Polisanmäler Försäkringskassan alltid och rutinmässigt när man gjort fel?
Snälla någon, hjälp mig!
Jag har med största sannolikhet fått allt för mycket föräldrapenning utbetalat i över ett års tid. Min SGI har räknats för högt, på 100% arbete istället för 80%. Fick detta helt klart för mig sent igår kväll, har inte kunnat sova inatt, kräkts av nervositet och gråtit så ögonen är svullna.
Ringde Försäkringskassan så snart jag kunde imorse, och berättade precis vad jag befarar. Mina uppgifter om månadslön, årsinkomst etc är tydligen korrekta men jag har alltså uppgivit "ordinarie arbetstid" som 100% istället för 80% som det skall vara. Jag ÄR anställd på 100% men jag jobbade bara 80% innan jag blev gravid (utan att täcka upp med föräldradagar eller annat till 100% för att skydda SGI). Jag trodde att "ordinarie" innebar vad jag är anställd som i grunden, därför har det blivit fel. Helt oavsiktligt, och det känns vidrigt!!
Förargligt nog ringde jag för länge sedan (redan 2012 eller 2013 tror jag) och frågade om just detta, då jag tyckte att det verkade orimligt. Fick då till svar av en handläggare på vanliga kundtjänst att jag inte behövde oroa mig, att jag hade skrivit rätt.. Då släppte jag det hela, och därav har så lång tid nu förflutit.
Men det stämmer inte!! Jag är så gott som säker på det. Hur hon kunde ge mig ett så felaktigt svar förstår jag inte. Jag har nämligen googlat sönder internet inatt, och fått i princip bekräftat att jag HAR fyllt i de där procenten fel. Även den handläggare jag talade med idag sa att det nog tyvärr har blivit fel, men kunde inte säga säkert utan skickade vidare till de som utreder misstänkta fel.
Jag har total panik!!! Allt googlande gav mängder av träffar på vanliga människor som gjort mindre fel, och blivit polisanmälda. Jag kan lika gärna räkna kallt med det nu va?
Jag och maken har försökt räkna, och det bör röra sig om omkring 30.000 för mycket som jag fått utbetalat under den här tiden (ca 1 och 1/2 år).
Vad händer då? SJÄLVKLART räknar jag med att betala tillbaka, inget snack, det ÄR ju jag som gjort fel. Men det var ett fullkomligt missförstånd! Helt oavsiktligt, och jag mår så fruktansvärt dåligt!! Jag missförstod vad de efterfrågade, och efter ett lugnande (felaktigt!) besked av den första handläggaren släppte jag det hela! Kan jag komma i fängelse?? Jag har två små barn och är gravid med det tredje, håller på att gå åt av ångest.
SNÄLLA finns här någon som vet??
Blir alla sådana här fall rutinmässigt polisärenden eller är det upp till handläggarna att bedöma om de tror att det funnits uppsåt att luras?
Snälla hjälp!