• Anonym (flyttlass)

Flytta större avstånd, umgänge med andra förälder mm. Hjälp!

Först och främst, detta är egentligen ingen tvist då vi inte är osams. Jag vill däremot vara anonym och önskar få hjälp och tips om vad jag har för rättigheter och skyldigheter i min situation.

Jag har ett barn i skolålder med mitt ex, som vi har varannan vecka och vårdnaden är gemensam. Vi bor nu i samma stad. Mitt ex kommer att flytta ca 15 mil till annan ort under sommaren, och p g a det var tanken att jag ska ha vårat barn på heltid och exet kommer ha barnet varannan helg ungefär.

Nu har det blivit så att jag och min nya sambo och vårt gemensamma barn kommer flytta ungefär 80 mil bort. Självklart ska då mitt äldsta barn (som jag har med mitt ex) också flytta med. Resorna mellan den nya orten och mitt ex kommer innebära ungefär en timmes flygväg samt ca 2 timmars bilresa enkel väg.

Mitt ex är informerad och införstådd och han är väldigt resonabel. Men nu behöver jag försöka förstå vad jag har för juridiska rättigheter och skyldigheter. Resorna (för att göra umgänget möjligt) kommer att kosta en del och då funderar jag på om jag själv måste stå för hela kalaset eller om mitt ex har skyldighet att mötas.

Någon som har några kunskaper inom ämnet som ni vill dela med er av?

• Svar på tråden Flytta större avstånd, umgänge med andra förälder mm. Hjälp!
  • sextiotalist

Som en annan skrev, så ska ni dela kostnaderna efter förmåga. Det kan innebär att du i början får stå för den största kostnaden men allt eftersom det, förhoppningsvis, blir bättre för pappan, så kan han ta en större del
    Nu framkommer det inte åldern på barnet, men jag tycker ni kan överväga lite längre helger om det går för skolan och då inte vv utan kanske var tredje eller något liknande.
    Kanske pappan kan ta henne mer över längre lov.

Så länge pappan har det tufft, så kanske han kan få hjälp från soc med sin del av kostnaden, inte alls säkert, men en möjlighet att tänka på

Ibland blir inte livet som man tänkt sig och man kanske måste ta beslut som inte alltid är det man egentligen vil ta. Men förhoppningsvis blir det bra i slutändan.

• Schna
    Anonym (flyttlass) skrev 2014-05-13 11:03:08 följande:

Han skulle ju ha stått för hela resekostnaden om vi bott kvar här så nåt har han räknat med att kunna betala. Och ja, större delen räknar jag med.

Jo, fast han skulle väl bara bo borta under sommaren? Och ni ska flytta för gott, om jag förstår det rätt? Ekonomiskt sett är det en astronomisk skillnad.

Hur som helst. En jag känner väl flyttade långt bort med barnet utan pappans medgivande, och efter en rättslig process blev det klart att mamman ensam fick stå för resekostnaderna. I samma familj fanns ett till barn vars förälder godkände flytt, och denne betalar hälften av resekostnaderna. För att ta ett exempel ur verkligheten.
    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (flyttlass)
    Anonym (EQ) skrev 2014-05-13 11:14:45 följande:
    Varför skulle han ha stått för hela? Vad menar du med 2 timmars körväg? Är det från flygplatsen hem till pappan? Hur många mil blir det?

Det var det vi kom överens om då.

Det är 20 mil för honom att köra, från flygplatsen och hem till honom.
  • Anonym (flyttlass)
    Schna skrev 2014-05-13 11:23:57 följande:
    Jo, fast han skulle väl bara bo borta under sommaren? Och ni ska flytta för gott, om jag förstår det rätt? Ekonomiskt sett är det en astronomisk skillnad.

Hur som helst. En jag känner väl flyttade långt bort med barnet utan pappans medgivande, och efter en rättslig process blev det klart att mamman ensam fick stå för resekostnaderna. I samma familj fanns ett till barn vars förälder godkände flytt, och denne betalar hälften av resekostnaderna. För att ta ett exempel ur verkligheten.

Va? Nej, han flyttar permanent.

Tack för ditt exempel! Jag flyttar inte mot hans vilja utan vi är överens.
  • Anonym (EQ)
    Anonym (flyttlass) skrev 2014-05-13 14:14:31 följande:

Det var det vi kom överens om då.

Det är 20 mil för honom att köra, från flygplatsen och hem till honom.
    Då är det kanske rimligt att han "bjuder" på skjutsen till och från flyget och du betalar resten?
  • Anonym (flyttlass)
    Anonym (EQ) skrev 2014-05-13 16:06:08 följande:
    Då är det kanske rimligt att han "bjuder" på skjutsen till och från flyget och du betalar resten?

