• Anonym (Erik)

    Egen företagare SGI

    Såg en liknande fråga nyligen, men då dök denna fråga upp för mig.

    Om jag har ett eget  företag  när får jag SGI från den om jag skulle bli sjuk.
    Dvs. hur lång tid måste jag ha arbetat. Skiljer det sig från den vid anställning, då får man SGI från dag 1 om jag ska arbeta mer än 6 månader?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Egen företagare SGI
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Det framgår inte av din fråga om du menar enskild firma eller aktiebolag då det beräknas på olika sätt. Har man ett aktiebolag ses man i regel som både anställd och arbetsgivare, där man fastställer SGI (sjukpenninggrundande inkomst) utifrån uttagen lön från bolaget.
    Om du är anställd i ditt eget bolag kan du även läsa informationen under fliken Arbetsgivare på vår webbplats: www.forsakringskassan.se

    Har man enskild firma beräknas inkomsten på företagets nettointäkt. Med nettointäkt mens företagets resultat efter avdrag för kostnader, egenavgifter och avsättningar till periodiseringsfonder mm. Är företaget nystartat finns det även möjlighet att få en SGI fastställd under så kallat uppbyggnadsskede. Ett uppbyggnadsskede kan vara i upp till 24 månader.

    Bifogar länkar där du kan läsa mer om detta:

    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst/

    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/

    Hälsningar
    Gabriella, handläggare

  • Anonym (Erik)

    Jag har ett aktiebolag som är aktiv men som jag inte arbetat i på 2 år.
    När jag börjar arbeta och tar ut månadslön är det alltså likställt med anställning?
    Dvs sig beräknas på den lön jag säger mig ska ha 6 månader framåt.
    Korrekt?

  • Anonym (Erik)

    Jo jag vet att den baseras på det.
    Men vi fråga är ju om jag har rätt till SGI från dag 1 som anställd i mitt egna aktiebolag även innan tagit ut lön.
    Antagligen händer inte detta senario men vill alltså veta om jag har ngn typ av SGI skydd innan 6 månader gått?

  • Försäkringskassan

    Hej,

    Om ett ersättningsärende skulle bli aktuellt i samband med att du blir sjuk i ditt aktiebolag


    och du inte har hunnit ta ut någon lön, får utredningen visa


    om det går att fastställa någon SGI. Man får göra ett antagande och bedömning utifrån utredningen om du


    skulle ha tagit ut den lön som du uppger isamband med din begäran om sjukpenning.

    Hälsningar
    André Handläggare

Svar på tråden Egen företagare SGI