• anna1964

klarar mej inte på 400 i veckan...skuldsanering

skitjobbigt leva så här..haft det så här i över fyra år nu.klarar inte leva på 400 spänn i veckan.går inte runt till mat.
    dessutom är jag förtidspensionär...

• Svar på tråden klarar mej inte på 400 i veckan...skuldsanering
  • TrendyFarsa
    MoaElis skrev 2014-05-16 15:55:38 följande:
    Uppenbarligen läser du inte vad jag skriver utan tolkar in det du vill... Jag ser därför ingen mening med att fortsätta diskussionen.
    Vad skönt. Då kan vi vuxna, som lärt oss att ta ansvar och betala för det vi beställer få fortsätta i fred med andra ord.

Trevlig helg på dig.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • MoaElis
    TrendyFarsa skrev 2014-05-16 16:16:49 följande:
    Vad skönt. Då kan vi vuxna, som lärt oss att ta ansvar och betala för det vi beställer få fortsätta i fred med andra ord.

Trevlig helg på dig.
    Jadu, den där översittar attityden är verkligen vuxen.
  • ursula
    MoaElis skrev 2014-05-16 16:23:11 följande:
    Jadu, den där översittar attityden är verkligen vuxen.
    Om folk ändå kunde ta ansvar för sina handlingar, Hon har lurat folk på pengar och efter 5 år i skuldsanering  slipper hon betala resterande skuld
  • elmadumle
    gaymarrige skrev 2014-05-16 09:12:40 följande:
    de som har rätt att döma är ju de som får betala för hennes misstag dvs jag du och alla andra som sköter sig
    Hur betalar du menar du?
  • ursula
    elmadumle skrev 2014-05-16 21:48:25 följande:
    Hur betalar du menar du?
    Företag blir lurade , givetvis blir det övriga konsumenter som får betala för blåsningar , snatterier , stölder.
    Företag skulle kunna ha ett lägre kostnadsläge om de inte blev svindlade på stora summor
  • MajaVira
    elmadumle skrev 2014-05-16 21:48:25 följande:
    Hur betalar du menar du?
    TS har skulder hon inte kan betala. Det innebär att hon köpt något hon inte betalat eller lånat pengar hon inte kan betala tillbaka. Företaget/banken höjer då priserna för sina andra kunder (= vi andra ) , alternativt om det är skulder till Försäkringskassan, Skatteverket etc är det skattebetalarna som får stå för det TS är skyldig.

Ofta ses skulder hos KF enbart från den skuldsattes perspektiv, men i slutändan är det precis som om du säljer något på Blocket och köparen lovar att betala inom 30 dagar. Har köparen då inga pengar får du aldrig betalt och förlorar då X kr.  (Förenklat - jag vet!!!) Med andra skulder blir effekten precis densamma, men drabbar företaget eller företagaren själv  - i värsta fall kan ju företag gå i konkurs om kunderna inte betalar.
  • Sasch

400 kr till mat per vecka bör räcka alldeles utmärkt. Om man tidigare levt över sina tillgångar till den grad att en skuldsanering behövs, så tycker jag att man kan leva lite "snålare" under en period.

• eMund
    Sasch skrev 2014-05-17 00:48:06 följande:
    400 kr till mat per vecka bör räcka alldeles utmärkt. Om man tidigare levt över sina tillgångar till den grad att en skuldsanering behövs, så tycker jag att man kan leva lite "snålare" under en period.

Dessutom är den perioden 5 år så TS borde vara i slutet :)
  • hime89

Jag och min sambo lever på 200kr/vecka och det går runt. vi har mat på bordet och lyxar till det med en pizza på fredagar. 

• Baam

Om du är duktig på nåt kan du ju sälja? Som pyssel, sy saker, bygga ihop saker, finns ju flera som säljer hemgjorda saker på Facebook. 

• Baam
    anna1964 skrev 2014-05-15 19:26:03 följande:
    finns redan,men det är värre en så..har godman som bara var till för mina räkningar,men ställt till det o fryst inne mina resterande pengar
    Om du har godman och denne gjort det och du behöver en sådan, finns det ju säkert skäl att människan gjort det, som du inte verkar förstå? För att du verkar ju inte kunna hantera pengar direkt eftersom du är i behov av en godman så tvivlar på att det ej finns skäl.
    anna1964 skrev 2014-05-15 19:59:38 följande:
    du har helt rätt,i förrgår släppte kronofogden på det o återlämnade arvet till mej,fast till överförmyndaren som handhar godemannen
  • Luminorbase

Det skulle du tänkt på före du köpte saker du inte hade råd med. Tyvärr har vi skuldsanering när parasiter borde få dö med sina egna inskaffade skulder.

• Pentagram
    Luminorbase skrev 2014-05-17 18:09:49 följande:
    Det skulle du tänkt på före du köpte saker du inte hade råd med. Tyvärr har vi skuldsanering när parasiter borde få dö med sina egna inskaffade skulder.
    Hur skulle DET hjälpa någon? Skulderna blir ju likförbenat obetalda...

En person som är överväldigad av skulder tenderar till att inte betala NÅGOT...hur motiverad är en människa att jobba när alla pengar försvinner ändå? Skuldsanering gör att man kan se ett slut på skuldbördan och åtminstone betala NÅGOT av den under den tid saneringen löper, varefter man förhoppningsvis kan bli en positiv och produktiv skattebetalare igen. Folk kan bli skuldsatta av många skäl, det är inte alltid obetänksamt överkonsumerande och impulsiva avbetalningsinköp i botten (faktum är att sådant gör det svårare att FÅ en skuldsanering) utan det handlar ofta om bostadslån där marknaden utvecklades negativt, lån till privat näringsverksamhet som visade sig olönsam, borgensåtaganden eller andra situationer där det vore orimligt att se den skuldsatte som någon form av samhällsparasit.
Svar på tråden klarar mej inte på 400 i veckan...skuldsanering