• Anonym (cilla)

Dålig ekonomi mm. Får vi bli familjehem?

Jag och min kille har varit ett par i snart 10 år. Vi har två barn i dagisåldern. Han har fast jobb sedan 5 år tillbaka. Jag är arbetslös. avi har en väääldigt tight budget och får knappt ihop det varje månad. Vi har även ett lån på 150.000:-
    Vi vill gärna bli familjehem men funderar på om vi når upp till kraven för att få bli ett med tanke på lånet och våran budget!? någon som kan något om detta och vet om det spelar någon roll? Man borde väl ändå få någon form utav ersättning?

• Svar på tråden Dålig ekonomi mm. Får vi bli familjehem?
  • Anonym (cilla)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-05-14 20:07:55 följande:
    Berätta bara inte att ni tagit ett stort vanligt lån för att lösa det inkomstbaserade studielånet, för då kommer er intelligens att ifrågasättas. Så makalöst korkat...
    de kanske, men när dom (CSN) tycker att en arbetslös skall betala 2800:- varje månad i huuur många månader som helst fanns inte så mycket till lösning. tyvärr.
  • Anonym (nej)
    Anonym (cilla) skrev 2014-05-14 20:24:24 följande:
    de kanske, men när dom (CSN) tycker att en arbetslös skall betala 2800:- varje månad i huuur många månader som helst fanns inte så mycket till lösning. tyvärr.
    Men det vill inte lånegivaren att du ska?
  • Anonym (cilla)
    Anonym (nej) skrev 2014-05-14 20:28:19 följande:
    Men det vill inte lånegivaren att du ska?
    nää ca 1000.- bet. vi i mån på de.
  • Anonym (.)

Jag vet då iaf två familjer som har placeringar som har det för att ena partnern inte fick jobb. Så klart hoppas man att grundtanken är att hjälpa! Men ekonomin styrde väldigt mycket i dessa fall..

• Anonym (NEJ 2)

Jag hoppas verkligen INTE ni blir godkända då jag är övertygad om att ni ser detta som ett sätt att tjäna stora pengar!

Dessutom finns det alldeles FÖR MÅNGA familjehem idag - vill ni hjälpa barn som har det svårt så finns det andra sätt.

Börja arbeta politiskt ideellt och se till att hela socialtjänsten revideras! LVU ska ses över ordenligt och utbildningen för socionomer ska förbättras m.m. Finns MASSOR ni kan göra!

• missan75
    Anonym (NEJ 2) skrev 2014-05-19 19:49:57 följande:

Jag hoppas verkligen INTE ni blir godkända då jag är övertygad om att ni ser detta som ett sätt att tjäna stora pengar!

Dessutom finns det alldeles FÖR MÅNGA familjehem idag - vill ni hjälpa barn som har det svårt så finns det andra sätt.

Börja arbeta politiskt ideellt och se till att hela socialtjänsten revideras! LVU ska ses över ordenligt och utbildningen för socionomer ska förbättras m.m. Finns MASSOR ni kan göra!

För många? Jag blir uppriktigt nyfiken, vart kommer den infon ifrån?
  • SH1980

Mitt råd är att du satsar på att försöka hitta dig ett jobb av alla anledningar. Därefter kan ni fundera på att bli ett familjehem.

• Anonym (NEJ 2)
    missan75 skrev 2014-05-19 19:55:09 följande:
    För många? Jag blir uppriktigt nyfiken, vart kommer den infon ifrån?
    Den infon är lätt att inse när man ser hur många stackars barn som felaktigt placeras trots att det ska vara så dyrt att placera barn?! Något som uppenbart INTE stämmer!
  • Jesper f

Jag tycker det är både värmande och behjärtansvärt att det fortfarande FINNS människor, som verkligen vill sträcka ut sin kärlek till dom som behöver det. Mer sånt, skulle INTE skada... MEN, sen finns också verkligheten. Och som er situation ser ut just nu, både för er själva, era egna barn, och ev. kommande barn, funderar jag också på om inte det klokare just nu är att få ordning på eran egen tillvaro först - och få en stabil ekonomi som tryggar Er framtid först, innan ni tar in någon till. Just ekonomiska trångmål, är förmodligen redan en av dom jobbiga aspekter dessa barn redan kommer från. Och äta knäckebröd och dricka vatten, är inte så mycket bättre någon annanstans än hemma. Det gör inte er som personer olämpliga på något vis, men det är å andra sidan kanske inte bästa förutsättningar. 

• Dr Mupp

Inte bara det faktum att ni har dålig ekonomi ligger er till fatet utan även det faktum att ni har dagisbarn. Vill ni verkligen ta in tex en våldsam tonåring i huset med två dagisbarn?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Soc.)
    Dr Mupp skrev 2014-05-23 20:33:14 följande:
    Inte bara det faktum att ni har dålig ekonomi ligger er till fatet utan även det faktum att ni har dagisbarn. Vill ni verkligen ta in tex en våldsam tonåring i huset med två dagisbarn?

Man kan iof välja vilken ålders och målgrupp man kan ta emot.
Svar på tråden Dålig ekonomi mm. Får vi bli familjehem?