• DinoElias

    Hjälp med nattning!

    Har en son på snart 5 år varannan vecka. Hemma hos mig så har han eget rum och vi (min nya familj) försöker få honom och sova där hela natten.
    Hemma hos pappa så sover han i hans säng. Har ej eget rum men egen säng men sover i pappans säng.
    Vi (min nya familj) väntar vårt barn och är beräknad om 5 veckor.
    Nu till min fråga. Sonen vågar inte somna eller sova själv i sitt rum utan vill alltid ha någon nära som sover brevid.
    Har försökt att natta när man ligger brevid och går ifrån när han somnat men resulterar i att han vaknar efter någon timme och hela processen börjar om från början.
    Har försökt att säga godnatt och gå därifrån och han skriker lite och sen somnar. Men vaknar efter någon timme och är livrädd för att han ligger själv.
    Vill ju att han ska tro på sig själv och kunna sova själv och slippa vara rädd.
    När den nya lilla bebisen kommer så vet jag ärligt inte hur vi ska göra.
    Hur har ni gjort för att vänja barnen att sova själva? Har ju sonen varannan vecka och svårt att komma in i nån rutin tycker jag.
    Tacksam för alla tips och råd!


  • Svar på tråden Hjälp med nattning!
  • Ramborg

    Har sonen någon nattlampa? Någon nalle?

    När jag var barn vaknade jag och gick in till mina föräldrars sovrum varje natt tills jag var åtta eller nio år. Det blev folk av mig också, även av mina småsyskon. Fast det måste varit ganska jobbigt för mina föräldrar.


    42.
  • en glad

    Trygghet är inget som växer av sig självt på insidan av barnet. Lugn o trygghet överförs från föräldern och barnets tillit till förälderns ständiga skydd. Att tvinga barn till att sova ensam i ett rum som skrämmer är alltså ingen bra grogrund för trygghet!
    Baarnet är dessutom i en ålder då det finns många spöken i garderoben, dinosaurier under sängen och konstiga ljud som skrämmer. Försök prata med honom om vad som skrämmer då han vaknar upp o blir rädd. Kanske behöver ni gå på "spökjakt" tillsammans?

  • DinoElias

    Tack för alla svar!

    Han har en nattlampa som han vet tar bort monster och säger ofta att här inne i vårt hus så finns det inga monster. Frågar ofta varför han är rädd och då säger han ofta jag hörde nåt och jag förklarar tusen ggr att det kanske är våra grannar (bor i lägenhet).

    Men hur börjar man lite successivt? För visst måste man känna sig trygg men hur ska vi då göra när lillebror kommer? Då är det två st som ska ha uppmärksamhet och ligga alla i sängen går inte för vi får inte plats.

  • Ramborg

    Han kommer själv att märka att det blir trångt och inte så mysigt i sängen när lillebror kommer. Och att det är jobbigt med en bebis som väsnas. Då tror jag han går tillbaka till sin egen säng.


    42.
  • DinoElias
    Ramborg skrev 2014-05-13 09:55:57 följande:
    Han kommer själv att märka att det blir trångt och inte så mysigt i sängen när lillebror kommer. Och att det är jobbigt med en bebis som väsnas. Då tror jag han går tillbaka till sin egen säng.



    Åhh tack för svaret och jag hoppas det är så! Han säger ofta att när lillebror kommer så kommer jag bli jätte stor! Tack för att jag fick upp hoppet lite :)
Svar på tråden Hjälp med nattning!