• countryfish

Hungriga och gnälliga katter!

Hej!

Mina två katthonor blir aldrig mätta. Jag använder mig av Royal Canin mat för steriliserade katter och de får den dosen som står bak på påsen. Så fort jag rör på mig springer de efter och börjar skrika och gnälla efter mat och de ger inte upp tills jag har gått upp på ovanvåningen igen. Detta kan vara så tidigt som 30 minuter efter de fått mat. De är och har alltid varit innekatter och har ingen mask. Det är inte direkt billig mat så jag kan ju inte hålla på å ge dom dubbla måltider, de har alltid klarat sig tidigare med maten, detta började efter flytt från Spanien till Sverige. Kan det vara för att de har mer utrymme att röra sig på/får mer motion? För övrigt har deras beteende inte ändrats.

Tacksam för lite tips och idéer vad jag kan hitta på för att lugna deras magar!

• Svar på tråden Hungriga och gnälliga katter!
  • Birgitta02

Jag hade öst på så de hade torrfoder tillgängligt alltid. Katter äter 15 ggr om dagen. Får de inte tillgång till foder alltid så finns risk att de hetsäter när de väl får mat.

För att hindra skrikandet så ha ALLTID torrfoder framme. De kommer troligen hetsäta nån vecka eller två innan de lugnar ner sig. De behöver veta att det finns mat. Royal Canin är inte speciellt dyrt. Köp en tiokilossäck (600 kr?). Den räcker ganska länge.

• Snuttan80

Jag tror oxå att dom lugnar ner sig om dom får ha mat tillgänglig hela tiden, i början hetsäter dom men sen märket dom att dom har mat kvar ändå och det kommet bli annorlunda

• nemo1

Byt till ett bättre foder. RC lever endast kvar pga sitt namn och innehåller massor med spannmål, ffa kastratmaten. Spannmål är bukfylla för katten och den måste äta mer för att bli mätt. Doseringsanvisningarna stämmer ej på alla katter då detta är mycket individuellt. Spannmål gör katten tjock och inte fetthalten, den ska ligga på ca 20-22%

Byt till ett spannmålsfritt foder, tex Porta 21 sensible men fasa in fodret mycket mycket långsamt under flera veckor då deras magar inte är vana vid så högt köttinnehåll. Helst av allt, skippa torrfodret och ge enbart blötmat då detta är mycket bättre än alla torrfoder. Tex Mjau i tetra och Bozita är två av de bästa blötmatsfodren och är ett helfoder.
    Mina har fri tillgång och är fina i hullet.

Läs gärna kattstatus.se

• Birgitta02
    nemo1 skrev 2014-05-14 11:14:55 följande:
    Byt till ett bättre foder. RC lever endast kvar pga sitt namn och innehåller massor med spannmål, ffa kastratmaten. Spannmål är bukfylla för katten och den måste äta mer för att bli mätt. Doseringsanvisningarna stämmer ej på alla katter då detta är mycket individuellt. Spannmål gör katten tjock och inte fetthalten, den ska ligga på ca 20-22%

Byt till ett spannmålsfritt foder, tex Porta 21 sensible men fasa in fodret mycket mycket långsamt under flera veckor då deras magar inte är vana vid så högt köttinnehåll. Helst av allt, skippa torrfodret och ge enbart blötmat då detta är mycket bättre än alla torrfoder. Tex Mjau i tetra och Bozita är två av de bästa blötmatsfodren och är ett helfoder.
    Mina har fri tillgång och är fina i hullet.

Läs gärna kattstatus.se
    Det ultimata är tillgänglighet till torrfoder alltid. Och kanske ett eller två mål med våtfoder. Men katter bör alltid ha tillgång till mat.
  • Mamma14

Våra katter betedde sig precis som dina, men när vi såg till att det alltid fanns mat framme så lugnade dom sig ganska snart.

