• babyba

NÄR f*n börjar cytotec verka!? Händer inget

Hej

Håller på att göra en medicinsk abort och tog cytotec 4 st mellan benen för 3 timmar sen,känner ingenting,kanske lite mensvärk från o till men ingen blödning eller nått ska det va såhär? Kan jag kräva skrapning akut om dom inte funkat?
    Gynekologen sa att dom skulle värka inom 2 timmar.

Ifall jag måste hämta mer tabletter måste jag personligen åka 5 mil för att hämta dom eller kan någon annan göra det åt mig ?

Blir så JÄVLA trött,all hjälp uppskattas!!

• Svar på tråden NÄR f*n börjar cytotec verka!? Händer inget
  • Milie

När jag gjorde min abort tog jag tabletterna på morgonen och sen somnade jag om så jag slapp vara med om väntan. När det tillslut gjorde tillräckligt ont så vaknade jag så klart. Men ja, nog tog det mer än bara några timmar innan det kom igång. Ha lite tålamod. Lägg dig och vila/sov.

• babyba

Jag kan inte sova för ska upp på ett viktigt ärende ang min utbildning om 4 timmar VILKET SKULLE GÅ BRA enligt gynekologen,usch blir så förbannad när hon inte berättar sånt här nu kommer jag ju gå och va nervös hela tiden när jag är där !! 

När man börjar blöda klarar man sig med en tjock binda då ifall man är ute?(ca 1 timme tills jag är hemma)
    Får väl hoppa in i en taxi annars ifall jag börjar störtblöda på stan..

Jag har tagit 10mg morfin så jag tvivlar på att jag kommer vakna av smärtan ifall jag somnar..

• Milie
    babyba skrev 2014-05-15 05:11:04 följande:
    Jag kan inte sova för ska upp på ett viktigt ärende ang min utbildning om 4 timmar VILKET SKULLE GÅ BRA enligt gynekologen,usch blir så förbannad när hon inte berättar sånt här nu kommer jag ju gå och va nervös hela tiden när jag är där !! 

När man börjar blöda klarar man sig med en tjock binda då ifall man är ute?(ca 1 timme tills jag är hemma)
    Får väl hoppa in i en taxi annars ifall jag börjar störtblöda på stan..

Jag har tagit 10mg morfin så jag tvivlar på att jag kommer vakna av smärtan ifall jag somnar..
    Jag blir riktigt förvånad över att gynekologen sa att det skulle gå bra. Min abort tog halva dagen minst och därefter var jag helt och totalt slutkörd. Nog kan man klara sig med en tjock binda, ett tag i alla fall, men tveksamt om man klarar sig på bara en för hela processen. Sen när alla värkar är över kommer ju själva fostret ut och det kan ju inte vara så kul att gå och ha mellan benen längre än nödvändigt.

Fick du ta morfin också? Var du tvungen att ta det av andra skäl?
  • babyba

Jag är bara i 6e veckan eller i 5e enligt gynekologen så tror inte jag kommer se något foster,nej jag menar inte 1 binda för hela processen(haha) det vore väl lite naivt men men får väl blöda igenom på stan jag orkar inte bry mig längre.

Är det värkar jag har nu? Känns exakt som mensvärk bara att dom kommer med 30 sekunders mellanrum typ,fick inget morfin av dom men har hemma sen tidigare och jag tänker inte ha mer ont än jag behöver så jag stoppar i mig det med 5 timmars mellanrum..

Hur länge har man värkarna ? Är det när värkarna tar slut kalaset sätter igång o man störtblöder osv :S

Tack för dina svar!!

• Milie
    babyba skrev 2014-05-15 05:43:22 följande:
    Jag är bara i 6e veckan eller i 5e enligt gynekologen så tror inte jag kommer se något foster,nej jag menar inte 1 binda för hela processen(haha) det vore väl lite naivt men men får väl blöda igenom på stan jag orkar inte bry mig längre.

Är det värkar jag har nu? Känns exakt som mensvärk bara att dom kommer med 30 sekunders mellanrum typ,fick inget morfin av dom men har hemma sen tidigare och jag tänker inte ha mer ont än jag behöver så jag stoppar i mig det med 5 timmars mellanrum..

Hur länge har man värkarna ? Är det när värkarna tar slut kalaset sätter igång o man störtblöder osv :S

Tack för dina svar!!
    Jag var bara i 8:e veckan och jag fick ut en relativt stor fostersäck (6-7 cm lång). Såg tur nog aldrig själva fostret, det hade känts för creepy för min del. 

