Apopan skrev 2014-05-13 22:05:45 följande:
Jag har haft lite olika förhållningssätt genom åren, men alltid med tyngdpunkten på det positiv förstäkning. Med nuvarande hund har jag dock varit tvungen att prova lite allt möjligt, då jag hade väääldigt få belöningar att jobba med de första två åren. Varken mat/godis eller lek med leksak fungerade, utan enkom "brottning" och springa omkring och tacklas, typ. Att säga att han är duktig har ju såklart funnits, men han var inte så kelen förrän han började komma ur könsmognaden. Det där med mat och godis kom säkert från hans foderallergi, och föremålsintresse lyckades jag inte få igång utan mat.
Han tar heller inte tillsägelser bra. Antingen tar han åt sig så mycket att en skäms även fastän man inte tycker att en lät så hård, eller så har han varit helt blockerad och då manar en bara på honom i det han tänkt göra. Så det skippade jag rätt snabbt, och när jag fick upp matintresset så har jag även fått till ett föremålsintresse, så nu jobbar vi bara med belöningar och när han gör något han vet att jag inte gillar (de få gångerna det händer numera, inte sagt att han alltid gör rätt, men man har ju blivit snabb på att avleda och agera förebyggande) så behöver jag bara säga random ord eller en mening så slutar han. Oftast har jag en glad ton när jag säger något i de lägena. Då slutar han ju med det han håller på med och kollar på mig och undrar vad han skall göra istället. Finns ingen anledning att lägga in ett förbudsord eller bli arg på honom i de lägena, det skulle inte göra någon nytta alls i vårt fall.
Min förra hund var lite lättare då han hade sådant stort mat - och föremålsintresse från början, och likaså hunden jag är hundvakt åt ett par dagar i veckan, som för övrigt är galet lätt att träna och ha att göra med, som dag och natt från hur min hund är. Min hund är värsta vildhunden i jämförelse även fastän han är mer "väluppfostrad", lugnare och skötsam på de flesta vis. Henne skvallertränar jag mycket med nu, då det fungerar bättre på henne än min t.ex. Var naturligt kontaktsökande redan från när hon var valp, och superlätt att motivera och belöna..
Med min förra hund använde jag dock rätt mycket "nej". Ordet "nej" finns inte i vardagen med nuvarande hund (om det inte slinker ur en förstås), utan används bara i yttersta nödfall. Som om han är påväg att springa ut i vägen eller något.. Använder mig oftast av andra ord som fungerar om jag måste hejda honom i något. Så som "vänta", vilket iofs betyder att han får en fin belöning om han slutar med det han gör, men det kan han ju vara värd. Annars så fungerar ju "sitt", "hit" "mat" osv bra i avbrytande/avledande syfte också, och just ordet "mat" kan jag använda ibland när jag skvallertränar vilt och katter. Slinker ur mig naturligare än klicker-subsitut-ljudet rätt ofta nämligen.
Kan ju avsluta med att säga att jag tror att olika förhållningssätt är bäst för olika hundar och människor, och att en kanske inte skall vara superlåst i hur en brukar göra med alla hundar. Däremot så skall tyngdpunkten alltid ligga på att jobba med så mycket positiv förstärkning som möjligt. Det kommer man längst på. Både inlärningsmässigt och relationsmässigt. Och med min nuvarande har det blivit typ enkom mjuka och positiva metoder. Det passade oss bäst.
Nu blev det en halv uppsats

Inget fel på uppsatsen, den var intressant =)