Ja det kan nog bli en bra lösning.

Tack för alla svar!
  • Tonårsmorsan

Om barnet är skrivet hos dig så så ska du bidra efter förmåga till barnets resor. "Efter förmåga" är ett luddigt begrepp tyvärr. Bra att veta att det rä den sk umgängesföräldern so har huvudansvaret för umgängesresorna. En umgänges förälder kan alltid få bidrag till umgängesresorna om han inte har råd att betala allt själv. 

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym (EQ)
    Tonårsmorsan skrev 2014-05-17 09:25:03 följande:
    Om barnet är skrivet hos dig så så ska du bidra efter förmåga till barnets resor. "Efter förmåga" är ett luddigt begrepp tyvärr. Bra att veta att det rä den sk umgängesföräldern so har huvudansvaret för umgängesresorna. En umgänges förälder kan alltid få bidrag till umgängesresorna om han inte har råd att betala allt själv. 
    Nope. Flyttar man så blir man även skyldig att stå för större delen av kostnaden för umgängesresor.
  • Anonym (vet ej)

Nu vet jag inte om detta är kutym, men jag har två familjer i bekantskapskretsen som har just den här problematiken: Någon vill flytta.

I fall ett flyttade pappan för sin kärleks skull och barnet, som han hade varannan v med flyttade med och mamman fick varannan helg. Mamman vägrade hämta/lämna eller bidra till kostnaderna så det blev tingsrätten. Pappan, som valt att flytta, fick stå för allt själv.

I fall två så ville mamman flytta till sin kärlek och barnet blev kvar hos pappan. Även här vägrade mamman stå för hämtning/lämning eller bidra till kostnaderna så det blev tinget för dem med.
    Mamman, som flyttat blev dömd till att stå för både ock. Hon skiter dock i det så inget umgänge sker tyvärr.

Kom på ett till, pappan flyttade först, mamman flyttade sen åt andra hållet, mamman erbjöd sig att åka tåg med barnen varannan v till närmsta tågstation om pappan kunde hämta/lämna dem där. Pappan vägrade och inget umgänge skedde förrän mamman och barnen flyttade tillbaka till ursprungsorten och blivit äldre så de inte 'behövde' honom på samma vis.

• Anonym (Flyttade)
    Schna skrev 2014-05-13 11:23:57 följande:

Pappan till vårt barn dömdes att betala flygresorna för barnets umgängesresor till honom.  Umgänget minskades till en helg i månaden på grund av 30 mils avstånd.  Plus lov ganska traditionellt;  fyra veckor på sommaren,  vartannat sportlov etc etc.

Jag körde till och från flygplatsen.  Den detaljen nämndes aldrig i domen,  men hade jag inte gjort det hade inget umgänge kunnat ske.

Att domen blev så i vårt fall beror troligen på att rätten tog hänsyn till alla trakasserier pappan utsatt mig och barnet för.

Något standardsvar finns knappast på din fråga!
  • Anonym (Flyttade)
    Anonym (EQ) skrev 2014-05-17 09:31:48 följande:
    Nope. Flyttar man så blir man även skyldig att stå för större delen av kostnaden för umgängesresor.
    Nja,  rätten tittar på varje enskilt fall,  någon standardmodell verkar inte finnas.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (EQ) skrev 2014-05-17 09:31:48 följande:
    Det är ingen generell sanning! Varje situation bedöms för sig och framför allt handlar det om barnets behov o bästa!
  • skpklm
    Anonym (insatt) skrev 2014-05-19 02:07:39 följande:
    Det är ingen generell sanning! Varje situation bedöms för sig och framför allt handlar det om barnets behov o bästa!
  • Anonym (EQ)
    Anonym (insatt) skrev 2014-05-19 02:07:39 följande:
    Visst och att flytta 60 mil från sin ena förälder anses sällan vara barns bästa.
  • Anonym (flyttlass)

Jag kontaktade familjerätten, och enligt dem har umgängesföräldern skyldighet att stå för resekostnader upp till tio mil. Men här pratar vi om betydligt större avstånd.

Jag och min fd har beslutat att ses i ett samarbetssamtal hos familjerätten och skriva på ett avtal som kommer säga att vi delar lika på resekostnaderna, samt vilka helger och lov det rör.

Eftersom att vi båda kommer flytta ifrån vår nuvarande ort, så är det bästa lösningen att dela på kostnaderna. Kanske hade det varit annorlunda om en utav oss bott kvar.

