• Anonym (Maj)

Brukar man få vänta så länge...?

Ringde idag för att boka tid för abort:( Hade senaste mens 8 april så är idag i v 5+0. Fick tid för koll inför aborten den 26:e maj!! Är då i v 6+6! Hade ju velat ha tid så snabbt som möjligt. Men de ville ju kolla att allt sitter där det ska! Brukar man få vänta så länge? Känns ju som att aborten borde vara lättare ju tidigare den är...?

• Svar på tråden Brukar man få vänta så länge...?
  • Volt
    Stårschan skrev 2014-05-13 10:13:19 följande:

Var beredd på att det kan bli mer. Du kan tvingas boka in en tid med psykolog också innan du får göra aborten, och det är inte säkert att du får göra den hemma. Jag var i samma sits (helt säker på att jag ville göra abort), men det hela kostade 3 x 300 kr för ett första besök, ett obligatoriskt besök hos psykolog samt ett slutligt besök för att utföra själva aborten. Jag fick inte ta hem något piller och göra det hemma, utan de skulle nödvändigtvis ha in mig för att "ha koll efteråt".
    Vad skumt, har aldrig hört talas om ett obligatoriskt besök hos psykolog. Erbjuda samtal hos kurator gör de ju alltid, men inget tvång. 
  • Stårschan
    Volt skrev 2014-05-13 10:22:15 följande:
    Vad skumt, har aldrig hört talas om ett obligatoriskt besök hos psykolog. Erbjuda samtal hos kurator gör de ju alltid, men inget tvång. 
    Exakt. Så trodde jag också att det skulle vara, men jag hade väl extremt otur. De vägrade låta mig få aborten innan jag hade träffat psykologen. (Kan i och för sig ha varit en kurator, i och med att jag inte har full koll på skillnaden, men nån sorts rådgivande funktion hade hon som stod mellan mig och aborten. )
  • Anonym (Maj)

Blev tillfrågad om kuratorstöd men tackade nej! Hon p

• Anonym (Maj)

Hon på telefon sa att om allt såg bra ut så får jag första pillret direkt och tar med mig resten hem. Hon sa att de brukade göra så om man fött barn tidigare!

• Stårschan
    Anonym (Maj) skrev 2014-05-13 10:49:36 följande:
    Hon på telefon sa att om allt såg bra ut så får jag första pillret direkt och tar med mig resten hem. Hon sa att de brukade göra så om man fött barn tidigare!
    Grattis! Hoppas att allt går bra för dig.
  • Anonym (Maj)

Tack! Nervöst...

• Stårschan

Kan tänka mig det. Även om man vet vad man vill så är det ju inte direkt någon upplyftande upplevelse.

• Lisb1

Det var det samma för mig, dit jag ringde först sa de att jag var tvungen att vänta till nåt visst datum för att de skulle kunna se att det satt rätt och allt. Men jag gav mig inte utan ringde alla abortmottagningar i stan och fick tid på ett superbra ställe inom mindre än en vecka. De sa att de tror att de större sjukhusen som har högt tryck säger sådär för att lugna de som de inte kan erbjuda en tidigare tid till. Men jag var 5+2 och allt syntes vid VUL och såg bra ut inför en medicinsk abort hemma. Fick komma tillbaka dagen efter för att få tabletterna och sen ska jag på återbesök om nån vecka. Betalar bara för ett besök!
    Om det finns andra abortmottagningar i din stad eller nära din stad så rekommenderar jag att ringa runt och prova hos alla. Jag hade inte orkat gå så lång tid extra med ett växande foster i magen, näe jag är glad att jag fick en tidigare tid!

• Stårschan
    Lisb1 skrev 2014-05-13 16:27:03 följande:
    Det var det samma för mig, dit jag ringde först sa de att jag var tvungen att vänta till nåt visst datum för att de skulle kunna se att det satt rätt och allt. Men jag gav mig inte utan ringde alla abortmottagningar i stan och fick tid på ett superbra ställe inom mindre än en vecka. De sa att de tror att de större sjukhusen som har högt tryck säger sådär för att lugna de som de inte kan erbjuda en tidigare tid till. Men jag var 5+2 och allt syntes vid VUL och såg bra ut inför en medicinsk abort hemma. Fick komma tillbaka dagen efter för att få tabletterna och sen ska jag på återbesök om nån vecka. Betalar bara för ett besök!
    Om det finns andra abortmottagningar i din stad eller nära din stad så rekommenderar jag att ringa runt och prova hos alla. Jag hade inte orkat gå så lång tid extra med ett växande foster i magen, näe jag är glad att jag fick en tidigare tid!
    Det är nog dessvärre rätt ovanligt att det finns flera abortmottagningar att välja på om man inte bor i någon av de allra största städerna...
  • Lisb1

absolut, så är det ju! men det kan finnas fler än man tror, jag var tvungen att googla ett tag för att hitta alla här omkring där jag bor. menade mest att det kan vara värt att söka ordentligt efter fler mottagningar, och testa i närliggande städer om det finns möjlighet att ta sig dit.
    Eller ring varje dag för att kontrollera om någon har lämnat återbud.
    Lycka till

• Anonym (dåligt)

Usch vad dåligt att du ska behöva vänta så länge. Jag har gjort två medicinska aborter med några års mellanrum. Den första gjorde jag i Uppsala och då fick jag tid tre dagar senare. Antar att jag fick komma dit och ta en tablett att dagen innan också (minns ej). Däremot så gjorde jag min andra abort i Malmö, då fick jag vänta i tre veckor. Jag var helt på det säkra med mitt beslut, mötet med kurator tackade jag ja till och den tiden hade jag också ganska tidigt. Ändå fick jag vänta. Ångest. Kolla med dem om det finns möjlighet att ställa sig på någon avbokningslista (så gjorde en kompis till mig och kom in snabbare). Märkligt också om du ska få ta hem tabletterna, tycker ju att du borde få ta hem dem redan nu i så fall. Säkert måste de invänta tiden för VUL, jag tror att en alltid gör ett sådant...

• babyba

Jag fick vänta två veckor.Tro inte på allt på läser på nätet säger jag bara alla varnade mig för att jag ska få ett helvete,nu hade jag ioförsej morfin så hade mindre värk än mensvärk och blödde mindre än mensvärk med,fostret kom ut helt med moderkaka och allt och efter det har jag inte haft ont alls nästan så det räcker med ett trosskydd,det kommer gå bra för dig!

• Anonym (dåligt)
    babyba skrev 2014-05-15 17:31:11 följande:
    Jag fick vänta två veckor.Tro inte på allt på läser på nätet säger jag bara alla varnade mig för att jag ska få ett helvete,nu hade jag ioförsej morfin så hade mindre värk än mensvärk och blödde mindre än mensvärk med,fostret kom ut helt med moderkaka och allt och efter det har jag inte haft ont alls nästan så det räcker med ett trosskydd,det kommer gå bra för dig!
    Så var min andra abort för mig med, det dröjde ganska länge innan jag "kom igång" typ 5-6 timmar kanske och sedan kom embryot (som det heter när det är en cellklump). Därefter var jag ganska okej. Den första var ännu enklare, över på några timmar bara. Sedan blöder man ju under en period efter, typ en vecka, men det är inte mer än som en liten mens.
Svar på tråden Brukar man få vänta så länge...?