• SandraS23

barn nr 2 kommer i juli hur förbereder jag mitt 1:a barn

Jag har funderingar och de har börjat komma i slutet av min andra graviditet nu om hur det kommer gå att ha 2 barn att det är en omställning förstår jag men hur förbereder jag min 2 åriga dotter på att det kommer ett nytt litet liv in i våra liv och min största rädsla är tänk om min 2 åring kommer känna sig sidosatt och att jag som mamma blir otillräcklig. Det får ju bara inte hända! Tips och råd mottages gärna.

• Svar på tråden barn nr 2 kommer i juli hur förbereder jag mitt 1:a barn
  • Lindsey Egot the only one

De känslorna har nog varenda mamma. Se ditt hjärta som ett stort hus och för varje människa som flyttar in bygger du ett speciellt rum åt den som ingen annan kan fylla utan det rummet är enbart den personens. Du kan bygga hur många nya rum som helst i huset men ett tom rum efter någon kan aldrig fyllas av någon annan. Så du ska inte pressa in två barn i samma rum i hjärtat utan skapa ett nytt åt det nya barnet och båda två kommer få plats.

Visst kan äldre barn känna sig åsidosatta men man får ta igen den tiden när det yngre syskonet sover som bebisar gör mycket under de första månaderna.

• Flickan och kråkan

Din dotter är ju så liten att det inte går att förbereda på samma sätt som med ett äldre barn. Det viktiga är ju när lillasyster/lillebror kommer tycker jag. Vi har tätt mellan våra äldsta. Hade båda hemma länge tillsammans så lämnade inte iväg äldsta medan jag var hemma med vårt nya barn. Fortsatte att samsova med äldsta tillsammans med bebisen och ja, gjorde honom inte äldre än vad han var. Håller med ovanstående talare. Ett äldre barn kan självklart känna sig åsidosatt och svartsjuk. Det är inte fula känslor och det tycker jag är viktigt att visa. Det är ok att vara svartsjuk. Det är en mänsklig känsla och det är inte lätt att vara liten och plötsligt måsta dela allt som är viktigt med ett annat barn.....som den äldre inte känner eller har någon relation till och som mamma och pappa plötsligt älskar och ger tid på samma sätt till.

Svar på tråden barn nr 2 kommer i juli hur förbereder jag mitt 1:a barn