• Anonym (PANIK)

Polisanmäler Försäkringskassan alltid och rutinmässigt när man gjort fel?

Snälla någon, hjälp mig!

Jag har med största sannolikhet fått allt för mycket föräldrapenning utbetalat i över ett års tid. Min SGI har räknats för högt, på 100% arbete istället för 80%. Fick detta helt klart för mig sent igår kväll, har inte kunnat sova inatt, kräkts av nervositet och gråtit så ögonen är svullna.

Ringde Försäkringskassan så snart jag kunde imorse, och berättade precis vad jag befarar. Mina uppgifter om månadslön, årsinkomst etc är tydligen korrekta men jag har alltså uppgivit "ordinarie arbetstid" som 100% istället för 80% som det skall vara. Jag ÄR anställd på 100% men jag jobbade bara 80% innan jag blev gravid (utan att täcka upp med föräldradagar eller annat till 100% för att skydda SGI). Jag trodde att "ordinarie" innebar vad jag är anställd som i grunden, därför har det blivit fel. Helt oavsiktligt, och det känns vidrigt!!

Förargligt nog ringde jag för länge sedan (redan 2012 eller 2013 tror jag) och frågade om just detta, då jag tyckte att det verkade orimligt. Fick då till svar av en handläggare på vanliga kundtjänst att jag inte behövde oroa mig, att jag hade skrivit rätt.. Då släppte jag det hela, och därav har så lång tid nu förflutit.

Men det stämmer inte!! Jag är så gott som säker på det. Hur hon kunde ge mig ett så felaktigt svar förstår jag inte. Jag har nämligen googlat sönder internet inatt, och fått i princip bekräftat att jag HAR fyllt i de där procenten fel. Även den handläggare jag talade med idag sa att det nog tyvärr har blivit fel, men kunde inte säga säkert utan skickade vidare till de som utreder misstänkta fel.

Jag har total panik!!! Allt googlande gav mängder av träffar på vanliga människor som gjort mindre fel, och blivit polisanmälda. Jag kan lika gärna räkna kallt med det nu va?

Jag och maken har försökt räkna, och det bör röra sig om omkring 30.000 för mycket som jag fått utbetalat under den här tiden (ca 1 och 1/2 år).

Vad händer då? SJÄLVKLART räknar jag med att betala tillbaka, inget snack, det ÄR ju jag som gjort fel. Men det var ett fullkomligt missförstånd! Helt oavsiktligt, och jag mår så fruktansvärt dåligt!! Jag missförstod vad de efterfrågade, och efter ett lugnande (felaktigt!) besked av den första handläggaren släppte jag det hela! Kan jag komma i fängelse?? Jag har två små barn och är gravid med det tredje, håller på att gå åt av ångest.

SNÄLLA finns här någon som vet??
    Blir alla sådana här fall rutinmässigt polisärenden eller är det upp till handläggarna att bedöma om de tror att det funnits uppsåt att luras?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Polisanmäler Försäkringskassan alltid och rutinmässigt när man gjort fel?
  • Anonym (Fk-anställd)
    Anonym (PANIK) skrev 2014-05-12 21:16:59 följande:
    Tack för era svar. Jag hoppas så innerligt att ni har rätt. Det här känns som en jävla mardröm som jag inte kan vakna ifrån, jag har ALDRIG varit i klammeri med rättvisan i mitt liv och har all respekt för myndigheter. Trodde aldrig jag skulle kunna hamna i en sådan här sits!

Jag skäms verkligen som en hund för mitt misstag, känner mig så dum, men värst just nu är rädslan för vad påföljden blir av detta! Att jag skall betala tillbaka räknar jag kallt med, och det är ju bara helt riktigt! Det är brottsmisstankar jag är livrädd för, baserat på allt jag hittade när jag googlade.. Verkar som att oerhört många polisanmälningar gjordes kring 2007 då den där nya lagen om bidragsbrott (heter det va..?) kom!

