• Busungarna

Hur ska sammandragningar kännas?

Jag har redan 2 barn men dom har hunnit bli några år nu och jag minns inte hur det kändes. Jag googlade och det stod att magen känns hård när man håller handen på den under en sammandragning men att det inte ska kännas obehagligt eller göra ont. Men jag tycker inte att magen blir sådär jättehård utan jag får snarare en känsla av träningsvärk/mensvärk som sitter i i 1-2 minuter och sen går det över. Det kan trycka lite neråt. Dom började för ca 2 veckor sedan och kommer varje dag 1-3 gånger, både när jag är i rörelse och när jag vilar i sängen. Nu är dom starkare än när jag fick första sammandragningen. Är det här normalt? Jag är i vecka 21.

• Svar på tråden Hur ska sammandragningar kännas?
  • Limaliie

Har haft sd sedan v 16 och de har ju ökat i antal ju längre tid jag gått. Mina känner jag tydligt, det suger till i hela magen, får ofta lite hjärtklappning och svårt att andas men de gör aldrig ont och släpper fort.

• BjörkW

Läste på 1177.se att om det trycker neråt ska man ta kontak med förlossningen bra för att kolla så att inte livmoderhalsen påverkas av sammandragningarn. Nu såg jag att denna tråd är några dagar så det kanske du redan gjort? :)

• Busungarna

Nä jag ringde aldrig dit men det har lagt sig lite nu, det trycker inte lika mycket neråt och dom känns inte lika starka.

• O Z

Jag har det likadant minus trycket nedåt och undrar också om det är sammandragningar och om det ska kännas så där.

Svar på tråden Hur ska sammandragningar kännas?