• sophiaesther

ur ett barns synvinkel (hjälp mig föräldrar!!)

Jag har fått en traumatisk uppväxt och hade föräldrar som både gjorde mig och mina syskon illa psykiskt och fysiskt, lurade i oss att ene föräldern är sämre än den andre mm... 
    Till slut så ansåg socialen och hovrätten att min mor inte var en lämplig förälder och min far fick vårdnaden. 
    Vid detta tillfälle så jobbade han i Norge på en oljeplattform och var hemma.... fyra dagar i månaden. 
    Vid äldre dagar så Träffade han en YNGRE tjej (närmare i min ålder och min far är runt 50snåret) Och jag gillade inte henne alls och man märkte hur hon stötte bort mig, la sådana kommentarer så som "sitt inte i din pappas knä, du är ingen barnunge" vilket jag var. jag var en uppväxtskadad 15 åring som inte fick kärlek som barn. Jag behövde de jag kunde få vid äldre dagar. Gärna mycket kramar mm.. Till och med min syster som hatar kramar bara fick acceptera det då jag var som jag var och kände mig oälskad utan beröring, kramar mm. IALLAFALL - Jag blev äldre och mer irriterad, Och hon bodde hos oss då 18 år, och jag var fyra år yngre på snöret då jag är mittenårsbarn och hon senfödd men hon är född samma år som min bror. Jag accepterade henne inte alls och min pappa visste om det, Skulle andra föräldrar acceptera detta eller skulle ni faktiskt separerat ert kärleksliv och barnen? vid samma dag som min 18 års dag (för ett år sedan) slängde min pappa ut mig och sa att hans flickvän var viktigare än mig, och har sedan dess inte pratat med mig... Jag bor nu själv i en etta och mår psykiskt dåligt så jag kan inte jobba pga jag vet inte var mina känslor skall ta vägen, han har bokstavligen förstört mig och hans flickvän har förstört honom. 

Hur ser andra föräldrar på detta? Jag tror jag behöver höra andras åsikter än mina  18 åriga kompisars åsikter på det, jag förstår liksom inte varför man gör så och gör han fel eller är det jag som gör fel genom att förvänta mig att min pappa ska bry sig mer om mig än henne? Tacksam för åsiker och synpunkter.... (om jag får några...) 

• Svar på tråden ur ett barns synvinkel (hjälp mig föräldrar!!)
  • Whitetrash86

Jag skulle ALDRIG välja min partner över mina barn, oavsett hur vi har vuxit upp eller hur gamla som är. Okey, kanske om mitt barn är 30år och helt plötsligt får för sig att min partner inte duger. Men då är dom vuxna och ska kunna se vad som gör mig lycklig och acceptera det. Men jag hade ändå inte brytt mig mer om partnern än barnet... svårt att förklara egentligen. Men hade aldrig kastat ut mitt barn och vägrat prata med barnet.

Så du har inte gjort något fel. Men gjort är gjort. DU behöver bearbeta allt du varit med om, du behöver lämna det bakom dig och gå vidare i livet. Du är ung, LEV.
    Ditt liv är inte din pappa och hans kärlek. Ditt liv är ditt och din kärlek till dig själv.

• sophiaesther
    Whitetrash86 skrev 2014-05-14 20:00:34 följande:
    Jag skulle ALDRIG välja min partner över mina barn, oavsett hur vi har vuxit upp eller hur gamla som är. Okey, kanske om mitt barn är 30år och helt plötsligt får för sig att min partner inte duger. Men då är dom vuxna och ska kunna se vad som gör mig lycklig och acceptera det. Men jag hade ändå inte brytt mig mer om partnern än barnet... svårt att förklara egentligen. Men hade aldrig kastat ut mitt barn och vägrat prata med barnet.

Så du har inte gjort något fel. Men gjort är gjort. DU behöver bearbeta allt du varit med om, du behöver lämna det bakom dig och gå vidare i livet. Du är ung, LEV.
    Ditt liv är inte din pappa och hans kärlek. Ditt liv är ditt och din kärlek till dig själv.
    tack så mycket för svar vill jag börja att säga; 
    jag kan liksom inte leva när jag vet att jag är ensam, jag har ingen trygghet alls i mitt liv och som 18 åring så är man väldigt förvirrad. Jag vet inte alls vem jag är,men jag blir så förbaskat förbannad på henne hur hon överhuvudtaget kan acceptera att hans barn inte gillar henne. Jag hade nog flyttat därifrån istället för att bete mig som en psykosmänniska och stanna kvar och trycka ner hans barn. :o hon kanske är sjuk.....
  • Helle 85

Jag är ledsen att det gått så dåligt för dig i föräldralotteriet :( bär jag var i din ålder så var jag som längst ned i avgrunden när det gällde mitt psykiska mående. Jag kan raljera över hur jag som förälder skulle göra med mitt barn men vill hellre säga det jag gjorde i en liknande situation som din. Jag började fundera på om jag ville rädda mig själv eller sitta kvar? Jag läste många böcker om psykologi och andra i liknande situation. Jag började bygga mig själv till den jag ville vara. Har en son nu efter en tio år och har funderat mycket kring hur jag vill att han ska växa upp. Hur kan du arbeta för att inte göra om dina föräldrars fel? Så försök hitta din framtid, dina mål och hur du vill vara. Res dig ur askan och blomma. Visa vilken fantastisk tjej du är och hur mycket dina föräldrar missar pga hur de betett sig. Håller tummarna för dig!

Svar på tråden ur ett barns synvinkel (hjälp mig föräldrar!!)