Nu var det två år sen jag gjorde mitt, men jag tycks minnas att det börjar göra ont lite då och då (minns inte hur länge, kändes säkert längre än det var) och sen gör det konstant ont. Jag har för mig att den värsta blödningen kom när det började göra konstant ont. Vid det tillfället satt jag på toa hela tiden och spydde i handfatet av smärta. Typ. Inte för att göra dig orolig men jag vill heller inte ljuga. Sen när den där säcken kom ut så försvann smärtan väldigt plötsligt. Men allt som allt (från tablett tills fostret kom ut) tog det säkert 6 timmar i alla fall.

Funderar lite på morfinet. Jag är ingen läkare eller ens i närheten, men kan inte så starka smärtstillande/avdomnande hämma processen? Aja, oavsett så kanske det bara gör att du inte känner att tabletterna har börjat verka och att processen är igång.
  • babyba

Så morfin kommer alltså inte hjälpa mot värsta smärtan?

Hon sa på ultraljudet att allt var väldigt litet hos mig livmoder o allt o att jag inte kommer se något men antagligen så ljög hon väl lite då...tror dom förskönar denna processen bara för att det är billigare för dom.

Nej,jag frågade gynekologen innan och det hindrar inte processen faktum är att vissa mottagningar med vett i skallen skriver ut detta till dom som gör abort men nu har jag väldigt tur att ha ett lager både oxycodone och oxynorm hemma samt ipren o panodil 500mg men som sagt så finns det inget som hämmar det var t.o.m gynekologen som föreslog att jag tog det ett bra tag innan jag satte i tabletterna

• babyba

6 timmar säger du det har gått 4 för mig och har inte haft så stor framgång hittills förutom 4-5 droppar blod i toan...fy fan vad less jag blir 

• Anonym (Eila)

Tog 10 timmar innan mitt "satte igång" och då började det forsa blod. Jag hade inte lämnat hemmet om jag varit i din sits!

• babyba

Måste lämna hemmet annars får jag betala en anmälningsavgift på 800kr  helt i onödigt vilket jag fan inte tänker göra hellre förblöder jag offentligt :) tar man 15 mg morfin tvivlar jag på att man känner speciellt mycket,har kollat runt o inte många som fått morfin genom hela aborten därför har dom flesta hemska upplevelser...aja jag uppdaterar här så får vi se om det blir ett missöde i stan eller inte :)

• babyba

Kan säga att jag har mindre värk än mensvärk nu när de kommit igång,känner knappt nått kanske är morfinet,klarade mig utmärkt med en binda i stan...härligt att man kan ha en lätt abort och inte som majoriteten som håller på att dö :)

• babyba

Uppdaterar igen o vill säga att jag somnade så lindriga blödningar o smärta hade jag,sen kom det ut helt i ett stycke fostersäck och moderkaka o klumpar efter de inget alls och ingen smärta alls.Är så glad

• Anonym (Lollo)
    babyba skrev 2014-05-15 17:16:33 följande:

Uppdaterar igen o vill säga att jag somnade så lindriga blödningar o smärta hade jag,sen kom det ut helt i ett stycke fostersäck och moderkaka o klumpar efter de inget alls och ingen smärta alls.Är så glad

Åh va skönt! Glad för Din skull!

Ska Du på efterkontroll på sjukhuset något?
  • babyba

Jag ska nog boka in en tid om två veckor,slutar det blöda helt innan det vilket det antagligen gör skiter jag i det,blöder väldigt lite nu utan klumpar själva fostret o moderkakan har ju redan kommit ut vet inte om det är något kvar som ska komma ut ? Känns inte så iaf för den lilla smärta jag hade försvann.

• Milie

Vad skönt att det äntligen kom igång! Det lät ju skönt att slippa ha ont. För mig var det bland det mest vidriga jag varit med om. Smärtmässigt alltså. Visste inte ens att det kunde göra så där ont. Morfin är alltså lösningen, hehe.

• babyba

Jag tror det var morfinet som gjorde mycket men sen kan jag inte haft sådär kräk-ont för då känner man liksom det trots morfin men jag tog en hög dos så jag slapp nog känna det jag skulle ha kännt...

Svar på tråden NÄR f*n börjar cytotec verka!? Händer inget