• Mor87

Ni som har fått barn tätt*

Hej, jag fick mitt första barn för ett halvår sedan. Redan när jag blev gravid prata vi om att få ett till barn hyfsat tätt efter, skulle du/ni vilja gå några råd.. Tips.. För och nackdelar.
    Hade du väntat lite längre o varför?

Mvh L o B

• Svar på tråden Ni som har fått barn tätt*
  • fyrabarnsmor4

För oss: MASSOR med fördelar med tättisar!

Nackdelar? vad är det? Jag kan inte säga nåt "dåliga saker" om att ha tättisar. För jag/vi har inte upplevt ha mer än 2 år mellan barnen ännu.

Har 4 barn, äldsta är 8 (april) är och yngsta ska bli 4 år den 27 maj. Jag är med barn igen. Sladdisen är beräknad till 7 september så därefter kan jag tala om för dig OM det finns nackdelar med tättisar och ha några år mellan barnen.

Det är bara ni TVÅ som ska bestämma det tillsammans.
    Gör det om det känns bra för er två annars kan ni vänta till efter sommar och diskutera igen om ni ska starta barnverkstad eller inte.

Önskar er lycka till!
    KRAM

• Flisan79

Jag har 2,5 år och 22 månader mellan mina tre barn.
    Personligen föredrog jag absolut 2,5 år. 22 mån tyckte jag var en smula tätt. Inte för att det är så jobbigt i sig, utan för att en 22 månaders fortfarande behöver få vara "bebisen".

• Neysie

Nu är mina barn fortfarande väldigt små, 3,5 månader och 22 månader alltså 1,5 år mellanskillnad. Men hittills så har det varit rätt tufft med två små killar som båda behöver och vill ha mamma samtidigt. Dåligt med sömn och fullt upp hela hela tiden.

Tror dock det har varit jobbigast för "stora" killen med all förändring. Man märker att han känner sig lite undanskuffad trots all uppmärksamhet vi ger.

MEN det är mysigt oxå! Stora killen älskar sitt syskon och ger gärna honom många och ibland hårdhänta pussar. Ibland tänker jag att vi borde ha väntat längre, låtit den stora vara liten längre men jag är övertygad om att han får igen det i ett nära syskon när de blir äldre.

• Mabaja

Jag har 16 mån mellan 1 och 2 och 15 mån mellan 2 och 3... Jag såg bara fördelar med att ha två tätt! Superkul. När trean kom tappade jag allt. Det blev jättejobbigt att inte räcka till... Skittufft verkligen... Men nu när yngsta är 10 mån har vinden vänt och det är superkul.

• Mor87

Jättetacksam för era svar!! Jag tänker också på att min lilla nu kommer att få bli stor så fort. Men som ni skriver att det är roligt för dom o ha varandra sen.

Och jag skulle gärna vilja vänta med dagis lite och då är det ju bättre med fler tätt,tänker jag.

Liten fråga till er som har tre eller fler, hur mycket är "flerbarnstillägg"?

**

• fyrabarnsmor4
    Mor87 skrev 2014-05-14 11:24:03 följande:
    Jättetacksam för era svar!! Jag tänker också på att min lilla nu kommer att få bli stor så fort. Men som ni skriver att det är roligt för dom o ha varandra sen.
    Och jag skulle gärna vilja vänta med dagis lite och då är det ju bättre med fler tätt,tänker jag.

Liten fråga till er som har tre eller fler, hur mycket är "flerbarnstillägg"?
    **
    Kopierat från fk.se
    Om du har delad vårdnad Totalt antal barn Barnbidrag Flerbarnstillägg Sammanlagt  1 525 kronor - 525 kronor 2 1 050 kronor 75 kronor 1 125 kronor 3 1 575 kronor 302 kronor 1 877 kronor 4 2 100 kronor 807 kronor 2 907 kronor 5 2 625 kronor 1 432 kronor 4 057 kronor 6 3 150 kronor 2 057 kronor 5 207 kronor

Jag har ca 15,5 mån mellan barn 1 och barn 2,
    17,5 mån mellan barn nr 2 och barn nr 3
    16 månader mellan barn nr 3 och barn nr 4

Det blir typ 4 år och någon veckor mellan barn nr 4 och barn nr 5. Det är sladdisen (för oss)
    Nackdel? "börja om" med nattvak och blöjor. Men äsch. Det ordnar sig...
  • fyrabarnsmor4
    fyrabarnsmor4 skrev 2014-05-14 11:35:52 följande:
    Kopierat från fk.se
    Om du har delad vårdnad Totalt antal barn Barnbidrag Flerbarnstillägg Sammanlagt  1 525 kronor - 525 kronor 2 1 050 kronor 75 kronor 1 125 kronor 3 1 575 kronor 302 kronor 1 877 kronor 4 2 100 kronor 807 kronor 2 907 kronor 5 2 625 kronor 1 432 kronor 4 057 kronor 6 3 150 kronor 2 057 kronor 5 207 kronor

Jag har ca 15,5 mån mellan barn 1 och barn 2,
    17,5 mån mellan barn nr 2 och barn nr 3
    16 månader mellan barn nr 3 och barn nr 4

Det blir typ 4 år och någon veckor mellan barn nr 4 och barn nr 5. Det är sladdisen (för oss)
    Nackdel? "börja om" med nattvak och blöjor. Men äsch. Det ordnar sig...
    Jisses!
    siffror från fk.se blev sååå tokig...
    Skicka länk istället...
    Här är det...