• nemo1
    Birgitta02 skrev 2014-05-14 11:21:05 följande:
    Det ultimata är tillgänglighet till torrfoder alltid. Och kanske ett eller två mål med våtfoder. Men katter bör alltid ha tillgång till mat.
    Om du är snäll och läser på om foder innan du kommenterar skulle jag bli glad.
  • Bjäbb

Min katt har fri tillgång till torrfoder så det är bara när jag glömt fylla på som hon blir grinig. Hon har alltid haft fri tillgång till mat och innan hon kastrerades var det lugnt med vikten eftersom hon hade sina svältperioder och var rätt aktiv.
    Nu är hon visserligen liiite överviktig men jag försöker aktivera henne mer istället så hon inte blir fet.
    Olika typer diet/specialfoder funkade inte alls för henne för det fick henne att gå upp i vikt rejält då hon mer eller mindre åt konstant. Det verkar som den typen av mat inte mättar alls.

• nemo1
    Bjäbb skrev 2014-05-17 07:21:32 följande:
    Min katt har fri tillgång till torrfoder så det är bara när jag glömt fylla på som hon blir grinig. Hon har alltid haft fri tillgång till mat och innan hon kastrerades var det lugnt med vikten eftersom hon hade sina svältperioder och var rätt aktiv.
    Nu är hon visserligen liiite överviktig men jag försöker aktivera henne mer istället så hon inte blir fet.
    Olika typer diet/specialfoder funkade inte alls för henne för det fick henne att gå upp i vikt rejält då hon mer eller mindre åt konstant. Det verkar som den typen av mat inte mättar alls.
    Ge enbart blötmat så håller katten vikten bra.
  • Bjäbb
    nemo1 skrev 2014-05-17 08:58:37 följande:
    Ge enbart blötmat så håller katten vikten bra.
    Hon tvärvägrar äta blötfoder. Har försökt med i stort alla sorter och hon har ratat allt och hänger istället i benet skrikandes efter "rätt" mat. Hon är riktigt riktigt sjukt kräsen. Blandar jag t ex i EN bit av annan sort torrfoder i hennes skål blir den kvar när allt annat är uppätet.
  • nemo1
    Bjäbb skrev 2014-05-17 09:09:15 följande:
    Hon tvärvägrar äta blötfoder. Har försökt med i stort alla sorter och hon har ratat allt och hänger istället i benet skrikandes efter "rätt" mat. Hon är riktigt riktigt sjukt kräsen. Blandar jag t ex i EN bit av annan sort torrfoder i hennes skål blir den kvar när allt annat är uppätet.
    Vad ger du för torrfoder då?
  • Bjäbb
    nemo1 skrev 2014-05-17 09:36:52 följande:
    Vad ger du för torrfoder då?
    Applaws
  • nemo1
    Bjäbb skrev 2014-05-17 09:58:52 följande:
    Applaws
    Eftersom det är ett spannmålsfritt foder tycker jag att du ska ha fri tillgång. Har du provat Pussi portionspåsar? Det gillar alla jourkatter jag får hem. Gav tidigare Mjau och Bozita blötmat (båda samma tillverkare) men troligtvis ändrade de receptet för ett par år sedan så nu ratas det.
  • nemo1
    nemo1 skrev 2014-05-17 11:01:55 följande:
    Eftersom det är ett spannmålsfritt foder tycker jag att du ska ha fri tillgång. Har du provat Pussi portionspåsar? Det gillar alla jourkatter jag får hem. Gav tidigare Mjau och Bozita blötmat (båda samma tillverkare) men troligtvis ändrade de receptet för ett par år sedan så nu ratas det.
    Såg nu att du har fri tillgång.
  • Jorunn

Köp en aktiveringsboll!

www.zoo.se/slimcat-multivet-aktivering-mixade-farger-7-5-cm.html

Nu låter det inte som att dina katter är överviktiga, vilket är anledningen till att vi köpte en sån till vår katt. I början fattade han inte alls hur han skulle få ut maten, men äter han bara torrfoder ur bollen och får leka lite samtidigt. Problemet med vårt lilla fetto är att han kan sitta med bollen hur länge som helst och verkar lite besatt av den. Den ursprungliga tanken var att han skulle äta mer blötmat.

Svar på tråden Hungriga och gnälliga katter!