• Anonym (flyttlass)
    Anonym (EQ) skrev 2014-05-19 10:15:36 följande:
    Visst och att flytta 60 mil från sin ena förälder anses sällan vara barns bästa.

Det finns inte alltid så många alternativ... Att flytta såhär långt är knappast något som man bara gör hur som helst....
  • Anonym (jf)

Lätt att säga till andra att inte flytta för barnens skull utan att veta någonting om omständigheterna.

Säg att man bör i obygden nånstans där det inte finns några jobb. Vad ska man då göra? Pappa staten försörjer ju liksom inte folk som skulle kunna arbeta men inte gör det på grund av flyttvägran.

• Anonym (flyttlass)
    Anonym (jf) skrev 2014-06-03 10:23:33 följande:
    Lätt att säga till andra att inte flytta för barnens skull utan att veta någonting om omständigheterna.

Säg att man bör i obygden nånstans där det inte finns några jobb. Vad ska man då göra? Pappa staten försörjer ju liksom inte folk som skulle kunna arbeta men inte gör det på grund av flyttvägran.

Precis. Men detta är ett forum som kryllar av bittra spottkobror.

Det är inte särskilt kul att flytta ifrån vänner och familj, och framför allt inte för barnet som får träffa sin pappa mer sällan. Men alternativet för oss vore socialbidrag. Det vinner ingen på.
  • ZsaZsa

Om man ser till lagen så säger den att föräldrar ska försörja sina barn solidariskt och efter förmåga. Alltså spelar föräldrarnas ekonomi in i stor utsträckning.

Umgängesresor är en del av barnets grundläggande försörjning. Om barnet bor hos dig ska pappan betala underhåll. Det ska också tas med i beräkningen.

Praxis är att föräldrarna delar på kostnaderna för resor som överstiger tio mil enkel resa. Praxis är också att umgängesföräldern har ansvaret för det praktiska när det gäller umgängesresorna.

Ni kan få hjälp hos familjerätten att räkna ut en rimlig fördelning och ni kan förstås komma överens om precis vad ni vill.

Det kan gå att få bidrag till dessa resor om någon av er inte har ekonomi att klara det.

Det blir ju ett stort avstånd och det framgår inte hur ofta ni har tänkt att barnet och pappan ska umgås. Här gäller nog att tänka till, även för några år framåt i den mån det går, för dels kan det bli ekonomiskt betungande och dels kan det bli praktiskt betungande för barnet i längden. Ett tips kan vara att pappan åker till barnet några gånger om året istället. Man kan också lägga umgänget så att barnet till vardags åker mer sällan, men är mer på loven hos sin pappa. På så sätt minskar man resandet för barnet, men får till mer umgänge i kvantitet i alla fall.

• Anonym (flyttlass)
    ZsaZsa skrev 2014-06-05 09:57:14 följande:
    Om man ser till lagen så säger den att föräldrar ska försörja sina barn solidariskt och efter förmåga. Alltså spelar föräldrarnas ekonomi in i stor utsträckning.

Umgängesresor är en del av barnets grundläggande försörjning. Om barnet bor hos dig ska pappan betala underhåll. Det ska också tas med i beräkningen.

Praxis är att föräldrarna delar på kostnaderna för resor som överstiger tio mil enkel resa. Praxis är också att umgängesföräldern har ansvaret för det praktiska när det gäller umgängesresorna.

Ni kan få hjälp hos familjerätten att räkna ut en rimlig fördelning och ni kan förstås komma överens om precis vad ni vill.

Det kan gå att få bidrag till dessa resor om någon av er inte har ekonomi att klara det.

Det blir ju ett stort avstånd och det framgår inte hur ofta ni har tänkt att barnet och pappan ska umgås. Här gäller nog att tänka till, även för några år framåt i den mån det går, för dels kan det bli ekonomiskt betungande och dels kan det bli praktiskt betungande för barnet i längden. Ett tips kan vara att pappan åker till barnet några gånger om året istället. Man kan också lägga umgänget så att barnet till vardags åker mer sällan, men är mer på loven hos sin pappa. På så sätt minskar man resandet för barnet, men får till mer umgänge i kvantitet i alla fall.

Tack för ett bra svar! Låter ungefär som Familjerätten har förklarat.

Som vi har planerat nu så kommer barnet att åka till sin pappa när det är lov och långhelger, det blir ungefär en gång i månaden. Vi är hyfsat överens men kommer mötas på Familjerätten och göra en överenskommelse. Kostnaderna ska delas lika är vi överens om.
Svar på tråden Flytta större avstånd, umgänge med andra förälder mm. Hjälp!