Berätta för arbetsgivare?
Hej!
Jag har vad jag tror är ett påbörjat missfall och skall till bm idag för att göra VUL och få det bekräftat. Det är riktigt segdraget och verkar inte ha "kommit igång" riktigt. Om det inte kommer igång av sig själv så antar jag att jag får göra en medicinsk abort.
Hur skall jag göra med min arbetsgivare? Blir man sjukskriven när man gör en medicinsk abort? Hur länge då? Om det är någon annan här inne som haft missfall, hur har ni gjort? Berättat för er arbetsgivare eller försökt att göra medicinsk abort på en helg och sedan "härdat ut" när måndagen kommit igen? Eller har ni dragit en vit lögn och sagt att ni varit sjuka i något annat "vanligt" (typ influensa, magsjuk etc)?
Skulle dels vara så jobbigt att behöva gå runt med pågående missfall på jobbet (om ens möjligt) men samtidigt så skulle det vara superjobbigt att behöva berätta för min arbetsgivare att jag har fått ett missfall, eller MA då. Då vet de ju att vi försöker skaffa barn och kommer väl bara vänta på att jag berättar att jag är gravid igen.
Ja, hur har ni gjort?