• Anonym (osäker)

Berätta för arbetsgivare?

Hej!

Jag har vad jag tror är ett påbörjat missfall och skall till bm idag för att göra VUL och få det bekräftat. Det är riktigt segdraget och verkar inte ha "kommit igång" riktigt. Om det inte kommer igång av sig själv så antar jag att jag får göra en medicinsk abort. 

Hur skall jag göra med min arbetsgivare? Blir man sjukskriven när man gör en medicinsk abort? Hur länge då? Om det är någon annan här inne som haft missfall, hur har ni gjort? Berättat för er arbetsgivare eller försökt att göra medicinsk abort på en helg och sedan "härdat ut" när måndagen kommit igen? Eller har ni dragit en vit lögn och sagt att ni varit sjuka i något annat "vanligt" (typ influensa, magsjuk etc)?

Skulle dels vara så jobbigt att behöva gå runt med pågående missfall på jobbet (om ens möjligt) men samtidigt så skulle det vara superjobbigt att behöva berätta för min arbetsgivare att jag har fått ett missfall, eller MA då. Då vet de ju att vi försöker skaffa barn och kommer väl bara vänta på att jag berättar att jag är gravid igen. 

Ja, hur har ni gjort?

• Svar på tråden Berätta för arbetsgivare?
  • Anonym (###)

Jag tror att man ska berätta som det är, det vinner man på i längden.

• UCharlotte
    Anonym (###) skrev 2014-05-16 09:20:42 följande:
    Jag tror att man ska berätta som det är, det vinner man på i längden.
    Jag tror som du.
    Förståelse är svårt om man inte vet vad den anställde går igenom.
  • Nussan

För det första, beklagar verkligen! Måste vara jättejobbigt för er! Till frågan: Jag skulle inte berättat för min arbetsgivare om missfallet. Skulle ha sjukanmält mig i en sjukdom som typ halsfluss. För om någon sen ser dig på sjukhuset är det inte konstigt om du är där eftersom du fått läkartid pga din "halsfluss". Lycka till!

• Anonym (###)
    Nussan skrev 2014-05-16 09:25:22 följande:
    För det första, beklagar verkligen! Måste vara jättejobbigt för er! Till frågan: Jag skulle inte berättat för min arbetsgivare om missfallet. Skulle ha sjukanmält mig i en sjukdom som typ halsfluss. För om någon sen ser dig på sjukhuset är det inte konstigt om du är där eftersom du fått läkartid pga din "halsfluss". Lycka till!
    Fast de som går igenom ett missfall går väl inte till samma avdelning som de med halsfluss.
  • Lejonhierta

Jag har sagt som det har varit till chefen, även berättat för enstaka kollegor, för på mitt jobb är humöret en stor del av insatsen och  vi personifierat är arbetsredskapen (jobbar med utvecklingsstörda med neuropsykiatriska diagnoser där mycket hot och våld förekommer).
    Det märks direkt om någon i arbetslaget inte är på topp och då brukar det braka loss ordentligt bland brukarna. Det blir heller inget snack vid frånvaro. Samtliga på mitt jobb är även mer eller mindre insatta i att jag och sambon jobbar på bäbis men via ivf. (blir ju en del frånvaro och vi har långa arbetspass på mitt jobb  och svårt att sätta in vikarier och vill någon vara ledig krävs i regel att turbyte med kollega).

• Nussan

Nej absolut inte. Men om det är någon från jobbet som ser henne gå in på sjukhuset eller köra bilen dit, på parkeringen osv så känns det ju inte så konstigt om hon har "halsfluss". Där imot blir det konstigt om hon är hemma med förkylning eller magsjuka blir det ju rätt svårt att förklara bort varför man är ute och flänger. Sen OM hon skulle träffa på en arbetskamrat på samma avdelning som man gör abort eller gör ul, ja då är det bara att berätta sanningen. Men sannolikheten är ju minimal att det kommer inträffa. Oavsett hur ts än väljer att göra så blir det nog till det hon tycker känns bäst. Jag framförde bara hur jag hade gjort.

• Anonym (li)

Du får ju sjukskriva dig utan läkarintyg en vecka, så du kan ju dra en halvlögn och ont i magen. Vill du dra sanningen senare kan du ju göra det då. Och ser nån dig på sjukhus så stämmer det ju med magont. 

• Hoppfull84

jag hade pratat med chefen eller personalansvarig eller någon jag har förstroende för. troligtvis är det klart på själva abortdagen men om det är en vardag så behöver du ju sjukanmäla dig. Sen om du blöder mycket dagarna efter(inte säkert att det blir så) kanks edu inte orkar gå tillbaka till jobbet direkt.

Jag var hemma sjukskriven i två veckor när jag gick och väntade på besked om det var ett missfall eller ej, fick komma tillbaka för prover efter 5 dagar, och sedan efter 5 dagar igen och jag kunde absolut inte koncentrera mig på jobbet och grät bara hela dagarna så det fanns liksom inget alternativ till att sjukskriva sig.

• Anonym (osäker)

Tack för alla bra svar!

Jag tror att jag berättar för chefen och några till, känns nog ändå bäst och de kommer att förstå tror jag. Sen så får jag hoppas att de är såpass proffsiga att de inte tar upp något om barnaskaffande längre fram men det tror jag inte att de kommer att göra. 

Tack igen!

• Anonym (###)
    Anonym (osäker) skrev 2014-05-16 11:52:43 följande:
    Tack för alla bra svar!

Jag tror att jag berättar för chefen och några till, känns nog ändå bäst och de kommer att förstå tror jag. Sen så får jag hoppas att de är såpass proffsiga att de inte tar upp något om barnaskaffande längre fram men det tror jag inte att de kommer att göra. 

Tack igen!
    Brukar arbetsgivare lägga sig om deras anställda skaffar barn? Jag tror nog de är medvetna om att anställda, både män och kvinnor, som är i barnafödande ålder, kommer att skaffa barn. Det är inget unikt att folk skaffar barn, händer hela tiden.
  • Birgitta02

Du får ju vara hemma i fem arbetsdagar utan sjukintyg. Och ja, du bör berätta för din närmaste chef. Om du skulle bli dålig efteråt (inflammation eller infektion) så vet han/hon om detta.

• Fiiaaa

Berätta! Det gjorde jag och blev åtsagd av nin chef att stanna hemma och ta hand om mej hela veckan. Blev också sjukskriven av läkaren i två veckor. Jag hade iofs mycket smärta och det finns inte en chans att jag hade klarat av att jobba...

• Anonym (osäker)

Jag berättade och chefen förstod helt, han och hans fru hade själva upplevt ett missfall i vecka 9 (samma som för oss). Jag stannade hemma en dag från jobbet då jag inte visste hur ont jag skulle ha eller hur mycket jag skulle blöda men hade bara som vanlig mensvärk och blöder som en vanlig mens så har börjat jobba igen som vanligt. Skönt i alla fall att det är rätt så lugnt på jobbet för tillfället så jag känner iaf ingen stress eller press alls. 

Svar på tråden Berätta för arbetsgivare?