Jag är just nu "mammaledig" från mina studier och det där med föräldrapenning kan verkligen vara lite av en djungel... Men jag ringde och pratade med dem på försäkringskassan bar för några veckor sedan så jag vill i alla fall dela med mig av det jag fick reda på 
Mitt barn föddes nu i januari en vecka innan höstterminen slutade, men hade redan hunnit avsluta kursen så jag var officiellt student tills min dotter var 1 vecka gammal så just det problemet med "klämdagar" hade inte jag. För din del borde det väl vara möjligt att ta ut föräldrapenning den eller de veckorna som hamnar i kläm mellan terminsstarten och bf? Om jag inte minns helt fel är de kan man göra det redan innan barnet är fött?!?
När barnet är under ett år är ens sjukpenninggrundade inkomst skyddad, även om man inte tar ut några dagar. och när du sedan börjar plugga igen är den skyddad under lov (om du studerar på heltid alltså), men direkt dagen efter du är klar räknas du som arbetslös. Jag pluggar till lärare och räknar inte med att jag kommer kunna få något jobb direkt i juni när jag tar examen utan tänker planera så att jag har sparade föräldradagar att ta ut den sommaren för att skydda min sgi. Under loven gäller alltså att man kan ta ut dagar om man vill men man måste inte för att skydda sgi.
En annan närliggande grej är återbetalning av csn-lån. Om du har tagit lån och är hemma ett år kommer den tiden räknas som ditt friår du har innan du måste börja betala tillbaka på lånet. När u sen har pluggat klart vill de alltså att du börjar betala tillbaka direkt nästa kvartal. Eller om du skulle vara föräldraledig med ett andra barn under studietiden ska du egentligen btala tillbaka på lånet redan då. Men det går tydligen att söka om att vänta med återbetalningen. Det överraskade mig att ett års studieuppehåll pga fått ban räknas in till den här tiden så jag tänkteatt det kanske kan vara intressant för dig med.
Ett hett tips är verkligen att ringa och prata med dem på försäkringskassan. Det tar ett litet tag innan man kommer fram och ibland kan det ta ännu ett tag innan de har tagit reda på svaret, men då har man möjlighet att ställa frågor om just din situation. Lycka till med slutet av den här terminen, bebisen och att fortsätta plugga sen! :)