Jag är rätt mesig av mig, och allmänt rädd för att göra fel, och det här gör mig så livrädd att jag nästan vill svimma

Det är främst assistansersättning folk blir polisanmälda för att ha fifflat med. Jag tror också att du ska ta det som folk skriver på nätet ned en nypa salt. Det är lätt att skriva hur hemskt det är att ha blivit polisanmäld av en myndighet men utelämna vad man själv faktiskt gjorde för att hamna i den sitsen. Tro mig, fel i utbetalningar sker relativt ofta. Ibland är det Fk själva som orsakat det (handläggaren borde i ditt fall exempelvis kollat upp hur mycket du faktiskt jobbade innan du blev gravid) och ibland har kunden missförstått något och skrivit fel. Fk är medvetna om det och ingen kommer att utgå från att du försökt lura till dig pengar med flit.
  • Anonym (PANIK)
    Lady Gaga skrev 2014-05-13 00:23:04 följande:

Stämmer uppgifterna om inkomst hos fk, men det som är fel är uppgiften om din arbetstid i %?

Ja just det. Hon tittade igenom inkomstuppgifterna, och min månadslön är riktig, samt totala årsinkomsten och årsarbetstiden i dagar - dessa uppgifter kommer dessutom från min arbetsgivare. På något ställe hade arbetsgivaren även noterat att jag är tjänstledig på 20%, dock tror jag inte det var förtydligat att jag inte skyddar de där 20 procenten..

Det jag har gjort fel är att jag, där man efterfrågade "ordinarie arbetstid", har skrivit 100% eftersom jag trodde att man ville veta vad jag är anställd som i grunden ( = ordinarie). Men det skall förstås stå 80% eftersom det är 80% min SGI skall beräknas på, då jag ju gått ner i tid och arbetat 80%. Det är så korkat så jag vill bara gråta
  • Anonym (PANIK)
    Anonym (Fk-anställd) skrev 2014-05-13 04:44:14 följande:

Det är främst assistansersättning folk blir polisanmälda för att ha fifflat med. Jag tror också att du ska ta det som folk skriver på nätet ned en nypa salt. Det är lätt att skriva hur hemskt det är att ha blivit polisanmäld av en myndighet men utelämna vad man själv faktiskt gjorde för att hamna i den sitsen. Tro mig, fel i utbetalningar sker relativt ofta. Ibland är det Fk själva som orsakat det (handläggaren borde i ditt fall exempelvis kollat upp hur mycket du faktiskt jobbade innan du blev gravid) och ibland har kunden missförstått något och skrivit fel. Fk är medvetna om det och ingen kommer att utgå från att du försökt lura till dig pengar med flit.
    Jag hoppas verkligen det.. Är fortfarande så rädd så jag mår illa, även om det inte är ren ångest som igår och natten till igår.

Det känns så hemskt att det har gått så lång tid! Att de antagligen har utbetalt en massa pengar till mig som jag inte hade rätt till, på grund av MITT misstag! Det grämer mig så jag kan inte ens beskriva det.. Går här och är rädd för att telefonen skall ringa, samtidigt som jag ju VILL veta hur det hela förlöper.

Ska försöka sluta googla, som du säger ger det väl kanske inte direkt en helt opartisk bild..
  • Aileen Allannah

Men du, ta det lugnt nu. Andas lite.

Det KAN ju vara så att det är inskrivet att du har hört av dig till försäkringskassan tidigare och frågat om det här, och vilket svar du fått. I så fall kan ju fk gå tillbaka och titta hur det ser ut, och sen avgöra hur det ska vara. Jag antar att du i alla fall måste betala tillbaka, men det kan ju vara skönt för dig att få svart på vitt att det inte är ditt fel.

Men, jag är inte säker på det här, jag har inte varit i den situationen själv.

• Anonym (PANIK)
    Aileen Allannah skrev 2014-05-13 09:42:36 följande:

Men du, ta det lugnt nu. Andas lite.