Nej det blev förrr låååång.

Skriv www.fk.se
    klicka på Förälder (vänster spalt)
    Klicka på När barnet är fött
    klicka på Barnbidrag
    Klicka på barnet född efter 1 mars 2014

Nu ska du se tabell med olika siffror...

• Shade80

Beror nog på av vilken natur du och din partner är av. Som en ganska hetlevrad människa både jag och min bättre hälft är, har det visat sig i våra barn, vill jag lova.

Ständigt bråk och skrik.

Dock har barnen också roligt ihop, inte att förglömma. Trots allt retande och alla slagsmål, har de ändå varandra när dagarna blir grå, något som kan följa med dem hela livet om allt vill sig väl.

Grattis

• nozpa

21 månader mellan 1:an och 2:an, kommer ha 20 månader mellan 2:an och 3:an. Så för oss har det uppenbarligen fungerat bra. Vi var hemma bägge 2 i 6 månader när 2:an föddes.
    Kommer köra liknande upplägg när 3:an kommer också.

• GrönaDruvan

Vi har 15 månader emellan våra killar, och nu när de är lite större (ca 5,5 och 4) är det rätt skönt att ha tätt, de leker bra.

Samtidigt är de så otroligt olika som personer, så det är väldigt svårt att alltid göra båda nöjda.

När de var mindre var det en riktigt jobbig tid. Man har 2 små barn som behöver en, men de är på så olika stadier.

Hade jag vetat vad jag vet nu, så hade jag aldrig skaffat så tätt.

Våran äldsta kille hade behövt ha oss själva ett tag till och jag skulle nu i efterhand velat ha honom som ensam barn ett längre tag.

Ensam tiden med första barnet kommer aldrig igen, och de får bli stora så fort.

Mitt i allt detta tuffa småbarns liv så flyttade jag o min man isär, det blev för mycket.

Nu älskar jag givetvis mina killar och hoppas dom blir bästa vänner i livet.

• mammalovis

Av de jag mött som har riktigt tätt mellan sina barn har de genomgående fått ett lugnt förstabarn som sovit hela nätter tidigt. Värsta tänkbara scenarium är ju att man får ett kolikbarn eller föder för tidigt och hamnar på neo en tid, tänker jag.

Jag har 2,5 år mellan mina. Fördelen har varit att den stora tjejen kunde gå i trappor själv och fixade mycket med påklädning och så. Nu när äldsta är 3,5 är bekymret mer att hon ska bära och hålla i bebisen på 11 månader så hon kan gå.

Så mycket handlar väl om hur man klarar sömnbristen och att räcka till för två små. En fördel med tätt är väl att de inte kommit dithän att leksakerna är "min" ännu.

• Flickan och kråkan

Vi har 16 månader mellan våra äldsta barn (ettan var inte ett lätt sova-hela-natten-barn ) och sedan är det 4 respektive 5,5 år till trean. Både tätt och fler år mellan har sina fördelar och nackdelar tycker jag. Jag känner mig lyckligt lottad att få uppleva båda varianterna. Jag har tre underbara pojkar - rätt antal för oss - och fantastiskt att få följa deras syskonskap. Både tätt och längre mellan är underbart...på olika sätt. Ända tills för ett par veckor sedan samsov vi med alla barnen. Vad är bättre än två stora som somnar med sina näsor inborrade i en liten pyttig lillebror (minstingen flyttades sedan så att han inte sov bredvid något syskon, så ingen förfasar sig ).

• fyrabarnsmor4
    mammalovis skrev 2014-05-19 22:23:21 följande:
    Av de jag mött som har riktigt tätt mellan sina barn har de genomgående fått ett lugnt förstabarn som sovit hela nätter tidigt. Värsta tänkbara scenarium är ju att man får ett kolikbarn eller föder för tidigt och hamnar på neo en tid, tänker jag.
    Tja.
    Det löser sig ändå.

Barn nr 2 har "mjölkmage" och barn nr 3 kom 1 månad för tidigt (36+0)
    Sonen var under utredning om sin mageproblem. Han sov ofta dålig om nätter för han hade magont ofta. Det var bara mig han väckte så jag tog hand om honom. Man fick ändra på hans kost ofta för att hitta "felet".
    Visst det var mycket då men man löste sig ändå till sist för vi bestämde oss att komma in i rutiner så fort jag kom hem från BB, stannade där fyra dagar. Min man var hemma med oss några dagar sen var han tillbaka till jobbet.

Äsch, om man tänker positiva så löser det sig till slut. Man ska se lösningar inte hinder.

• Sesso1

Vi har 2 år mellan 1:an och 2:an och 15 månader mellan 2:an och 3:an och jag ser mest fördelar!!!

Nackdelen om jag ska säga någon är ekonomin som blir påverkad då vi inte haft två fulla inkomster på lång tid. Men dem tiden kommer! Det är klart värt det!!!

Svar på tråden Ni som har fått barn tätt*