• Anissa

Hjälp! Dum (och akut) fråga om vinteroveraller.

Hejsan! Jag har en eventuellt fånig fråga på temat vinteroveraller. Min dotter är 13 månader och kommer alltså att vara runt 1 1/2-2 år under vintern. Nu har jag snubblat över, och förälskat mig i, en overall från Mini Rodini, det är förra årets modell och säljs billigt, jag hittade dessutom ett riktigt bra erbjudande men det går ut idag och därför måste jag bestämma mig genast. Min undran är om detta faktiskt är en lämplig overall för ett så stort barn? Den ser så bebisaktig ut.. å andra sidan går den upp till stl 92/98. Dottern kommer att vara hemma ett år till så hon behöver inte lika slitstarka kläder som ett förskolebarn men självklart något som tål väder och vind och som hon kan röra sig i. Vad tycker ni? Är detta en nyfödings-overall för primärt vagnburna små eller funkar den för ett större barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-14 11:37
    Gah, jag lyckas förstås inte ladda upp någon bild... Men det är alltså denna overall det handlar om: www.orangemayonnaise.com/en/webshop/mini-rodini-heart-baby-overall/ws-pr/pr1656

• Svar på tråden Hjälp! Dum (och akut) fråga om vinteroveraller.
  • vi och pyret

Hej,

Jag skulle inte köpa en vit overall till ett barn som går själv. Visst kanske om du bor någonstans där snön ligger som ett täcke hela vintrarna men annars så lär den kanske inte vara ngn vacker syn efter ett par turer i leran eller alla gånger man landar på knäna där det är sandat.

Tror dock inte att behovet av slittålighet har ngt att göra med hurvida man går på förskola eller inte. Mina barn sliter iaf lika mycket hemma som borta:).

Kanske lite trist svar?:)

• Natulcien

Det viktigaste för en liten 1,5-2-åring som hasar, rullar, kryper, rutschar runt i snö/slask/lera är ju att overallen är slitstark, varm och håller vätan ute.
    Så om overallen är vattentät, varm och slitstark så är det väl okej. Sen är ju färgen (vit) ohyggligt opraktisk. Men det är ju upp till dig om du vill ha en brunmelerad overall på sikt... Flört

• Flickan och kråkan

Jag kommer att vara lika tråkig jag. Om det blir smutsigt gör ju inget, men däremot skulle jag inte köpa en overall till ett rörligt lekande barn med så låg vattenpelare. Hur är slitstyrkan? Form och färg tycker jag inte är något problem men som sagt i den åldern vill jag ha slittåligt och vattentätt. Vi bor inte i snörrika norra sverige utan det kan även vara rejält blött under overallsäsongen.

• viseversa

Njaa jag tänker mest på astt den är VIT. Vet du hur mycket ett barn på 2 år rullar och leker ute? Den kommer inte vara vit och fin länge. Jag hade INTE köpt denna overall tilkl ett barn som kan gå. jag tycker det är mer en overall för barn i vagn ja. 

• viseversa

Ja sen måste den tåla vatten bra. Beror ju på var du bor men är det en slaskig vinter vill man ha en overall som itne läcker efter 2 timmar ute i parken.

• The Fugly

Ledsen TS men du kommer vilja ha en overall som tål väta bättre och gärna som är förstärkt i rumpa och vid knäna.

• Anissa

Tack massor för alla svar! Och ni har ju naturligtvis helt rätt :) Vi skippar denna och köper något mera ändamålsenligt när vintern närmar sig.

• viseversa

Men den ÄR väldigt fin ts. I alla fall i några dagar. nej en annan overall låter som en bra plan.

• Anissa
    viseversa skrev 2014-05-14 14:20:16 följande:
    Men den ÄR väldigt fin ts. I alla fall i några dagar. nej en annan overall låter som en bra plan.

Lol, lite längre än så skulle den ju gärna få hålla :) Nä men innerst inne visste jag nog att det var en dålig idé, annars skulle jag ju inte ha behövt starta en tråd om det.. :P men hon är mitt första barn och går dessutom inte ännu så jag har liksom så svårt att visualisera hur ett större och mer rörligt barn är och ska kläs!

Tack till alla som fick mig på bättre tankar :)
Svar på tråden Hjälp! Dum (och akut) fråga om vinteroveraller.