Det KAN ju vara så att det är inskrivet att du har hört av dig till försäkringskassan tidigare och frågat om det här, och vilket svar du fått. I så fall kan ju fk gå tillbaka och titta hur det ser ut, och sen avgöra hur det ska vara. Jag antar att du i alla fall måste betala tillbaka, men det kan ju vara skönt för dig att få svart på vitt att det inte är ditt fel.

Men, jag är inte säker på det här, jag har inte varit i den situationen själv.

Att jag skall betala tillbaka räknar jag med, det gör mig inget i sammanhanget. Om jag har fått för mycket pengar är det ju inte mer än rätt! Det kommer jag inte att motsätta mig.

Det jag är rädd för är brottsmisstanke och rättsliga påföljder. Av allt mitt googlande igår tyckte jag mig förstå att man i princip gör sig skyldig till brott i samma ögonblick man undertecknar blanketten "på heder och samvete"! ÄVEN om det inte var med flit, därför att det är MITT och enbart mitt ansvar att göra rätt och det är ett olagligt fel att begå.. Det är det som skrämmer halvt ihjäl mig!
  • Aileen Allannah

Det är ju det du definitivt slipper om det står nerskrivet att du ringt och frågat. Oroa dig inte mer nu, jag har väldigt väldigt svårt att tro att du skulle bli polisanmäld.

• Anonym (PANIK)
    Aileen Allannah skrev 2014-05-13 10:03:21 följande:

Det är ju det du definitivt slipper om det står nerskrivet att du ringt och frågat. Oroa dig inte mer nu, jag har väldigt väldigt svårt att tro att du skulle bli polisanmäld.

Vet du (eller någon annan i tråden) om handläggarna i kundtjänst alltid dokumenterar alla samtalskontakter? Även enstaka frågor?

Det vore ju oerhört skönt om det vore så, för isåfall skulle det ju finnas dokumenterat att jag faktiskt HAR frågat om detta! Då skulle saken vara i ett helt annat läge. Men det är väl för bra för att vara sant...
  • Anonym (..?)
    Anonym (PANIK) skrev 2014-05-12 21:18:25 följande:
    Nej! Jag har ju trott att jag har gjort rätt, och att det jag uppgett varit helt riktigt! Särskilt då jag ringt upp och frågat specifikt om det där med procenten!

Men fortfarande måste du jubla märkt Att din inkomst inte blev så låg?
  • Lady Gaga
    Anonym (PANIK) skrev 2014-05-13 09:29:00 följande:
    Ja just det. Hon tittade igenom inkomstuppgifterna, och min månadslön är riktig, samt totala årsinkomsten och årsarbetstiden i dagar - dessa uppgifter kommer dessutom från min arbetsgivare. På något ställe hade arbetsgivaren även noterat att jag är tjänstledig på 20%, dock tror jag inte det var förtydligat att jag inte skyddar de där 20 procenten..

Det jag har gjort fel är att jag, där man efterfrågade "ordinarie arbetstid", har skrivit 100% eftersom jag trodde att man ville veta vad jag är anställd som i grunden ( = ordinarie). Men det skall förstås stå 80% eftersom det är 80% min SGI skall beräknas på, då jag ju gått ner i tid och arbetat 80%. Det är så korkat så jag vill bara gråta smile4.gif
    Men om din årsinkomst stämmer, dvs är beräknad på dina 80% och det enda som är fel är själva procenten så har du ju inte fått för mkt utbetalt? Om din SGI är baserad på inkomsten av de 80% som du arbetar så är ju det det som din ersättning är beräknad på. 
    Silence! I KEEL you!
  • Anonym (Nej...)
    Anonym (PANIK) skrev 2014-05-13 10:30:15 följande:
    Vet du (eller någon annan i tråden) om handläggarna i kundtjänst alltid dokumenterar alla samtalskontakter? Även enstaka frågor?

