• Betty86

Föräldraledighetsperiod?

Hej! Gäller föräldraledighetsperiodern för olika barn? Om jag tex var ledig för barn nr 1 jan- feb, gick in och jobbade mars- april, gick på f-ledigt för barn nr 2 100% maj-aug, 75% f-ledigt sept- okt och slutligen 50% nov-dec? Vet du om det är ok? Det blir ju trots allt 4 ledighetsperioder/år fast enbart 3 med barn nr 2. Vad gilla som en period, om jag förlänger min ledighet, alltså söker f-ledigt tex 100% fast i 2 omgångar i rad. Ex.vis 100% jan-feb. och sen lämnar in en ansökan på 100% mars-april. Blir det 2 eller en period då? Mvh

• Svar på tråden Föräldraledighetsperiod?
  • Försäkringskassan

Hej,

Regeln säger att man har rätt till föräldrapenning minst 3 perioder per kalender år så länge man lämnat in sin ansökan med framförhållning om 2 månader vissa arbetsplatser har i sina avtal att det ska vara 3 månaders framförhållning. För Försäkringskassan kan du så länge du och din arbetsgivare är överens kan du ta ut hur många perioder som helst. Det är dock inte 3 perioder per barn utan 3 perioder med föräldraledighet per kalender år. På det sätt du beskriver, har du mycket riktigt tagit ut 4 perioder men motsätter sig inte arbetsgivaren är det som sagt helt OK. Du bör kontrollera med din arbetsgivare hur de ställer sig till en förlängning av en period om den på grund av att den är sammanhängande räknas som en eller 2 för att det är en ny överenskommelse.

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden Föräldraledighetsperiod?