• Uffesson

Hjälp mig att välja hundras!

Hej! Vi har planerat att köpa en äldre hund/omplaceringshund. Vi hade tidigare en valp, men detta gick inte så bra då valpen och vår son på 11 mån krävde ungefär lika mycket (skulle faktiskt säga att valpen krävde mer).

I alla fall så tog vi vårt ansvar och omplacerade valpen till en fantastisk familj med vana av rasen som valpen var av och med goda möjligheter för den att trivas och blomma ut till en fin individ!

Vi har dock bestämt oss för att vi vill ge en vuxen hund ett hem hos oss, och därför ber vi om hjälp i valet av hundras!

Vår situation:
    Sambo och förhållande sedan länge med tre katter och en son på 11 mån i en lägenhet i lugnt och fantastiskt fint område med mycket grönt kring och möjlighet till skogspromenader. Vi är båda hemma för tillfället då jag är mammaledig och börjar studera i höst, och min sambo studerar hemifrån. Vi har god ekonomi då vi bor mycket billigt i en mindre stad.
    Jag har inte tidigare ägt hund (förutom valpen då) men sambon har hundvana sedan innan (dock inte av mer mentalt krävande raser så som staffar, bulldogs och rottweilers ex.)
    Men, som sagt... en hund som inte är jätte jätte krävande är ju vad vi söker, eftersom vi även måste ta hand om vår lille son och vi vill att hunden ska må bra här!

• Svar på tråden Hjälp mig att välja hundras!
  • Akua

Köper du en omplaceringshund så kan du ju få en hund som varit med om hemska saker och behöver mycket mycket tid och uppfostran.

• Aniiee

Jag skulle verkligen inte ta en omplacering i det läget. Inte en valp heller. Ni får nog vänta ett par år med hund..... Vill/kan man inte jobba med en hund så låter man bli. Dessutom är risken att en vuxen omplacering inte går ihop med era katter....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Dexter dot com

Har ni några krav på mentalitet och utseende?
    Hur många timmar kan ni lägga på hunden per dag till aktivering, motion, pälsvård osv?

Ni är medvetna om att det kräver 100% koll från er sida på barnet så det inte klättrar på hunden, stör den när den sover mm? 
    Hur löser ni hundpassningen när ni så småningom börjar jobba?

• Uffesson
    Dexter dot com skrev 2014-05-16 06:08:52 följande:
    Har ni några krav på mentalitet och utseende?
    Hur många timmar kan ni lägga på hunden per dag till aktivering, motion, pälsvård osv?

Ni är medvetna om att det kräver 100% koll från er sida på barnet så det inte klättrar på hunden, stör den när den sover mm? 
    Hur löser ni hundpassningen när ni så småningom börjar jobba?

Vi har möjlighet att skilja på barnet och hunden. Vår son brukar leka i lekhage när han leker själv.
    Aktivering blir kanske ca 1 tim långpromenad utöver rastningarna och så en stunds mental stimulering samt stimulering i form av mentalt utmanande leksaker osv. Även en hund som kräver daglig pälsvård är en möjlighet för oss.

Om vi mot förmodan inte kan rasta hunden under dagen då vi arbetar så kommer vi att skaffa en hundvakt. Ekonomin är inte dålig så vi har möjlighet att betala för en sådan.

Utseendet spelar inte jättestor roll, men mentaliteten ska ju vara stabil i alla fall.

• Apopan

Jag tror att rasen är av mindre betydelse än att ni hittar rätt individ, nu när ni ändå skall ha en vuxen omplacering. Helst skall det väl vara en hund av sällskapsras (rasgrupp 9) med tanke på den typ av aktivering ni är villiga att ge, men även någon spets, terrier eller moloss skulle säkert fungera, beroende på individ, som sagt. 

Kattvana och barnvana är ju ett måste också. Att ta in en omplacering i familjen som inte har vana av detta, kan ju bli vanskligt. Finns säkert dock sådana ute på blocket, men då får ni kanske ha lite is i magen också och verkligen hitta rätt. Skulle nog skälv kollat in någon större hundras, men å andra sidan kan det bli svårare att hitta hundvakt åt en mastiff jämfört med en pudel, som exempel. Men egentlgen skulle jag dock väntat något år och försökt skaffa valp igen. Att valp är mer krävande än er bebis var ju intressant också. Förstår dock att ni inte klarade valp och spädbarn samtidigt ändå, men då för att jag knappt klarade unghund och bebis samtidigt då min son var så galet krävande :P

Sedan så kan ju omställningen till nytt hem bli mycket för vilken annars lugn och fin hund som helst, och den kan dra på sig ovanor. Kan ju vara ett tips att se till att ha några veckors ledighet i samband med att hunden kommer in i familjen, så den får landa ordentligt med massa tid och uppmärksamhet. 

• tfisker

Hej 
    Det låter spännande och underbart att ni vill utöka familjen med en omplacering. Som många andra skriver kan ni få mycket problembeteende med på köpet med en äldre hund och det gäller att ni gör klart för er själva värför ni vill skaffa hund. Rasen spelar inte så stor roll och mentaliteten har ni möjlighet att påverka själva men det kräver mycket jobb - specielt med en 11 mån. bebis.

Jag kan rekommendera att ni kollar upp tekniken 'Amichien Bonding' som kan användas på alla hundar oavsett valp, omplacering och ras och med dessa verktyg då kommer ni få ett underbart familjmedlem - fast det kräver jobb från er sida.

Jag är utbildad Dog Listener i denna teknik och hjälper er jättegärna om ni känner att ni vill veta mer och få vägledning när ni evt. har hittat en hund. Ni kan läsa mer om tekniken på www.doglass.se och när ni googl'er Jan Fennell och Amichien Bonding. 

Som sagt, det är inte rasen det handlar om men personligt på hunden och hur ni kommunicerar med hunden så att den känner sig trygg i er flock.

Lycka till,

mvh Tina  

Svar på tråden Hjälp mig att välja hundras!