Det vore ju oerhört skönt om det vore så, för isåfall skulle det ju finnas dokumenterat att jag faktiskt HAR frågat om detta! Då skulle saken vara i ett helt annat läge. Men det är väl för bra för att vara sant... smile4.gif
    Nej, vet med säkerhet alla alla samtal inte loggas/noterats. De flesta samtal som kommer in är bara vanliga frågor och skrivs därför inte ned. 

Hur som helst, är det bara fel procentsats och inte fel inkomst kan du vara lugn. Då har du ju inte fått fel ersättning. Eller har jag missförstått något nu? :) 
  • Hannah76
    Anonym (PANIK) skrev 2014-05-13 10:30:15 följande:
    Vet du (eller någon annan i tråden) om handläggarna i kundtjänst alltid dokumenterar alla samtalskontakter? Även enstaka frågor? Det vore ju oerhört skönt om det vore så, för isåfall skulle det ju finnas dokumenterat att jag faktiskt HAR frågat om detta! Då skulle saken vara i ett helt annat läge. Men det är väl för bra för att vara sant...

Det är ju upp till dig att kontrollera. Du skriver ju på att alla uppgifter du lämnat stämmer. Om din årsinkomst stämmer så kan det ju inte vara nåt som är fel?
  • Anonym (PANIK)
    Lady Gaga skrev 2014-05-13 17:07:16 följande:
    Men om din årsinkomst stämmer, dvs är beräknad på dina 80% och det enda som är fel är själva procenten så har du ju inte fått för mkt utbetalt? Om din SGI är baserad på inkomsten av de 80% som du arbetar så är ju det det som din ersättning är beräknad på. 
    Silence! I KEEL you!
    Jag måste ringa FK igen, blir osäker på alltihopa. Arbetsgivaren hade, som jag förstår, uppgivit min totala årsinkomst men också skriftligen noterat att jag är tjänstledig på 20%. Det kunde handläggaren igår se.

Det här är så jävla snurrigt.

Mår illa, har haft onda sammandragningar hela dagen idag av stressen över det här..!
  • Anonym (PANIK)
    Anonym (Nej...) skrev 2014-05-13 17:15:28 följande:
    Nej, vet med säkerhet alla alla samtal inte loggas/noterats. De flesta samtal som kommer in är bara vanliga frågor och skrivs därför inte ned. 

Hur som helst, är det bara fel procentsats och inte fel inkomst kan du vara lugn. Då har du ju inte fått fel ersättning. Eller har jag missförstått något nu? :) 
    Skit. Då kan jag ju alltså inte bevisa att jag faktiskt ringt om detta.
  • Anonym (PANIK)
    Hannah76 skrev 2014-05-13 17:15:52 följande:

Det är ju upp till dig att kontrollera. Du skriver ju på att alla uppgifter du lämnat stämmer. Om din årsinkomst stämmer så kan det ju inte vara nåt som är fel?
    Jag vet att det är upp till mig, jag vet att det här är mitt fel. Och jag mår som sagt förjävligt över det.
  • Anonym (sjp handläggare)

Om jag fattat dig rätt så står det att du jobbar 100% men din lön är den du får EFTER att dina 20% är borträknade och din årsarbetstid anges i rätt antal dagar/timmar för att jobba 80%?

I så fall har SGI fastställts på rätt sätt. Kan du uppge här vad det står för årsarbetstid så ska jag försöka se om det stämmer.

Nej, Kundcenter skriver inte ner alla samtal de har, tyvärr. Men jag tror inte att du har något att oroa dig för vad gäller polisanmälningar. Du verkar inte ha gjort det medvetet. 

• Anonym (Samma!)
    stressig skrev 2016-01-27 21:06:57 följande:

jag har absolut samma problemet nu! snälla här fins inte nån som vet ???

Jag med!! Har du pratat med FK?

Hur gick gick det för dig TS?
  • Elliethexir
    stressig skrev 2016-01-27 21:06:57 följande:

jag har absolut samma problemet nu! snälla här fins inte nån som vet ???

Hur gick det för dig?
Svar på tråden Polisanmäler Försäkringskassan alltid och rutinmässigt när man gjort fel?