inte utvecklad så kan bli både förstoppning och även allergier när dom blir äldre

• Ja82

Exakt så var det för vår pojke, första grötportionen gjorde honom knallröd runt munnen. Han var allergisk mot komjölkprotein som han lyckligtvis senare växte ifrån.
    Vi märkte aldrig av magproblem men hade stora besvär med utslag.

• aftereight
    La Lola skrev 2014-05-12 20:55:32 följande:
    Att det finns gröt från 4 mån beror ju att tillverkarna skiter i kostrekommendationerna. De vill ju bara sälja sina produkter.
  • mammalovis

ts: Vi har också kört på långsam introduktion från 4 månader då de har suttit med vid bordet och följt varje tugga till munnen.

Först vid 10 månader i samband med infektioner har hon fått eksem på magen, och i böjvecken ibland. Bäst är det en vecka efter senaste badet. Nu har de kollat upp mjölken här och det var lugnt. Jag hade blivit väldigt förvånad annars då jag druckit mjölk under amning utan reaktioner.

Om du ammar och själv dricker mjölk borde väl barnet reagerat tidigare tänker jag ... Eller har jag fel? Däremot tänker jag att gluten är mer troligt, men är definitivt ingen expert. Du har inte skrapat barnet runt munnen?

Oavsett hade jag väntat och pratat med bvc innan jag testat vidare.

• Lizzie 83

Jag tänker samma som mammalovis. Om du ammar och äter mjölk borde han redan ha reagerat på mjölkprotein. Vår dotter reagerar med magknip när jag äter mjölk, så här är det mjölkfritt som gäller.

• Ja82

Jag ammade min son och åt mjölkprodukter, det var först då jag började med mjölk i kaffe som jag märkte att han påverkades av mjölken jag fick i mig och sedan eskalerade det.

• Solrosens

Jag ammade och åt mjölkprodukter aldrig någon reaktion. När vi började med gröten och ersättning vid sex månader reagerade mitt barn med rodnad , klåda och svullnad! Det kan ändå ske.

Svar på tråden 4 månaders reagerar på gröt och ersättning